Vilseledande banner-annons på Sweclockers forum

Permalänk
Hedersmedlem

Vilseledande banner-annons på Sweclockers forum

Såg denna banner-ad här på Sweclockers forum för några minuter sedan. Ni får det att framstå att produkten är på rea men i själva verket så är den nedsatt från ordinarie pris på 3799 kr till reapris på 3799 kronor. D.v.s. en rabatt på 0% eller 0 kr beroende på hur man räknar.

Klickar man sedan igenom till själva produktsidan är produkten inte nedsatt alls. Länk till produktsidan: https://www.inet.se/produkt/5410705/msi-radeon-rx-5600-xt-6gb...

Skärmdump på produktsidan:

Tummen ner, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det har väl uppenbarligen skett ett misstag, tror ingen är ute efter att lura dig

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

I annonsen får du 40$ STEAM på köpet. Kanske det som "Reapriset" Står ingenting om det i länken till Inet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av folmeroN:

Det har väl uppenbarligen skett ett misstag, tror ingen är ute efter att lura dig

Jag tror inte heller att det är avsiktligt. Det har jag inte skrivit heller. Det är däremot vilseledande oavsett om det är avsiktligt vilseledande eller oavsiktligt vilseledande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sp1k3n:

I annonsen får du 40$ STEAM på köpet. Kanske det som "Reapriset" Står ingenting om det i länken till Inet.

Jodå, det gör det, däremot hamnar det lite längre ner på sidan än min skärmdump. Det står inte i själva texten, däremot på en bild lite längre ner.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Du får (eventuellt) 40 dollar till ditt steamkonto i framtiden går det läsa sig till men håller med att det inte är särskilt tydligt och hur hederligt MSI sköter detta vem man inte innan långt fram i tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@pv2b: Du får (eventuellt) 40 dollar till ditt steamkonto i framtiden går det läsa sig till men håller med att det inte är särskilt tydligt och hur hederligt MSI sköter detta vem man inte innan långt fram i tiden.

Absolut, men inköpspriset är inte förändrat, oavsett vilka andra erbjudanden som är kopplade till dessa. Vill man annonsera detta som ett nedsatt pris så får man faktiskt ha nedsatt pris också.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Jag skulle med allra största säkerhet säga att detta är ett misstag. Jag hör av mig till Inet som säkerligen korrigerar detta under morgondagen.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Inet

Hej,

Det har smugit sig in ett fel i bannern här, något tidigarepris skulle såklart inte ha visats alls, då det som observerat inte skiljer något. Vad vi ville pusha på är dels grafikkortet i sig, dels kampanjen med MSI där du kan få ett $40 presentkort hos Steam.

Sedan kan jag hålla med om att det inte blir helt tydligt med MSI/Steam-kampanjen i samtliga upplösningar när du på produktsidan sedan behöver scrolla för att se information om den. Skall se till så att det dyker upp en klickbar-banderoll på produktsidan som syns direkt även vid lägre upplösningar.

// Victor

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inet:

Hej,

Det har smugit sig in ett fel i bannern här, något tidigarepris skulle såklart inte ha visats alls, då det som observerat inte skiljer något. Vad vi ville pusha på är dels grafikkortet i sig, dels kampanjen med MSI där du kan få ett $40 presentkort hos Steam.

Sedan kan jag hålla med om att det inte blir helt tydligt med MSI/Steam-kampanjen i samtliga upplösningar när du på produktsidan sedan behöver scrolla för att se information om den. Skall se till så att det dyker upp en klickbar-banderoll på produktsidan som syns direkt även vid lägre upplösningar.

// Victor

Jättebra!

Jag trodde som sagt inte att detta var avsiktligt vilseledande. Så det är bra att ni korrigerat detta, så ingen blir vilseledd.

Angående själva informationen om erbjudandet: Ett tips är annars att inte förlita sig på information som endast framgår i bilder. Om det finns ett program som gör att man får presentkort när man köper en dator så bör det framgå av själva produkttexten, och inte bara stå som en banner. Det är lätt att missa en banner, många har en "mental" adblock och ignorerar stora bilder som avviker från massan. Andra har svårt och läsa och använder t.ex. en talsyntes som kan missa sådana banners.