Köpte elektrisk luftpump från amazon! behöver hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillenkk:

@mrqaffe: alltså själva pumpen har jag inte ens vågat koppla in något mer. På transformatorn finns det två ingångar som man kan koppla med kontakt från usa, sen verkar det bara vara en kontakt att koppla. ser inget annat jag kan göra med transformatorn förutom att koppla in och ut den. finns inga knappar eller något. bara https://i.imgur.com/fxztlfY.jpg

USA kontakterna är utgångar, inte ingångar
Du kopplar alltså bara in den vanliga svenska kontakten i vägguttaget utan att nått är inkopplat i trafons utgångar och så går säkringen ? i så fall är det pga att andra laster är anslutna till samma säkring och att trafons startström blir för hög, det är inte omöjligt att den kan dra 5ggr märkströmen i startström och då behöver man ansluta den till en obelastad säkring, helst en med trög utlösningskarraktär men det här börjar bli rejäl överkurs och nått du inte kan påverka om du inte bor i eget hus. Det går att bygga en mjukstart men även det är åtminstone lite överkurs. Varför ens lägga flera tussen på att försöka få en importerad pryl att funka när det finns motsvarande fläktar att köpa som funkar direkt med 230V ?
Du vet väl inte ens om pumpen är hel efter dina första felkopplingar för du har väl inte mätt upp den ?
Du kan också få snarlig funktion från en kompressor eller en batteridriven blåsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ratatosk

Det är nog inte så det va tänkt att oljan tar sönder elektroniken utan att man sprayar allt med en oljedimma som sedan allt damm fastnar jättelätt i.

Blir en olje hinna överallt.

Att ha en oljesmord kompressor eller tryckluft med dimsmörjare är två olika saker.

Det är inga stora mängder olja som kommer ut om kompressorn inte är helt slut.....

Du får en minst lika fet hinna av att ha datorn i ett vanligt hem där det bor människor, matos, fett från kroppen och andra produkter far runt i luften precis hela tiden. Troligen många gånger mer därifrån än om du skulle blåsa av datorn någon gång ibland.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

@Karaff: jojo men apparaten har jag inte ens testat, utan jag kopplade endast in transformatorn som jag precis fick hem ny. det räckte med att jag satte i sladden så gick strömmen. vad kan det bero på?

Det är en kraftig transformator som har en hög startström, kopplar du in den på en redan belastad säkring så kan det bli för mycket. Har du automatsäkringar? De är också ett elände med apparater som tar mycket ström vid uppstart. Vi flyttade en truckladdare på jobbet och den hamnade på en ny elcentral med automatsäkringar och de kunde slå ifrån allt imellanåt, vilket de gamla i porslin aldrig någonsin gjort. Fick uppgradera till en betydligt trögare historia.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@lillenkk:
Vad i hela helvete har du köpt en 1800:- transformator för när du kan få en kompressor eller luftpump billigare i sverige eller importerat från Tyskland?

Äldre lägenheter har oftast enbart 6A säkringar dessutom, din transformator drar en bit över 7A vid start. Eller så har du 10A säkringar och redan har belastning på dem.

Du skulle aldrig importerat den från USA till att börja med, och när du insåg misstaget skulle du skrivit av maskinen som en totalförlust av dina spenderingar. Och tittat på lokala alternativ designade för vårt europeiska elnät. Bokstavligen talat är hela historien ett stort misstag redan från början, och ju mer du gräver dig ned i den amerikanska maskinen, ju mer pengar bränner du upp.

Kan du göra ett återköp på transformatorn, gör det. Ta sedan de 1800:- du får tillbaka och titta på vad som finns i svenska butiker. Var inte rädd för att köpa en kompressor från Biltema till exempel. De har även många fler användningsområden med nya munstycken.