Bor på landet! mobilt bredband med riktatenn och nätverksladd på 300 meter...?

Permalänk

Bor på landet! mobilt bredband med riktatenn och nätverksladd på 300 meter...?

Hej!

Bor på landet, skog och berg runt omkring. Har testat 3, tele2, telia, comviq samt Telenor.
Inget fiber planerat på 5 år då jag ringt och pratat med kommunen.

Nu har jag 3 samt Telenor och comviq på olika routers. Speed MAX 5-10Mbit/s och otroligt ostabilt. 300 meter bort upp på berget = klockren connection.

Har nu testar under en lägre tid och hittat ETT ställe där täckningen är alltid bra. Telenor och Comviq med 70-95mbit/s ner och 20mbit/ upp.
Problemet är att det ligger 300 meter ifrån min gård.

Har tänkt att spendera runt 5k på detta för att försöka få ihop det, frågan är, går det ens?

Min tanke är:
Införskaffa en riktantenn och slå dit en stolpe som är ca 2-3 meter hög. Därifrån ska jag dra en nätverkskabel hem till mig ( gamla el stoplar finns kvar så sladden kommer hängas I dessa) . Det är exakt 249m från min ställe, men jag räknar på 300 meter. Kommer jag förlora speed och hur mycket om jag kör kabel? Hur ska jag lyckas med ström på plats?

Funderat på att skippa nätverkskabel och köra en mottagare och sändare där som riktas mot mottagare hemma. MEN fortfarande problem med strömmen som måste dras 300 meter då jag behöver en mottagare på platsen.

tips på hur jag ska lyckas göra detta utan att behöva flytta min gård 250m?

Tacksam för seriösa svar.

Permalänk
Medlem

Över 100m kommer du behöva någon form av repeater med nätverkskabel.

Jag skulle undersöka möjligheten för 4G-antenn du kan sätta (högt) vid huset istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81:

Har testat det på husets tak med 3 meter förlängning, Gjorde igen skillnad. Rädd hur de ska hålla när det blåser på bra här i skåne.
träden runtomkring 30m höga, sen berget i sig som är 50m++. Deras 4g atenn är just på andra sidan berget som är närmast mig.

Permalänk
Medlem

Finns det ström där antennen ska stå?
Fri sikt till ditt hus?
Om ja, kör en trådlös brygga från Ubiquiti.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Solpanel + batteri som driver 4G router och en Ubiquiti NanoStation AC loco på berget.
Sen en Ubiquiti NanoStation AC loco på huset.
Behöver fri sikt mellan de två NanoStation.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har du massor gammal skog runt huset har du väl knappast fri sikt till höjden? Seriösa svar är nog då avverkning. Annars behöver du nog köra el och fiber dina 300 meter.

Permalänk
Medlem

Om du kan lyckas hitta både repeater och riktantenn som drivs av PoE så kan det vara en arbetshypotes. UV-beständig kabel och ovan nämnd utrustning som klarar utomhusbruk året runt är ju också ett måste.

PoE kan kanske hur som helst vara ett alternativ till att dra ut starkström i skogen, oavsett vilken dataöverföring du sedan väljer (trådlöst/fiber).

Kul projekt, glöm inte att skriva i tråden hur det gått!

Permalänk
Rekordmedlem

Kopparnät lär i praktiken vara bökigast att dra 100 m då du lär behöva minst en switch i mitten, kanske behövs det 2 men om du har tur funkar det med en, radiolänkk lär inte fungera om du har träden nära huset, att köpa en förbyggd fiberlänk kommer att fungera men både fiber och 4g modemet kommer att kräva ström och det är nog det som är det allra största problemet och kostnaden, löser du strömförsörjningen i bortre änden så det inga svårigheter att köpa en förtillverkad fiberlänk tex från Direktronik, kontakta den för en prisuppgift och de kanske kan ge dig ett förslag på teknisk lösning som funkar för både data och el. www.direktronik.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.