Permalänk
Medlem

Samsung Dex, någon?

Hej Alla!

Lite osäker på var denna tråden bäst ligger, Mobiltelefoni eller Linux och övriga operativsystem?

Anyhows,

Skaffade mig en Samsung S20 för en liten tid sedan. S20 5G varianten.
Mycket nytt men också mycket bekant, såklart, för mig som kört samsung sedan S4 mini och framåt. Gick från en S7 till denna S20.

Snubblade dock över lite info om Samsung Dex, som jag tyckte lät sjukt intressant. Det finns en dedikerad docka man kan köpa till, med HDMI, 3 usb portar, RJ45 ethernetingång, kylfläkt och likande. Däri kopplar man in sin telefon och sedan kan man få en ganska fullfjädrad desktop experience faktiskt. Detta var helt nytt för mig.

Sen är det också så att man inte behöver köpa Samsungs Dex docka för 900-1000. Jag kör med en adapter Usb-c -> hdmi, usb - c och usb-a, sådan som säljs på Fyndiq. Till adaptern har jag då kopplat skärmen via HDMI och så parar jag en bluetooth mus till telefonen (Logitech Triathlon K720), samt USB tangentbord. Planerar dock att skaffa ett bluetooth tangentbord också, då det hade varit gött även till jobbdatorn att ha det.

Man behöver dock inte ens denna adaptern heller. Det räcker med en usb-c till hdmi, så triggas Dex. Och så kan man para tangentbord och mus via bluetooth.
Dock missar man laddningen då, men det går att lösa med Qi-platta.

Så jag har testat runt lite i detta och det är faktiskt ganska trevligt. Kan tänka mig att för de som har använt Chromebook så måste funktionaliteten vara densamma.
De flesta av tangentbords shortcutsen funkar såsom ctrl+c osv. Musknapparna funkar, framåt, bakåt, scrollhjul upp-net och sida till sida.

Jag kör normalt med en Windows laptop annars, på vilken jag spelar en del spel och kör lite bildredigering och så. Den stationära har jag inte kvar längre, däremot har jag tangentbordet och skärmen kvar. Laptopen är ju såklart trevlig och känns gedigen och kan det mesta, men ibland kan det vara skönt och gå och sätta sig i en bekväm stol framför en redig skärm med ett redigt tangentbord vid ett ordentligt skrivbord, även om man bara vill surfa och kolla lite youtube och liknande.

Så jag känner nog ändå att den här Samsung Dex grejen kan ha en plats i mitt användande. Tycker det är en rätt häftig grej faktiskt. Det var helt nytt för mig, men jag har förstått att andra plattformar haft liknande lösningar ett tag, och Samsung har haft stöd för det sedan S8.

Bjuder på ett screenshot också. Någon som testat?

(Skriver detta inlägget på Samsung Dex desktopen btw)

Stavfel osv
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Avstängd

Jag har testat är det något du behöver hjälp med?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag har testat är det något du behöver hjälp med?

Hej!

Nej, inte i nuläget iallafall.

Ville mest highlighta lite/tipsa andra, ibland får man lust att göra det när man stöter på något man tycker är lite sådär halvcoolt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Nu med senaste uppdateringen så kan man även strömma Samsung Dex trådlöst till ex. TV:n (om man har en Samsung TV modell 2019 eller nyare om man ska tro specen iallafall)

Testade igår på min Q80R och det fungerade förvånadsvärt stabilt via trådlöst.

Detta gjordes från min Galaxy S10+, denna funktion kanske har fungerat på S20 i flera månader dock(?)

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Nu med senaste uppdateringen så kan man även strömma Samsung Dex trådlöst till ex. TV:n (om man har en Samsung TV modell 2019 eller nyare om man ska tro specen iallafall)

Testade igår på min Q80R och det fungerade förvånadsvärt stabilt via trådlöst.

Detta gjordes från min Galaxy S10+, denna funktion kanske har fungerat på S20 i flera månader dock(?)

Hej!

Nej, vad jag vet kom det ganska nyligen, iallfall här i Europa.
Hur var upplevelsen med att strömma trådlöst, var det inte ganska laggigt eller vad man ska säga?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

@peter77
Har du kvar din DeX Station? Har några frågor om den. Kan man få HDMI-utgången att aktiveras så fort som telefonen bootar upp eller måste den först starta hela operativsystemet? Frågar eftersom jag har en S10 där halva skärmen är död (även om touchen fungerar över hela ytan). Tänkte isf koppla den permanent till TV:n för att köra lite emulatorer eller något. Generellt nördande helt enkelt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hakro807:

@peter77
Har du kvar din DeX Station? Har några frågor om den. Kan man få HDMI-utgången att aktiveras så fort som telefonen bootar upp eller måste den först starta hela operativsystemet? Frågar eftersom jag har en S10 där halva skärmen är död (även om touchen fungerar över hela ytan). Tänkte isf koppla den permanent till TV:n för att köra lite emulatorer eller något. Generellt nördande helt enkelt.

Om jag minns rätt så kommer telefonen att fråga om du vill starta DeX när HDMI-kabeln ansluts. Det verkar finnas en del användare som automatiserat det med tredjepartsappar, men det kan nog vara svårt med bara halva skärmen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med detta. Lyfter tråden.
Dex ska funka trådlöst numera. Så vill inte ha dockan. Det jag behöver hjälp med är tips på hårdvara så jag får ihop en bärbar datorhybrid. Tänker mig nåt sånt här:
En portabel skärm som funkar trådlöst med mobilen, kanske via wifi, gärna med touch, sen ett tangentbord, gärna med pekdon, saknas det så i värsta fall löser man det på skärmens touch.
Detta skulle helst paketeras likt en ipad i ett fodral man kan stänga som skärmen och tangentbordet sitter i.
Alla butiker jag försökt få hjälp i fattar först inte vad jag menar, sen löser dom inte nåt bra och svaret blir till slut, ska du inte köpa en bärbar pc eller padda istället...
Hoppas på bättre svar här.
Mvh

Permalänk

Jag tycker Samsung DEX verkar rätt användbart. Nu fungerar det tydligen både trådlöst och trådbundet. Vilka liknande lösningar finns från andra tillverkare eller med alternativa OS?