Qualcomm introducerar nätverkskretsar med Wifi 6E och Bluetooth 5.2 i år

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm introducerar nätverkskretsar med Wifi 6E och Bluetooth 5.2 i år

Qualcomm introducerar en rad trådlösa nyheter i år som integrerar både Bluetooth 5.2 och nästa generations Wifi över 6 GHz-bandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig tidigare har jag brytt mig om wifi hastigheter, men nu är den mest troliga vägen till trådlös VR ligger i bra Wifi så är det helt plötsligt mycket intressant för mig. Mer Gb/s till folket.
Innan har jag inte sätt poängen med att Wifi ska vara hundratals gånger snabbare än gemene mans internet men nu hoppas jag på wifi hastigheter upp mot 100 Gb/s för att driva de kommande 4kx4k headseten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan inte bluetooth ta och dö, bara dö och försvinna. Sedan kremerar vi allt som har med bt att göra och uppfinner en bra standard istället för det kaos som bt är.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kan inte bluetooth ta och dö, bara dö och försvinna. Sedan kremerar vi allt som har med bt att göra och uppfinner en bra standard istället för det kaos som bt är.

Vad är det för fel på bluetooth som inte kan rättas till i framtida versioner utan kräver att tekniken försvinner?
Det fungerar bra för mina användningsområden så jag har inga problem med att bluetooth stannar, men finns säkert brister.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för fel på bluetooth som inte kan rättas till i framtida versioner utan kräver att tekniken försvinner?
Det fungerar bra för mina användningsområden så jag har inga problem med att bluetooth stannar, men finns säkert brister.

Jag har för mig att det går att använda wifi helt och hållet och att det även skulle vara bättre.
Om det görs rätt.
Läste något om det som jag såklart inte hittar just nu :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har för mig att det går att använda wifi helt och hållet och att det även skulle vara bättre.
Om det görs rätt.
Läste något om det som jag såklart inte hittar just nu :/

Var sak på sin plats annars riskerar vi detta.

Bluetooth är t ex väldigt lämpligt för IoT, skulle säkert gå att göra wifi lika energisnålt. Men skulle säkert bli en gröt vad gäller kompabilitet.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Som jag förstått det så får tillverkare implementera saker nästan exakt som de vill, vilket är trevligt för tillverkarna för det är enkelt att bara ösa ut skit på marknaden. Det behövs styras upp lite mer robusta regler om hur tillverkarna ska få implementera bluetooth. Går la att fixa i framtida versioner, men problemet kvarstår iom att du gärna vill ha bakåtkompabilitet. Bättre att låta det försvinna och implementera en annan trådlös kommunikation på ett mer standardiserat sätt med bättre definitioner om hur och vad man får göra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@jOnÄTÄn:

Som jag förstått det så får tillverkare implementera saker nästan exakt som de vill, vilket är trevligt för tillverkarna för det är enkelt att bara ösa ut skit på marknaden. Det behövs styras upp lite mer robusta regler om hur tillverkarna ska få implementera bluetooth. Går la att fixa i framtida versioner, men problemet kvarstår iom att du gärna vill ha bakåtkompabilitet. Bättre att låta det försvinna och implementera en annan trådlös kommunikation på ett mer standardiserat sätt med bättre definitioner om hur och vad man får göra.

Men tar de bort bakåtkompatibilitet så blir ju äldre saker (Ibland dyra grejer) obrukbara ifall de nya telefonerna börjar stödja båda teknikerna.
Och det lär ju inte ske med tanke på att tillverkarna så gärna sparade in på 3,5mm uttaget när de upptäckte att telefonerna sålde även utan det.
Det skulle ju kunna lösas (kanske inte helt men i alla fall lite) med en certifiering som inte skitimplementeringarna klarar av att få, så konsumenterna enkelt kan sortera ut prylar som inte klarar kraven. På så vis bör ju tillverkarna som bryr sig om sitt varumärke sträva efter att få den märkningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Wifi 6e? Redan dags att förstöra dom nya fina namnen?

Permalänk
Medlem

Wow! Vilka hastigheter! Synd bara att 99,99% av folket ej kan nyttja dessa då majoriteten enkom erbjuds en hastighet på 1000 Mbit till alldeles för högt pris.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Wow! Vilka hastigheter! Synd bara att 99,99% av folket ej kan nyttja dessa då majoriteten enkom erbjuds en hastighet på 1000 Mbit till alldeles för högt pris.

Via ens LAN kan man väl få det? Typ sin NAS.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Bara vi inte får Corona och dödlig strålning av wifi 6 då. Har hört att man får det av 5g

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Skrivet av cdx873v:

Bara vi inte får Corona och dödlig strålning av wifi 6 då. Har hört att man får det av 5g

Du får köpa en sån här då🙂
https://www.sweclockers.com/nyhet/29706-brittiska-konsumentve...