Permalänk
Medlem

4 mindre skärmar eller 1 Ultrawide

Tjenare! Beslutsångest i vanlig ordning när Samsung och Acer släpper nya skärmar i år. För tillfället äger jag 4 skärmar, En Acer Predator XB271HU i 1440p som "mainskärm" och nå sketna BenQ 1080p skärmar runt om.

Frågan är då om det är värt att byta ut min nuvarande skärmsetup mot en Ultra/superwide? Ni andra som gjort samma sak, är ni nöjda med bytet eller var fler skärmar bekvämare för er?

Äger ett 2080ti samt ryzen 7 CPU

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En ultrawide är underbart, i spel eller jämfört med en vanlig skärm. Men skärmytan går inte riktigt att jämföra med flera skärmar vid arbete om det är din prio. En vanlig 3440x1440 ultrabred är ungefär som 1,5 av din vanliga 1440p skärm. 34" ultrabred har samma höjd som en vanlig 27". Så det beror på vad du vill uppnå om det är värt bytet eller ej. Kanske köra en ultrabred plus din nuvarande main på sidan och skrota de gamla 1080p-skärmarna? IMO är det alltid att föredra att ha samma höjd och upplösning på skärmar bredvid varandra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om UW då jag aldrig ens har prövat, men kör med dual-monitor setup (2x1440p) skärmar. Bästa sedan skivat bröd, och fler skärmar är ännu roligare. Det är en smidighet som jag inte riktigt ser med en jätteskärm

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova