Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Installera nätverkskorts programvara eller ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Installera nätverkskorts programvara eller ej?

Hej,

Jag har ett gäng gamla PCI-E WiFi-kort från TP-Link som snurrat runt bland familjens datorer under x antal år. (jag själv tillser alltid att jag kan sitta trådat)
Nu har några barn hamnat i situationer där trådat inte är ett alternativ, så dom har fått nätverkskort. Båda behövde bara sätta in korten i sina W10-datorer och dom fungerade direkt. Jag hade skickat med dom USB-minne med drivare/program till korten, men dom behövdes onekligen inte för att komma igång.
Jag känner dock; jo, men installera drivare och program - det är bäst. Och deras respons är jobbigt logisk; drivarna är ju för f-n från 2015, och det funkar ju redan?? Så jag släppte det. Tills nu.. vad säger ni?

CPU: i9 9900K GPU: RTX 2080ti MB: Aorus Z390 Master RAM: 32 GB 3600 MHz
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Aorus ATC800
Chassi: Aorus C300 Glass Lagring: M.2 1 TB + SSD 2 TB + HDD 4 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2019

Oavsett vilket varumärke det står på lådan så är väl snudd på alla kort idag baserade på chipset och en referensimplementation från Intel, Realtek, Broadcom, Rivet/Killer, Acquantia och en handfull andra leverantörer. Om man nu verkligen inte litar på de drivrutiner Microsoft skickar med Windows skulle jag nog snarare gå direkt till chipsetleverantören i sådana fall för att garanterat få den senaste versionen utan crapware. Men tror inte det kommer göra någon direkt skillnad…

Mostly Harmless