Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag har Reverb Pro( ”G1)+ 2080ti och i vissa spel är jag regelmässigt över 10Gb i VRAM.
Valde att köpa 3090, och VRAM var en av anledningarna.

Jag tror/tycker det verkar som om Nvidia tagit efter hur tex Apple hajpar produkter med lanseringar som raketar både förväntningarna och köplusten.
Jag tycker också att valet att bara ha 10Gb VRAM på 3080 är helt galet. För 2d-gamers räcker det antagligen gott men för VR känns det något för lite. Jag har redan hållit ned lite settings i spelet DCS för att inte fylla VRAM till 100% och få problem med tex stutter.
En rimlig nivå hade vart 16Gb på 3080 men då hade de kanske inte kunnat kräma ut ett 3080ti med 20Gb som det ryktas om.
Köpte mitt 2080ti för mindre än ett år sen och var såklart inte sugen på lägga ut jättemycket igen, så på sätt och vis lyckades deras taktik mot mig som ”tvingades” gå på 3090 m.ht VRAM-frågan.
(Inte på riktigt tvingad att skaffa ett nytt grafikkort men har beställt Pimax 8KX och där lär det krävas lite mer datakraft än med Reverb).

Hur mäter du allokerat vs använt Vram?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur mäter du allokerat vs använt Vram?

Använder både GPU-Z och fpsvr.
Jag vet inte vad fpsvr egentligen rapporterar, däremot ser jag att det varierar under spelet.

GPU-Z använder om jag mins rätt ”requested memory”. Minns lite vagt att det var konklusionen från diskussioner på nätet om GPU-Z.
Dessa två program verkar rapportera en skillnad på cirka 200Mb när man kompenserat för att Fpsvr rapporterar i Gb och GPU-Z i Mb.

Bägge dessa rapporterar normalt 10.3-10.7Gb vid mitt normala game:ande, kan ligga på 7.5Gb om man kör ett enklare instant action.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Det är allokerad VRAM, inte använd VRAM.

Permalänk
Medlem

Jag är en noob. Så ber om ursäkt i förväg. Dessa vr headset är ju bortsett ifrån sådana som quest, mer eller mindre bara en skärm med linser på dem känns det som. Så varför har de då så höga spec krav? Jag kan köpa mer eller mindre vilket skärm som helst och koppla till nästan vilket skitdator som helst, och det funkar utmärkt, kanske inte optimalt men det funkar. Jag kan givetvis inte spela alla spel om det är en dålig dator, men skärmen har ingen stor inverkan på det. Många av dessa vr headset är ju inte ens 4k och är relativt små, så hur kan de kräva så mkt datorkraft?

Nu klarar min pc dator med bred marginal deras krav, bortsett ifrån att den inte har ett usb c uttag, men det bör vara enkelt fixat med en adapter och de har sagt att de tillochmed skickar med det. Men det vore skönt att kunna koppla den till min laptop också och se på filmer då man är bortrest, för se på filmer har jag svårt och se varför det skulle kräva ett monster grafikkort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Många av dessa vr headset är ju inte ens 4k och är relativt små, så hur kan de kräva så mkt datorkraft?

Du får inte glömma bort att det är en skärm per öga, så det totala är mer pixlar än en 4k skärm.

(eller är det en skärm med 2 liner? jag vet inte, men det är 2160*2160*2 pixlar som ska renderas alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du får inte glömma bort att det är en skärm per öga, så det totala är mer pixlar än en 4k skärm.

(eller är det en skärm med 2 liner? jag vet inte, men det är 2160*2160*2 pixlar som ska renderas alla fall)

Ja G2 har det. Men många vr headset har en bit under 4k även då man räknar ihop det. Hursomhelst, jag har en 4K 43 tums skärm som jag kan köra utan större problem på en laptop inköp för 1k för 1 år sedan.

Permalänk
Skrivet av EmilAF:

Jag är en noob. Så ber om ursäkt i förväg. Dessa vr headset är ju bortsett ifrån sådana som quest, mer eller mindre bara en skärm med linser på dem känns det som. Så varför har de då så höga spec krav? Jag kan köpa mer eller mindre vilket skärm som helst och koppla till nästan vilket skitdator som helst, och det funkar utmärkt, kanske inte optimalt men det funkar. Jag kan givetvis inte spela alla spel om det är en dålig dator, men skärmen har ingen stor inverkan på det. Många av dessa vr headset är ju inte ens 4k och är relativt små, så hur kan de kräva så mkt datorkraft?

Nu klarar min pc dator med bred marginal deras krav, bortsett ifrån att den inte har ett usb c uttag, men det bör vara enkelt fixat med en adapter och de har sagt att de tillochmed skickar med det. Men det vore skönt att kunna koppla den till min laptop också och se på filmer då man är bortrest, för se på filmer har jag svårt och se varför det skulle kräva ett monster grafikkort etc.

För det första är det inte en skärm, det är två som ska drivas samtigit. Sen spelar inte storleken på skärmen någon roll, endast upplösningen och antal pixlar som ska drivas. Ett VR headset är dessutom mer kännslig för dippar och man behöver ha en mycket högre lägsta fps nivå än med en vanlig gaming skärm.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Ja G2 har det. Men många vr headset har en bit under 4k även då man räknar ihop det. Hursomhelst, jag har en 4K 43 tums skärm som jag kan köra utan större problem på en laptop inköp för 1k för 1 år sedan.

Ta Vive Pro med 1440*1600 per öga, det är 20% mer pixlar än en 1440p (2560*1440) skärm. En 1440p skärm är redan svår att driva i bra inställningar i spel med skaplig grafik.

Vad kör du på din 4k TV? Spelar du spel på den eller bara ser på serier? För jag tror inte du får 120 fps i t ex Star Wars: Squadrons med din TV i native resolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ta Vive Pro med 1440*1600 per öga, det är 20% mer pixlar än en 1440p (2560*1440) skärm. En 1440p skärm är redan svår att driva i bra inställningar i spel med skaplig grafik.

Vad kör du på din 4k TV? Spelar du spel på den eller bara ser på serier? För jag tror inte du får 120 fps i t ex Star Wars: Squadrons med din TV.

Jag surfar och tittar på filmer främst Funkar utmärkt. Spel har jag inte ens försökt på den datorn, men den skulle ju ha svårt med att klara tunga spel hursomhelst.

Man kan ju använda headset till mer saker än att spela spel. Varför behöver jag en top notch grafikkort för se på filmer eller surfa på ett headset? Mini-kraven bör väl vara för att öht få den att funka. Sedan sätter programmen/spelen du kör på den evt ännu högre krav. Nog för många som köper den kommer vilja spela Half life Alyx på den, men när du köper spel i normala fall. Inte tittar man på specen för skärmen utan för spelen. Känns bara väldigt egendomligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Det kan vara lätt att tro att det inte skulle krävas så mycket datakraft.
Du kan absolut inte jämföra med att se film. Filmen är färdig. Ska bara packas upp och presenteras, oftast i 24 eller 30 bilder per sekund.( ja din skärm är ställd på 60hz men filmen är 24 eller 30 helbilder per sekund om vi pratar spelfilm).

Alla spel går nog inte spela i 4K och 60 fps ens med den bästa hårdvaran.
När det gäller VR har man alltid ökat frekvensen på bildvisaren. Detta för att många har en tendens till åksjuka, speciellt om det blir för låg frekvens på bilden. 90hz/fps har vart standard, det finns vissa som kör 80fps också.

VR skall skapa dubbla bilder så både processor och GPU får jobba dubbelt.
Den hårdvara som klarar 4K gaming i 60fps har generellt inte problem att orka med de äldre VR-seten. Sen är det såklart lite spelberoende.

Jag kan köra Asetta Corsa med alla settings på max och hålla 90fps hela tiden, med reverb pro där det totalt levereras 12% fler pixlar än i 4K.
Ett annat spel är sämre skrivet och där går det betydligt trögare för datorn. I det spelet supersamplar jag med 50% fler pixlar för att öka bildskärpan. Det innebär 14 miljoner pixlar att jömföra med 4K’s 8.3 miljoner.

VR är ganska krävande när det gäller hårdvara och det är inte konstigt...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Jag surfar och tittar på filmer främst Funkar utmärkt. Spel har jag inte ens försökt på den datorn,

Inte konstigt att du inte har några problem med din 4k skärm inkopplad till din laptop då. Det är ju tungdrivna saker som spel som sätter kraven för vad för hårdvara man behöver i VR

Permalänk
Medlem

Ja film och web browsing kräver ju mindre även för VR. Satsar du på 24p så krävs det inte mycket för att se film dock har jag inte testat om det är njutbart. Men som sagt det är 4k upplösning sen är det stereo som ska renderas. Det kan lätt äta upp ca 50 % av prestandan när man kört 3D på plattskärm och kunnat jämföra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Det kan vara lätt att tro att det inte skulle krävas så mycket datakraft.
Du kan absolut inte jämföra med att se film. Filmen är färdig. Ska bara packas upp och presenteras, oftast i 24 eller 30 bilder per sekund.( ja din skärm är ställd på 60hz men filmen är 24 eller 30 helbilder per sekund om vi pratar spelfilm).

Alla spel går nog inte spela i 4K och 60 fps ens med den bästa hårdvaran.
När det gäller VR har man alltid ökat frekvensen på bildvisaren. Detta för att många har en tendens till åksjuka, speciellt om det blir för låg frekvens på bilden. 90hz/fps har vart standard, det finns vissa som kör 80fps också.

VR skall skapa dubbla bilder så både processor och GPU får jobba dubbelt.
Den hårdvara som klarar 4K gaming i 60fps har generellt inte problem att orka med de äldre VR-seten. Sen är det såklart lite spelberoende.

Jag kan köra Asetta Corsa med alla settings på max och hålla 90fps hela tiden, med reverb pro där det totalt levereras 12% fler pixlar än i 4K.
Ett annat spel är sämre skrivet och där går det betydligt trögare för datorn. I det spelet supersamplar jag med 50% fler pixlar för att öka bildskärpan. Det innebär 14 miljoner pixlar att jömföra med 4K’s 8.3 miljoner.

VR är ganska krävande när det gäller hårdvara och det är inte konstigt...

Ni kommer med några bra argument för varför spelen är mer krävande, att den visar dubbla bilder och bilden måste vara smooth as butter för det ska ge en bra upplevelse. Men om man inte ska spela med den da? Då funkar det med vilken dator som helst nästan eller? Så då kvarstår frågan. Varför är kraven på headsetet så höga, för de kan ju inte veta vad jag ska använda headsetet till? Man kan ju inte sätta mini kraven på en skärm/headset med utgångspunkt att alla ska spela det senaste mest krävande spelet på den. Mini kraven bör ju vara en indikation på hur bra din dator måste vara för få en bild och funka okej att göra basic saker som att surfa på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Ni kommer med några bra argument för varför spelen är mer krävande, att den visar dubbla bilder och bilden måste vara smooth as butter för det ska ge en bra upplevelse. Men om man inte ska spela med den da? Då funkar det med vilken dator som helst nästan eller? Så då kvarstår frågan. Varför är kraven på headsetet så höga, för de kan ju inte veta vad jag ska använda headsetet till? Man kan ju inte sätta mini kraven på en skärm/headset med utgångspunkt att alla ska spela det senaste mest krävande spelet på den. Mini kraven bör ju vara en indikation på hur bra din dator måste vara för få en bild och funka okej att göra basic saker som att surfa på den.

Jag vill påstå att kraven sätts utifrån förmågan att spela på den (eller göra motsvarande krävande saker). Individuella spel kan sedan ha väldigt olika prestandakrav, men tanken är att minimikraven är något för utvecklarna att sikta mot. Oculus Go räckte för att kolla på filmer med en Snapdragon 821, men det är inte därför de flesta skaffar ett VR-headset.

I framtiden när VR (eller AR) är mer högupplöst, bekvämare etc. så kan jag tänka mig att det börjar ersätta vanliga skärmar i allt högre grad och då kan nog den distinktionen förtydligas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Om vi tar vad tråden handlar om HP Reverb G2 så säger HP själva ganska tydligt endast "Recommended minimum workstation specifications".
Alltså rekommenderade för en viss upplevelse som de tycker är ändamålet med headsetet, inte vad som tekniskt sett krävs för att få bild i headsetet. De kunde dock varit lite tydligare, för det finns ju vissa minimum krav för att det skall tekniskt sett fungera överhuvudtaget, det måste man dock själv utläsa ifrån deras rekommendation. T.ex. display port 1.3, minst Intel 4:e generation CPU eller nyare osv.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Känns som du får fel svar på frågan.
Du kan självklart göra annat med headsetet som surfa och se på film.
Det enda kravet du har då i HP Reverb G2 fall är minimumkrav för Windows mixed reality. Som jag inte kan utantill men inte speciellt höga.
Dom "höga" kraven är för spel ja.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Minimikrav för Windows Mixed Reality är rätt låga - se själva i dokumentationen från Microsoft.

Man kan göra enkla saker i WMR med endast integrerad grafik från CPUn, men då är det inte AAA-spel på Reverb G2 som avses. Som vanligt får man anpassa ribban på vad man kan förvänta sig köra till den hårdvara man har till hands.

Länkar:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/enthus...

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Oculus Quest|Samsung Odyssey+|ASUS Mixed Reality Headset

Permalänk
Medlem

Eller för den delen, jämför Quest (Snapdragon 835) eller Quest 2 (Snapdragon XR2, motsvarande 865) med 1440x1600x2 resp. 1832x1920x2 upplösning och valfri gamingdator. Med de termiska begränsningar som finns hos mobilchipen är även en ganska simpel speldator bättre. Ändå går det fint att kolla på film (eller spela väloptimerade spel) på Quest.

Permalänk
Medlem

Undra varför det tar så lång tid för dem att uppdatera infon på deras hemsida om att en c till a adapter medföljer. Vet inte hur de har byggt upp sin hemsida. Men rimligen borde inte det ta många minuter att ändra?

Permalänk
Medlem

Jaha, idag ”släpptes” den. Men inga ord när den faktiskt kommer i lager? Någon som har snackat med HP eller någon återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jaha, idag ”släpptes” den. Men inga ord när den faktiskt kommer i lager? Någon som har snackat med HP eller någon återförsäljare?

Var har du läst att den har släppts? Webhallens produktsida?

HP uppgav den 24:e september att de ska börja skicka ut headsets till återförsäljarna i slutet av oktober, och att konsumenterna ska kunna börja få dem i början av november (om man hade lagt en bokning då de skrev detta).
https://www.reddit.com/r/HPReverb/comments/iz3jj9/amaship_date/

Permalänk
Medlem

Det känns som HP har varit otroligt långsamma med lanseringen? Jag trodde i våras att G2 skulle börjar levereras i slutet av sommaren. De förstörde ju säkert en stor del av försäljningen av originalet genom att göra så här.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det känns som HP har varit otroligt långsamma med lanseringen? Jag trodde i våras att G2 skulle börjar levereras i slutet av sommaren. De förstörde ju säkert en stor del av försäljningen av originalet genom att göra så här.

Dom blev försenade, dom gjort lite förbättringar, om man jämför med exemplaret några fått förhandstesta.
Får hoppas när det väl kommer igång att folk inte behöver vänta för länge.
Beställer man idag ska man få i december.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Första batchen var det fel på reverb. Hade gärna väntat lite längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Första batchen var det fel på reverb. Hade gärna väntat lite längre.

Jo, jag var med om det. Nu har jag en reviderad version, men min flimrade konstant när jag fick den.
Det är väl bra om de fixar klart sin produkt innan de skickar ut dem, men fortfarande lite dåligt annonsera sin produkt så pass länge innan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag beställde hos Webhallen, och hämta i butik. Nu står det så här:

323761 transporteras från distributör till vårt centrallager, därefter skickas produkten till Webhallen Malmö Emporia. Beräknat leveransdatum är Onsdag 2020-11-11

Beställer man idag, står det 2020-11-20.

Permalänk
Medlem

Skeppas från kina nu tro?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skeppas från kina nu tro?

BARA GE MIG MITT G2!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Är DLSS 2.1 (som RTX 3080 stödjer) en viktig sak för VR?
Jag har ett 3080 på ingående men kommer hinna se AMD avtäcka Radeon 6000-serien innan 3080 kommer. Radeon-kort vore att föredra då jag kommer ha Freesync på TV:n.

Vore intressant att veta hur ni övriga tänker som ska köpa G2 med sina 9.3 miljoner(!!) pixlar att driva.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Är DLSS 2.1 (som RTX 3080 stödjer) en viktig sak för VR?
Jag har ett 3080 på ingående men kommer hinna se AMD avtäcka Radeon 6000-serien innan 3080 kommer. Radeon-kort vore att föredra då jag kommer ha Freesync på TV:n.

Vore intressant att veta hur ni övriga tänker som ska köpa G2 med sina 9.3 miljoner(!!) pixlar att driva.

Jag är pessimist och tror inte att DLSS 2.1 kommer att bli väl använt, precis som alla VRWorks-grejer som kom med Pascal inte har blivit något. Proprietära grejer som kräver egna grenar för spelmotorer är ingen hit.