Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ostabilt wifi på min asus rt ac-2900

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Ostabilt wifi på min asus rt ac-2900

Tjo,
Köpte för några veckor sedan en asus rt ac-2900 och wifi:t strular hela tiden speciellt 5hz. Helt plötsligt stänger wifi ner oftast 5hz:aren och går inte komma åt det förens man startar om routern. Aldrig haft detta problem med min fd asus router rt ac66u. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara. Jag har merlins firmware installerat och default inställningarna förutom kör openvpn plus satt fasta kanaler på wifi som ingen annan använder i närheten.
Väldigt tacksam för svar.

/Force

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2016

Hmm, överlag är wifi felsökning lite knepigt, när du säger att wifit försvinner hur många enheter har du hemma som klarar 5ghz, när det försvinner tappar alla enheter 5ghz bandet eller bara enstaka? Vilken kanal kör du? Och hur bred? 20/40/80?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Hansar:

Hmm, överlag är wifi felsökning lite knepigt, när du säger att wifit försvinner hur många enheter har du hemma som klarar 5ghz, när det försvinner tappar alla enheter 5ghz bandet eller bara enstaka? Vilken kanal kör du? Och hur bred? 20/40/80?

Alla enheter tappar 5ghz kanal 100 kanalbandbredden är 20/40/80.
Men 2,4ghz funkar nästan hela tiden. 6st enheter har jag på 5ghz men sällan alla är på samtidigt, kanske 4st är på samtidigt. Så fort jag startar om routern så funkar det ett tag igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2016

Prova först byta kanal till något lägre, det kan vara så att dina grannar har allt i auto och det stör, byt mjukvara i routern. Funkar inte det lägg in stock och fela till asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Hansar:

Prova först byta kanal till något lägre, det kan vara så att dina grannar har allt i auto och det stör, byt mjukvara i routern. Funkar inte det lägg in stock och fela till asus

Okej, provar detta. Har alltid hört att Merlins mjukvara är stabilare än asus egna. Vad menar du med lägg i stock ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2016

@forcevision: alltså stock mjukvaran från Asus, dvs inte merlin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Hansar:

@forcevision: alltså stock mjukvaran från Asus, dvs inte merlin

Mmmm... nu har jag lagt in asus egna programvara. Men nu ser jag vad felet är. På mitt wifi 5ghz så nu efter att routern varit igång så finns det inga kanaler på routern. Jag ställde in kanal 44 på mitt 5ghz och nu finns bara automatiskt att välja. Och vald kanal är 0 ?
Någon som vet vad detta fel beror på ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2016

Efter en snabb googling så verkar det som att vissa asus routrar får det symptomen då de gått sönder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Köpte för några veckor sedan en asus rt ac-2900 och wifi:t strular hela tiden speciellt 5hz. Helt plötsligt stänger wifi ner oftast 5hz:aren och går inte komma åt det förens man startar om routern. Aldrig haft detta problem med min fd asus router rt ac66u. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara. Jag har merlins firmware installerat och default inställningarna förutom kör openvpn plus satt fasta kanaler på wifi som ingen annan använder i närheten.
Väldigt tacksam för svar.

/Force

Jag har haft exakt detta problem på 3 st AC-2900. Samtliga enheter från tre olika batchar.

5GHz dog efter ca 1 timmes drift och det enda som hjälpte var en omstart. Sedan samma sak en timme senare - och så vidare. Försökte med både original firmware och Merlin på alla tre med samma resultat så det var inte mjukvarurelaterat.

Lämna tillbaka och byt till en annan router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av andr3a$:

Jag har haft exakt detta problem på 3 st AC-2900. Samtliga enheter från tre olika batchar.

5GHz dog efter ca 1 timmes drift och det enda som hjälpte var en omstart. Sedan samma sak en timme senare - och så vidare. Försökte med både original firmware och Merlin på alla tre med samma resultat så det var inte mjukvarurelaterat.

Lämna tillbaka och byt till en annan router.

Jag skickade till Asus support får vi se vad dom säger, otroligt irriterande detta.

Varför jag bytte var pga openvpn att man inte tappar hastighet med denna router om man kör openvpn. Någon annan router där openvpn inte tappar hastighet ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jag kontaktade precis asus och dom bad mig ladda ner denna versionen av firmware till routern https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC2900/FW_RT_A...
Och nu funkar mitt wifi klockrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

@forcevision: Har precis samma problem som du hade... Ska testa denna jag med
Grym sida och grym support från alla 5+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av greggster77:

@forcevision: Har precis samma problem som du hade... Ska testa denna jag med
Grym sida och grym support från alla 5+

Kör du vpn på routern, kommer du kanske få problem med att den tappar internet anslutningen istället. Det fick jag, varannan dag kopplas internet ifrån och du får starta om routern. Men det har med vpn:en att göra.

* jo just importera inte inställningar från en gammal router då får du samma problem även med den nya firmewaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Har problem med min router av samma modell. Kör med Merlin, senaste. Kör enbart med 2.4ghz, vpn men jag tappar internet till och från. Får meddelande "ansluten utan internet" omstart krävs sen fungerar det ett tag. Irriterande som tusan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av KeWm90:

Har problem med min router av samma modell. Kör med Merlin, senaste. Kör enbart med 2.4ghz, vpn men jag tappar internet till och från. Får meddelande "ansluten utan internet" omstart krävs sen fungerar det ett tag. Irriterande som tusan.

Jepp, jag tog bort Merlin. Installerade senaste asus egna programvara. Och importerade inte mina gamla inställningar, nu är den mycket stabilare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av forcevision:

Jepp, jag tog bort Merlin. Installerade senaste asus egna programvara. Och importerade inte mina gamla inställningar, nu är den mycket stabilare.

Hur fungerar Vpn med asus egna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av KeWm90:

Hur fungerar Vpn med asus egna?

Den senast firmewaren var det en buggfix på just vpn. Så för min del funkar det super nu. Men det funkar inte om jag importerar inställningarna från min gamla router. Även om jag har den senaste firmewaren.