Får inte till egentillverkade cat6 kablar.

Permalänk
Medlem

Får inte till egentillverkade cat6 kablar.

Hej!

Har provat göra 2-3st kablar nu men utan framgång varje gång. Jag har kollat så att de verkligen ligger i rätt ordning. Jag har som följande:

Orange - vit
orange
grön-vit
blå
blå-vit
grön
brun-vit
brun.

Sedan vänder jag kontakten med låspiggen neråt, när jag sedan kollar rakt ner i kontakten är det orange-vit först.

Jag provar kabeln genom att sätta in båda ändar i min switch, på en vanlig kabel börjar lampan lysa. Men icket nu...

Vad gör jag för fel?!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ordningen kvittar så länge det är samma i bägge ändar.
Är det solid kärna på kabeln?
De gör sig inte bra för att sätta på kontakter.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kolla lite youtube. Rekommenderar att du använder kontakter med två delar då det blir rätt mycket lättare. Går att köpa på kjell bla. En kabeltestare är ett måste, kolla tex den här videon.

https://youtu.be/JkURSOngSRo

Sämsta tipset är att ordningen kvittar, håll dig till T568B så blir det bra. Jag har kontakterat tusentals solida kablar, det är inga problem ofta är det lättare än de mjuka. Har bla dragit över 400m kabel i mitt nuvarande hus. Bara att öva så blir det bättre.

Du kan prova ezrj45, det är lättare och blir också ofta bra.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ordningen kvittar så länge det är samma i bägge ändar.
Är det solid kärna på kabeln?
De gör sig inte bra för att sätta på kontakter.

Njae det kan påverka högre hastigheter, speciellt på längre sträckor. Det är Twisted pair och diff signaler, du får koppling men skulle hålla mig till satt standard iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood