Anonyma kontantkort kan stoppas 2022

Permalänk
Medlem

Anonyma kontantkort kan stoppas 2022

Dagens Nyheter

Citat:

Brottslingar använder ofta anonyma kontantkort för att kommunicera utan att bli upptäckta. Enligt regeringens utredare Sigurd Heuman har polisen stort behov av att kunna knyta en person till ett mobilnummer, till exempel för att få tillstånd till hemlig telefonavlyssning. Därför föreslår Heuman att personer som köper kontantkort måste registrera namn, personnummer och adress från 1 januari 2022. De som vid den tidpunkten redan har ett anonymt kontantkort får fram till 1 juli att registrera sig.

Citat:

Jag ser utredningen som en oerhört viktig pusselbit i kampen mot den organiserade brottsligheten. Mobiltelefoner som används i brottslighet är i stort sett alltid oregistrerade kontantkort. Även personer med koppling till internationell terrorism använder det.

Vi ska göra det svårare och svårare för inte minst gängkriminella att gömma sig bakom anonymitet.

Jag tycker att detta är förbannat skrämmande. Det finns ett antal problem med hela denna idé. Leif GW Persson t.ex. har sagt att organiserad brottslighet är ett avsevärt mycket mindre problem än vad politiker vill få det att verka som. Och om detta blir en lag kommer det ju inte revolutionera polisens statistik att knipa organiserade brottslingar då de har möjlighet att ordna sina kontakter med varandra på andra sätt.

Det enda man lyckas med med en sådan här lag är att vanliga svenska medborgare inte ska ha rättigheter till integritet och anonym kommunikation. Det är ju helt uppåt väggarna tycker jag.

Vad är skillnaden mellan detta och en lag att medborgare måste registrera sig för varje brev man skickar på posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Dagens Nyheter

Jag tycker att detta är förbannat skrämmande. Det finns ett antal problem med hela denna idé. Leif GW Persson t.ex. har sagt att organiserad brottslighet är ett avsevärt mycket mindre problem än vad politiker vill få det att verka som. Och om detta blir en lag kommer det ju inte revolutionera polisens statistik att knipa organiserade brottslingar då de har möjlighet att ordna sina kontakter med varandra på andra sätt.

Det enda man lyckas med med en sådan här lag är att vanliga svenska medborgare inte ska ha rättigheter till integritet och anonym kommunikation. Det är ju helt uppåt väggarna tycker jag.

Vad är skillnaden mellan detta och en lag att medborgare måste registrera sig för varje brev man skickar på posten?

Resultatet blir väl bara att "målvakter" registrerar sig för tusentals kontantkort som de kriminella använder och polisen har inte mer att gå efter än vad de har idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv inget anonymt kontantkort, men jag kan absolut se poängen med att ha ett sådant, för den med en lite mer utsatt hotbild. Allt detta kommer leda till är att kriminella kommer att använda kontantkort utställda på målvakter istället, medan vanligt folk som vill vara anonyma förlorar möjligheten. Så jag tycker inte detta är en särskilt bra idé.

Skrivet av hypermode:

Vad är skillnaden mellan detta och en lag att medborgare måste registrera sig för varje brev man skickar på posten?

Det är inte omöjligt att det slutar där också för brev.

Anledningen att man kan skicka brev anonymt har mer att göra med att det hade varit alldeles för dyrt, opraktiskt och ineffektivt att kolla avsändarens identitet för varje meddelande, särskilt med den teknik man använt för att skicka post förr. Allt eftersom brev blir mindre och mindre använda som ett sätt att kommunicera, snarare än att skicka varor, så skulle jag inte bli förvånad om man tar bort frimärken helt och istället bygger upp allt med fraktsedlar, där det måste stå en avsändaradress.

Att ta bort möjligheten att skicka anonyma brev skulle därför sannolikt försvinna på köpet med att brev som kommunikationsform fasas ut. Det går inte snabbt, men vi kommer nog dit förr eller senare.

Jag är nog faktiskt mer benägen att stödja en lag där varje försändelse behöver vara registrerad med en avsändare. Det skulle göra det lättare att spåra olagliga och/eller farliga försändelser. Tror det är färre som skulle gå med på att vara målvakt för att skicka paket på det sättet än för kontantkort.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte första gången de försöker med detta. Sist gick det inte igenom, just pga det du tar upp. Men de kommer väl fortsätta lägga fram förslaget tills det går igenom. Samma med andra övervakningslagar. Personlig integritet har naggats i kanten bit för bit. Ursäkten är alltid att det är för att kunna bekämpa diverse grova brott som terrorism, människohandel, pedofiler, etc. Har man rent mjöl har man inget att dölja etc. Skrämmande utveckling.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl inte första gången de försöker med detta. Sist gick det inte igenom, just pga det du tar upp. Men de kommer väl fortsätta lägga fram förslaget tills det går igenom. Samma med andra övervakningslagar. Personlig integritet har naggats i kanten bit för bit. Ursäkten är alltid att det är för att kunna bekämpa diverse grova brott som terrorism, människohandel, pedofiler, etc. Har man rent mjöl har man inget att dölja etc. Skrämmande utveckling.

Tänkte skriva ett inlägg, men det skulle bli identiskt med detta.

Väldigt tragisk utveckling. De som tycker att övervakningsvansinnet i Kina är skrämmande kan ju tänka på att allt börjar med små steg. Som detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Dagens Nyheter

Jag tycker att detta är förbannat skrämmande. Det finns ett antal problem med hela denna idé. Leif GW Persson t.ex. har sagt att organiserad brottslighet är ett avsevärt mycket mindre problem än vad politiker vill få det att verka som. Och om detta blir en lag kommer det ju inte revolutionera polisens statistik att knipa organiserade brottslingar då de har möjlighet att ordna sina kontakter med varandra på andra sätt.

Det enda man lyckas med med en sådan här lag är att vanliga svenska medborgare inte ska ha rättigheter till integritet och anonym kommunikation. Det är ju helt uppåt väggarna tycker jag.

Vad är skillnaden mellan detta och en lag att medborgare måste registrera sig för varje brev man skickar på posten?

Sverige är fel land att leva i om du vill vara anonym.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hypermode:

Dagens Nyheter

Jag tycker att detta är förbannat skrämmande. Det finns ett antal problem med hela denna idé. Leif GW Persson t.ex. har sagt att organiserad brottslighet är ett avsevärt mycket mindre problem än vad politiker vill få det att verka som. Och om detta blir en lag kommer det ju inte revolutionera polisens statistik att knipa organiserade brottslingar då de har möjlighet att ordna sina kontakter med varandra på andra sätt.

Det enda man lyckas med med en sådan här lag är att vanliga svenska medborgare inte ska ha rättigheter till integritet och anonym kommunikation. Det är ju helt uppåt väggarna tycker jag.

Vad är skillnaden mellan detta och en lag att medborgare måste registrera sig för varje brev man skickar på posten?

Du länkar till en video med GW som är 11 år gammal...

tillbaka till framtiden:
https://svt.se/nyheter/inrikes/antalet-sprangdad-okar-kraftig...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Sötast

Gjordes inte detta redan på början av 00-talet? Vill minnas att man var tvungen att registrera kontaktkort helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har själv inget anonymt kontantkort, men jag kan absolut se poängen med att ha ett sådant, för den med en lite mer utsatt hotbild. Allt detta kommer leda till är att kriminella kommer att använda kontantkort utställda på målvakter istället, medan vanligt folk som vill vara anonyma förlorar möjligheten. Så jag tycker inte detta är en särskilt bra idé.

Det är inte omöjligt att det slutar där också för brev.

Anledningen att man kan skicka brev anonymt har mer att göra med att det hade varit alldeles för dyrt, opraktiskt och ineffektivt att kolla avsändarens identitet för varje meddelande, särskilt med den teknik man använt för att skicka post förr. Allt eftersom brev blir mindre och mindre använda som ett sätt att kommunicera, snarare än att skicka varor, så skulle jag inte bli förvånad om man tar bort frimärken helt och istället bygger upp allt med fraktsedlar, där det måste stå en avsändaradress.

Att ta bort möjligheten att skicka anonyma brev skulle därför sannolikt försvinna på köpet med att brev som kommunikationsform fasas ut. Det går inte snabbt, men vi kommer nog dit förr eller senare.

Jag är nog faktiskt mer benägen att stödja en lag där varje försändelse behöver vara registrerad med en avsändare. Det skulle göra det lättare att spåra olagliga och/eller farliga försändelser. Tror det är färre som skulle gå med på att vara målvakt för att skicka paket på det sättet än för kontantkort.

Nu är det väl ändå skillnad på anonymt i förhållande till att ingen vet vem som brukar något till anonym i förhållandet att ingen annan än din operatör vet vem som nyttjar något? "Lite mer utsatt hotbild", lägenhetsdörr och bil vandaliserad, är det tillräckligt? Ser i sak inte poängen med ett anonymt kontantkort i det fallet. Det handlar ju trots allt mer om att vissa uppgifter inte per definition ska vara offentliga.

Har ett exempel (egenupplevt) där jag och andra kollegor fått personliga brev från ett parti i min kommun adresserat "du som kommunanställd". Det är ju inte förenligt med GDPR...

Vi har ju rekommenderade brev (mottagningsbevis). Det finns ju trots allt rätt många som är målvakter för fordon (även om det har gått ner en del sedan myndigheterna börjat flytta fordon med skulder).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Spelar väl egentligen ingen större roll, vill man kommunicera anonymt, så finns det ju andra sätt man kan använda som inte spelar någon roll om kortet är anonymt eller inte.

Permalänk

Väldigt svårt att bli upprörd över det här, löser det några brott också så är det ju bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du länkar till en video med GW som är 11 år gammal...

tillbaka till framtiden:
https://svt.se/nyheter/inrikes/antalet-sprangdad-okar-kraftig...

Enligt BRA är totalt antal anmälda brott för 2019 1500 000. Organiserad brottslighet har i princip hållit sig på samma nivå från 2010 till 2019 på ca 8000 vilket är alltså hör och häpna hela 0.5%. Är detta en rimlig kostnad för vanliga svenska medborgares rättighet till integritet och anonymitet, eller är det bättre att vi fortsätter gå mot föredömslandet Kina?

Edit: Fixade 0.005% som ska vara 0.5% så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Spelar väl egentligen ingen större roll, vill man kommunicera anonymt, så finns det ju andra sätt man kan använda som inte spelar någon roll om kortet är anonymt eller inte.

Och det orkar inte organiserad brottslighet ta sig tiden att ordna med eller?

Enda man åstadkommer är att det blir bökigt för vanliga medborgare att ha sina rättigheter till kommunikation med varandra utan att vara med i något register.

Permalänk
Medlem

@Allexz:

Skrivet av Allexz:

Gjordes inte detta redan på början av 00-talet? Vill minnas att man var tvungen att registrera kontaktkort helt plötsligt.

Citat:

Redan 2012 bedömde en utredning att polisen har stort behov av att veta vem som står bakom ett kontantkort.

– Ändå infördes det inte, säger Heuman.

Enligt honom ansåg den dåvarande regeringen inte att nyttan uppvägde nackdelarna. Bland nackdelarna fanns mobiloperatörernas kostnader för registreringen, att individen tvingas ge upp sin anonymitet och att brottslingar ändå kan vara anonyma genom att låta en annan person, så kallad målvakt registrera sig. Dessutom finns det möjlighet att köpa kontantkort anonymt i andra länder.

Permalänk
Medlem

Det är lite priset man får betala.
Vissa vill känna trygghet med bevakning men då blir det personliga kränkt, det går som inte att göra på annat sätt? Jag vet inte.

Förstår hur "bpda*" sidor resonerar.
Själv vet jag inte vart jag står riktigt, känner inte riktigt att min personliga integritet blir kränkt. Är väll en sån där "har inget att dölja" person

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Väldigt svårt att bli upprörd över det här, löser det några brott också så är det ju bara bra.

Problemet är att det mer påverkar folk i utsatta situationer, exempelvis folk som av olika skäl behöver skydd eller hålla sig undan ex eller annat folk som tänkte utsätta dem för brott.
Chansen att det löser ett enda brott är liten, wifi och kryptering är idag standard så du kanske blir av med vissa olaga hot men riskerar att istället öka dem på andra sätt.

Det känns mest som en åtgärd någon oteknisk tror är en lösning på ett problem den inte förstår, tyvärr är det standard hos polisen just nu verkar det som. Som även nämnts tidigare har detta varit uppe ett par ggr förut.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Frågan hur lätt det blir att genomföra. Då måste man visa leg vid köp sen för att aktivera det skulle det ske genom BankID. Sen skulle dom ha max 5st kort per individ.

Uttrycket har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja kanske inte håller. Då kan man ju lika gärna sätta upp en kamera hemma och livestreama 24/7 men måste man ha ett anonymt kort har man nog något skit för sig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Enligt BRA är totalt antal anmälda brott för 2019 1500 000. Organiserad brottslighet har i princip hållit sig på samma nivå från 2010 till 2019 på ca 8000 vilket är alltså hör och häpna hela 0.005 %. Är detta en rimlig kostnad för vanliga svenska medborgares rättighet till integritet och anonymitet, eller är det bättre att vi fortsätter gå mot föredömslandet Kina?

0.5% eller 0.005%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

0.5% eller 0.005%?

Du har ju fått siffrorna av hen så det är väl bara att du tar och räknar ut vilket det blir. Jag ska göra det lätt för dig. 8000/1500000=????

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du har ju fått siffrorna av hen så det är väl bara att du tar och räknar ut vilket det blir. Jag ska göra det lätt för dig. 8000/1500000=????

Jag fick det till 0.5% därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Något som är intressant.
Om man tar bort "anonyma" kontantkort, hur stor är risken att annan brottslighet ökar? T.ex. stölder av just mobiltelefoner och simkort?
Kommer en person som blivit av med ett kontantkort att spärra detta? eller bara resonera, "jahap, bara beställa ett nytt kontantkort..." (Jag vet, majoriteten av telefoner som blir stulna har abonnemang och inte kontantkort.)
Finns det stor risk att barn med mobiltelefoner blir en ny stor riskgrupp?

Hur många av er här på SWEC t.ex. har pinkod för både SIM-kort och Telefon? Ganska många som endast har pinkod(mönster/fingeravtryck/etc) för Telefonen om ni ens har något?

Jag tror att det enda som händer med ogenomtänkta förslag är att brottlighet som man försöker stävja, hittar andra vägar.

Om vi ska ta bort anonyma kontaktkort så kan vi även ta bort möjligheten till "hemligt nummer".
Här kan det börja bli en ganska intressant diskussion.
Utan anonyma kontantkort, kan du då verkligen "anonymt" ange någon eller lämna ett "anonymt tips"?
Jag förstår om många tänker "tjallare" eller liknande, men säg, du vet någon som är utsatt, men vill inte bli indragen i någon rättsprocess för att vittna eller liknande.
Hur stor är risken att dessa undviker att lämna ett tips, då det inte finns några anonyma kontantkort?

Ja, jo, jag vet, en mobiloperatör kan förmodligen dra slutsatser om personen bakom det anonyma kontantkortet ändå med tillräckligt många "datapunkter". Detta kräver dock extra arbete från operatörens sida.

Vad förhindrar folk som vill förbli anonyma att skaffa ett utländskt kontaktkort/abonnemang?
Hur lätt/svårt är det för svensk polis att få ut information från denna utländska operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

0.5% eller 0.005%?

Oj, ja självklart jag gjorde en liten vurpa! 0.5% är det så klart.

Permalänk
Medlem

Det typiska "bara svenssons drabbas". Äsch, om kontaktkort försvinner och ett nummer krävs stå på en person så finns iallafall en person att vända blickarna till om det så behövs. Idag kan man köpa ett kontaktkort cash, slänga in det i en telefon för 99kr (betalad kontant också förstås), sen göra vad man vill och bara slänga skräpet sen. Det blir långt ifrån lika simpelt om anonyma kontaktkort försvinner.

Mycket av våra uppgifter finns redan på nätet, och flesta sitter säkert redan på ett eller flera abonnemang vare sig det är ett mobilnummer eller internetleverantör.
Kriminella kommer ju förstås inte gilla detta, eller de med foliehatt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Viita: Håller med till fullo. Detta "lagförslag" sabbar också för journalister som ju är det kanske bästa vi har för att ta fram viktiga förhållanden inom något till ljuset.

Permalänk
Medlem

@Tomika: Vi är uppenbarligen av olika uppfattningar men vad du kanske inte räknar med är att demokrati är skörare än du tror.

Permalänk
Medlem

Har inte det minsta kärlek för brottslingar och lurendrejare som använder kontantkort för sina aktiviteter. Men, anonyma SIM-kort har ändå sin plats, enligt mig. Lite som man kan vilja ha e-post för skrot. Jag har t.ex inget intresse av att dela med mig av mitt tel.nummer till Google eller någon annan som inte ska ringa mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det typiska "bara svenssons drabbas". Äsch, om kontaktkort försvinner och ett nummer krävs stå på en person så finns iallafall en person att vända blickarna till om det så behövs. Idag kan man köpa ett kontaktkort cash, slänga in det i en telefon för 99kr (betalad kontant också förstås), sen göra vad man vill och bara slänga skräpet sen. Det blir långt ifrån lika simpelt om anonyma kontaktkort försvinner.

Mycket av våra uppgifter finns redan på nätet, och flesta sitter säkert redan på ett eller flera abonnemang vare sig det är ett mobilnummer eller internetleverantör.
Kriminella kommer ju förstås inte gilla detta, eller de med foliehatt.

Så att mycket uppgifter finns online är skäl nog att strunta i om det är flera? Har du lust att publicera namn, telefonnummer, ålder, dina föräldrar, syskon, eventuell partner, vilken bank du använder, vad du tjänar etc här då? Det mesta av det går ju iaf att få tag på redan online. För egen del anser jag ju snarare att det kanske finns för mycket info om folk online. Offentlighetsprincipen är inte menad för att spionera på grannen eller stalka ex, den är grundad i att granska staten för att skydda medborgarna men det är allt mer sällan den verkar användas till det.

Scenariot du beskriver om att "göra såhär blir svårare" är ju exakt det man ska förbjuda så det inte går så ja det blir svårare, det är lite som att säga att det är svårare att handla på affären när den är stängd, ser inte helt poängen.
Vad är det du tror bli svårare om sådana kort försvinner? Kommunikation är ju lätt att lösa på andra vägar, det finns tjänster som erbjuder nummer via företag m.m. som du kan ändra välja etc och går att betala på diverse sätt.

EDIT:
Får mig att tänka på när Jeremy Clarkson skulle visa att det inte var någon fara att publicera uppgifter efter någon läcka, pressa upp sina bankuppgifter som teoretiskt sett inte skulle kunna nyttjas och direkt åkte på att någon satte upp honom att betala £500/månaden till någon organisation.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Signalspaning som till och med EU är kritiska till hjälpte föga mot den organiserade brottsligheten. Ligger hemligheten i att ta bort anonyma kontantkort?

Som Stefan Sauk brukade säga: Jag är skeptisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hypermode:

Enligt BRA är totalt antal anmälda brott för 2019 1500 000. Organiserad brottslighet har i princip hållit sig på samma nivå från 2010 till 2019 på ca 8000 vilket är alltså hör och häpna hela 0.5%. Är detta en rimlig kostnad för vanliga svenska medborgares rättighet till integritet och anonymitet, eller är det bättre att vi fortsätter gå mot föredömslandet Kina?

Edit: Fixade 0.005% som ska vara 0.5% så klart.

Ja antal anmälda brott är ju ett sätt att mäta, eventuellt kan någon petimeter då invända att det har betydelse ifall det är bankid-bedrägerier som räknas eller om det är antal bostadshus som flyger i luften.

Annars landar man lätt i att den effektivaste brottsbekämpningen är att ha massvis med hastighetskontroller.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Nu orkar jag inte läsa allt dravel mer än det första nödvändiga. Men om mitt telefonnummer kopplas till mig, vilket det gör idag redan eftersom numret tillhör Tele2 via abonnemang. Så dom har ju redan uppgifterna. Mina uppgifter är publika och vemsom kan ta reda på information helt utan mitt nummer till att börja med.

Informationen du tar upp, är ju redan publik. Räcker med ett samtal till skatteverket. Om det hjälper polisen att sätta dit organiserad brottslighet så är jag helt för det.

Visa signatur

Star Citizen ❤