Telia Fiber, hur sätter jag upp repeaters i huset?

Permalänk
Medlem

Telia Fiber, hur sätter jag upp repeaters i huset?

Hej!

Börjar med att säga att jag kan knappt något om fiber eller nätverk 😄

Ska med familjen flytta in i ett hus med fiber för första gången, routern är inte på ett jättebra ställe enligt mig, i köket, längst bort från resten av rummen. Så, det är dålig Wi-Fi i nästan hela huset.

Förra ägarna hade 2st repeaters som följde med i husköpet. Hur gör jag för att sätta upp dessa? Har kollat på Telias hemsida och följt guiden, verkar som att repeaterna ansluter men Wi-Fi symbolen på telefonerna går fortfarande ner till 2 av 4, eller 1 när man är en bit från routern.

Routern vi har är en vit router, tror den heter Wi-Fi router plus(?) och två repeaters till som heter technicolor TG234.

Försöker alltså koppla en repeater till routern, och sedan koppla en till repeater till den första repeatern för att få bra signal i hela huset, även för att kunna använda kabel från min dator - det går väl att koppla in i en repeater?

Signalen går ner redan vid repeater1, vid den andra så kan jag inte ens surfa.

Jag är helt lost även fast jag tycker jag följt Telias guide slaviskt. Vad gör jag för fel? Väldigt, väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hej

Har du ställt knapparna på baksidan i rätt läge?
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte annat än att avråda från repeaters.
De lyssnar på trafiken och så repeterar de bara vad de hört en vända till. Det blir en jäkla massa kackel i etern i onödan av den typen av lösning. För varje repeater du lägger till minskar du bandbredden ordentligt.
Det kan finnas tillfällen när det är bättre än inget. Men vanligen är de förknippade med trista resultat - för tekniken är i grunden kass.

Första förslaget är istället accesspunkter. Man drar en förlängningskabel från routern ut till en ny punkt (eller flera) i huset och sätter upp "typ en antenn till" inom det befintliga nätet. En accesspunkt kan bestå av en router som man gör om till accesspunkt så att den bara fungerar som en antenn, eller så kan man köpa en accesspunkt specifikt för ändamålet. Spelar mindre roll. Det relevanta är att det är en router som styr över vilka accesspunkter som ska användas för att kommunicera med vilken klient beroende på vilken antenn som är närmst.
Det här ger absolut bäst täckning, snabbast hastigheter och är mest lättskött.

Alla vill emellertid inte dra nätverkskablar ut i huset.
Här går det ibland att använda sig av elnätet. Istället för kabel genom hela huset kan man ibland använda sig av det befintliga elnätets kontakter för att dra vidare internet med kabel ut till nästa accesspunkt.

Ett alternativ är att använda meshnätverk. Det liknar på sätt och vis repeteras på så sätt att man inte behöver koppla ihop något med sladdar utan nätverket är trådlöst och förs vidare mellan enheterna som är utspridda i huset. MEN!
En del frekvenser används specifikt för kommunikation mellan uppkopplingspunkterna medan andra frekvenser används för uppkoppling mellan uppkopplingspunkter och klienter. Och uppkopplingspunkterna samarbetar aktivt för att upprätthålla bra näthastigheter.
Det här är lite dyrare och inte den snabbaste lösningen. Men det fungerar vanligen bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Hej

Har du ställt knapparna på baksidan i rätt läge?
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Yes, det har jag. Vad jag fattar det som så skiljer sig det en del mellan hur man sätter upp det. Den som jag bråkar med är en vit router.

Följde denna Guiden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte annat än att avråda från repeaters.
De lyssnar på trafiken och så repeterar de bara vad de hört en vända till. Det blir en jäkla massa kackel i etern i onödan av den typen av lösning. För varje repeater du lägger till minskar du bandbredden ordentligt.
Det kan finnas tillfällen när det är bättre än inget. Men vanligen är de förknippade med trista resultat - för tekniken är i grunden kass.

Första förslaget är istället accesspunkter. Man drar en förlängningskabel från routern ut till en ny punkt (eller flera) i huset och sätter upp "typ en antenn till" inom det befintliga nätet. En accesspunkt kan bestå av en router som man gör om till accesspunkt så att den bara fungerar som en antenn, eller så kan man köpa en accesspunkt specifikt för ändamålet. Spelar mindre roll. Det relevanta är att det är en router som styr över vilka accesspunkter som ska användas för att kommunicera med vilken klient beroende på vilken antenn som är närmst.
Det här ger absolut bäst täckning, snabbast hastigheter och är mest lättskött.

Alla vill emellertid inte dra nätverkskablar ut i huset.
Här går det ibland att använda sig av elnätet. Istället för kabel genom hela huset kan man ibland använda sig av det befintliga elnätets kontakter för att dra vidare internet med kabel ut till nästa accesspunkt.

Ett alternativ är att använda meshnätverk. Det liknar på sätt och vis repeteras på så sätt att man inte behöver koppla ihop något med sladdar utan nätverket är trådlöst och förs vidare mellan enheterna som är utspridda i huset. MEN!
En del frekvenser används specifikt för kommunikation mellan uppkopplingspunkterna medan andra frekvenser används för uppkoppling mellan uppkopplingspunkter och klienter. Och uppkopplingspunkterna samarbetar aktivt för att upprätthålla bra näthastigheter.
Det här är lite dyrare och inte den snabbaste lösningen. Men det fungerar vanligen bra.

Wow, mycket info. Tack för du tog dig tiden!

Jag vet faktiskt inte vad vi har för hastigheter, när jag mötte igår så var det runt 30-40 med Wi-Fi, precis jämte routern. Har Telia fiber med lägre än 100/10?

Ärligt talat gör det varken mig eller familjen inte jättemycket om farten påverkas så mycket via Wi-Fi, bara det är bra fart via kabel så spel och så flyter på bra så är vi nöjda.

Sen får ju gärna youtube inte buffra vid uppspelning på 720p.

Säkert en jättedum fråga, men påverkas farten om jag kopplar ”internetsladden” från dator till repeatern? Eller kommer då farten vara densamma som om jag kopplat direkt in i routern?

Tack för att du tar dig tiden att svara på mina dumma frågor 😄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xItsLea:

Wow, mycket info. Tack för du tog dig tiden!

Jag vet faktiskt inte vad vi har för hastigheter, när jag mötte igår så var det runt 30-40 med Wi-Fi, precis jämte routern. Har Telia fiber med lägre än 100/10?

Ärligt talat gör det varken mig eller familjen inte jättemycket om farten påverkas så mycket via Wi-Fi, bara det är bra fart via kabel så spel och så flyter på bra så är vi nöjda.

Sen får ju gärna youtube inte buffra vid uppspelning på 720p.

Säkert en jättedum fråga, men påverkas farten om jag kopplar ”internetsladden” från dator till repeatern? Eller kommer då farten vara densamma som om jag kopplat direkt in i routern?

Tack för att du tar dig tiden att svara på mina dumma frågor 😄

Äe men nätverk är en djungel alltså. Har man inte rotat i det innan så är det en del att sätta sig in i.

Angående det här med att koppla en nätverkskabel till din repeater. En repeater har som uppgift att fånga upp en wifisignal och sända ut en likadan signal därefter. Om du istället skickar internet till din enhet via en kabel så är det inte en repeaterfunktion. För enheten tar inte in en wifisignal och repeterar längre.
Jag tittade inte närmre på enheterna du skrev om i första inlägget innan. Men technicolor TG234 kan ju fungera som repeter ELLER accesspunkt! Vilket snår va - haha. Samma pryl kan vara olika saker. I know i know.
Inte blir det lättare av att Telia bara beskriver dessa enheter som repeaters.

Men det här är ju jättebra!
Förutsatt att det funkar att dra en nätverkssladd ut till dem det vill säga.

AP mode (access point-läge) är alltså det som vi hoppas kunna använda.
Och de har lite mer beskrivning om hur man får igång detta en bit ner på denna sida:
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe men nätverk är en djungel alltså. Har man inte rotat i det innan så är det en del att sätta sig in i.

Angående det här med att koppla en nätverkskabel till din repeater. En repeater har som uppgift att fånga upp en wifisignal och sända ut en likadan signal därefter. Om du istället skickar internet till din enhet via en kabel så är det inte en repeaterfunktion. För enheten tar inte in en wifisignal och repeterar längre.
Jag tittade inte närmre på enheterna du skrev om i första inlägget innan. Men technicolor TG234 kan ju fungera som repeter ELLER accesspunkt! Vilket snår va - haha. Samma pryl kan vara olika saker. I know i know.
Inte blir det lättare av att Telia bara beskriver dessa enheter som repeaters.

Men det här är ju jättebra!
Förutsatt att det funkar att dra en nätverkssladd ut till dem det vill säga.

AP mode (access point-läge) är alltså det som vi hoppas kunna använda.
Och de har lite mer beskrivning om hur man får igång detta en bit ner på denna sida:
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Ja det är verkligen en djungel!

Men, det går att sätta i en nätverkskabel i repeatern och få det att fungera? Eller går det inte? Har inte jättestor lust att göra det heller om min hastighet störtdyker.

Den länken du skickade kollade jag på innan, men Fick byta till denna

Det är just den jag har.

Funkar det inte att dra kabel till repeatern så får jag bara dra en väldigt lång kabel över hela huset, mitt största problem är att det inte verkar som att repeatern funkar. Signalen är på 2/4 bara genom halva huset när jag står jämte repeatern, när jag går till mitt rum försvinner signalen nästan helt.

Permalänk

Med en ethernetkabel till repeatern så har du i princip en access point. Kan av egen erfarenhet säga att det verkar vara det bästa alternativet, men det är ju bara anekdotiskt. Jag kör på en lite dyrare från Ubiquiti med power over ethernet. Känns mer som en (instegs) enterprise lösning, och riktigt nöjd!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Med en ethernetkabel till repeatern så har du i princip en access point. Kan av egen erfarenhet säga att det verkar vara det bästa alternativet, men det är ju bara anekdotiskt. Jag kör på en lite dyrare från Ubiquiti med power over ethernet. Känns mer som en (instegs) enterprise lösning, och riktigt nöjd!

Kan inget om nätverk så fattade typ hälften av det 😆
Men går det med kabel därifrån utan att farten sänks jättemycket så är jag glad.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förtydliga hur du vill koppla, accesspunkter ansluts med kabel till routern, du verkar vilja ansluta en dator med kabel i det du kallar repeater ?

Hursomhelst ska du sky repeaterar som pesten, de är djävulens påfund i nätverkssammanhang.
Mesh är upptrimmade och kamouflerade repeaters som funkar lite mindre dåligt men om du absolut inte kan använda kabel hela vägen är det accespunkter som är minst dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha full fart på Wifi så skall dina TG234 kopplas med kabel till routern och knappen på baksidan sättas på Access Point.
Om du då kopplar in något annat med kabel i TG234 så får också dessa enheter full fart.

Om du inte har någon kabel till TG234 så kommer hela Wifi nätet att få lägre fart.
Vilken fart det blir om det är tillräckligt kan inte sägas på förhand utan måste testas fram.
En enhet som är kabelkopplad till TG234 kommer också att få sämre fart. Måste testas också här för att se om det räcker.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Om du kopplar in en kabel från t.ex en dator i en TG234 så kommer den sluta att agera som repeater. Den kommer då endast ge internet genom portarna på baksidan. Om du inte kopplar in någon kabel i den så kommer den att fungera som en repeater och förbättra ditt wi-fi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga hur du vill koppla, accesspunkter ansluts med kabel till routern, du verkar vilja ansluta en dator med kabel i det du kallar repeater ?

Hursomhelst ska du sky repeaterar som pesten, de är djävulens påfund i nätverkssammanhang.
Mesh är upptrimmade och kamouflerade repeaters som funkar lite mindre dåligt men om du absolut inte kan använda kabel hela vägen är det accespunkter som är minst dåligt.

Ja asså jag vet inte vad alla korrekta namn är. Telia använder repeater. Techicolor TG234. Och ja, precis, en kabel vill jag ha i för att slippa dra kabeln genom hela huset.

Grejen är ju den att Wi-Fi blir så otroligt dåligt längst bort i huset också, så jag vet inte vad jag har för val.
Vad kostar de andra du nämnt?

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat en annan sak, skulle detta funka att stoppa ethernetkabel i och förlänga Wi-Fi-signalen med?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerlin...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xItsLea:

Ja asså jag vet inte vad alla korrekta namn är. Telia använder repeater. Techicolor TG234. Och ja, precis, en kabel vill jag ha i för att slippa dra kabeln genom hela huset.

Grejen är ju den att Wi-Fi blir så otroligt dåligt längst bort i huset också, så jag vet inte vad jag har för val.
Vad kostar de andra du nämnt?

Mesh-kit (med 3 enheter) kan du få från typ 2000 kr och uppåt, det finns färdiga kit att köpa från de flesta som gör routrar och accesspunkter men det går ju även att plocka ihop egna delar

Skrivet av xItsLea:

Nu har jag hittat en annan sak, skulle detta funka att stoppa ethernetkabel i och förlänga Wi-Fi-signalen med?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerlin...

Ja powerline kan också fungera, det är ungefär som radiolösningar, behöver provas på plats för att man ska veta hur bra det funkar, det enda som verkligen har förutsägbar och stabil prestanda är att kablat nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du "lost" så https://www.telia.se/privat/bredband/smart-wifi-plus

TG234 brukar användas som bryggor, men kan givetvis användas som förstärkare (accesspunkt med wireless backhaul). Bäst resultat med nuvarande hårdvara får du såklart om du kör kabel till bägge. Då får du dock tre olika WiFi. Kopplar du enligt Telias exempel får du två WiFi-nät, alternativt ett om du ersätter med TG234.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du kör trådlöst från router till repeater, och sedan kopplar in t.ex. en dator eller spelkonsol med kabel till repeatern så kör du i praktiken ändå trådlöst. Vill du ha bra prestanda för spel så bör du undvika detta.

Visa signatur

press nu1mlock