Google sägs samla in data även när inkognitoläget är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Nu har jag läst stämnings ansökan ( https://www.bloomberglaw.com/public/desktop/document/Browneta... ) och det är ett klassiskt exempel på "foliehatts paranoia".

Ja, alltså, det verkar ju handla om ett missförstånd:

"Google accomplishes its surreptitious tracking through means that include: Google Analytics, Google Ad Manager, and various other application and website plug-ins, such as Google applications on mobile devices and the “Google Sign-In button” for websites. When an internet user visits a webpage or opens an app that uses such services (over 70% of all online publishers use such a service), Google receives detailed, personal information such as the user’s IP address (which may provide geographic information), what the user is viewing, what the user last viewed, and details about the user’s hardware. Google takes the data regardless of whether the user actually clicks on a Google-supported advertisement—or even knows of its existence. This means that billions of times a day, Google causes computers around the world to report the real-time internet communications of hundreds of millions of people to Google."

Privatläget skyddar inte mot detta, och det gör det inte i någon annan webbläsares privatläge heller (förutom de som aktivkt blockerar spårning, men vill man ha det så bör man ju inte köra Chrome), för det är inte syftet med funktionen.

Syftet med funktionen är att man kör med en temporär helt tom användarprofil, inga kakor från ens riktiga användarprofil(er) ska följa med, och alla kakor + övrig historik som skapas under användandet av privatläget ska kastas bort när man stänger ned webbläsaren (och det lagras heller inget på disk ens temporärt så vitt jag vet, även cachen ligger 100% i RAM).

Det innebär dock INTE att man INTE blir spårad överhuvudtaget på de webbsidor man besöker i privatläget under samma anvädningssession.

Visst, det hade varit trevligt om Googles egna tjänster (analytics, reklam m.fl.) faktiskt lät bli spårning helt och hållet om Googles servrar detekterar att man kör i privatläge, men så fungerar det inte och det har Google heller aldrig påstått att det gör.

Märk väl att jag är generellt anti-Google pga deras spårning, datainsamling och reklam, men i det här fallet har jag svårt att se hur de skulle kunna åka dit (eftersom det egentligen inte finns något de kan åka dit för).

(Och för övrigt använder jag givetvis inte Chrome, aldrig i livet. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Mozilla Corporation ägs till 100% av Mozilla Foundation och investerar allt vinst i Mozilla Foundation. Jag tror inte du har några belägg för att Mozilla skulle särbehandla Google. Firefox har tidigare haft både Bing och Yahoo som förvald sökmotor med det beror på region. I Ryssland är Yandex standard och i China Baidu. Mozilla försöker gärna sig mer oberoende av Google bl.a. genom att lansera sin egen VPN-tjänst.

Edit: Firefox fokuserar på att blockera Third Party Cookies och inte First Party Cookies. Alltså tillåta kakor på sidor användaren besöker direkt men blocka kakor från andra källor än sidan användaren besöker. Därför påverkas Google mindre än t.ex. Facebook.

Är väl medveten om det, men gör det någon skillnad? Historiskt sätt så har 85% av intäkterna kommit från google så jag tror inte att jag behöver några belägg för att man ska förstå att det är en beroendeställning som heter duga.

Mozilla har försökt att diversifiera sina intäkter under flera års tid, men alla dessa försök har misslyckats. Det enda som ökat är pengarna som går från denna non profit till vd:ns ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, alltså, det verkar ju handla om ett missförstånd:

"Google accomplishes its surreptitious tracking through means that include: Google Analytics, Google Ad Manager, and various other application and website plug-ins, such as Google applications on mobile devices and the “Google Sign-In button” for websites. When an internet user visits a webpage or opens an app that uses such services (over 70% of all online publishers use such a service), Google receives detailed, personal information such as the user’s IP address (which may provide geographic information), what the user is viewing, what the user last viewed, and details about the user’s hardware. Google takes the data regardless of whether the user actually clicks on a Google-supported advertisement—or even knows of its existence. This means that billions of times a day, Google causes computers around the world to report the real-time internet communications of hundreds of millions of people to Google."

Privatläget skyddar inte mot detta, och det gör det inte i någon annan webbläsares privatläge heller (förutom de som aktivkt blockerar spårning, men vill man ha det så bör man ju inte köra Chrome), för det är inte syftet med funktionen.

Syftet med funktionen är att man kör med en temporär helt tom användarprofil, inga kakor från ens riktiga användarprofil(er) ska följa med, och alla kakor + övrig historik som skapas under användandet av privatläget ska kastas bort när man stänger ned webbläsaren (och det lagras heller inget på disk ens temporärt så vitt jag vet, även cachen ligger 100% i RAM).

Det innebär dock INTE att man INTE blir spårad överhuvudtaget på de webbsidor man besöker i privatläget under samma anvädningssession.

Visst, det hade varit trevligt om Googles egna tjänster (analytics, reklam m.fl.) faktiskt lät bli spårning helt och hållet om Googles servrar detekterar att man kör i privatläge, men så fungerar det inte och det har Google heller aldrig påstått att det gör.

Märk väl att jag är generellt anti-Google pga deras spårning, datainsamling och reklam, men i det här fallet har jag svårt att se hur de skulle kunna åka dit (eftersom det egentligen inte finns något de kan åka dit för).

(Och för övrigt använder jag givetvis inte Chrome, aldrig i livet. )

Fast det är väl inte den delen som är det intressanta, utan det följande:

"Google has anticipated that consumers are understandably concerned that Google is tracking their personal information and browsing history. To assuage them, Google promises consumers that they can “browse the web privately” and stay in “control of what information [users] share with Google.” To prevent information from being shared with Google, Google recommends that its consumers need only launch a browser such as Google Chrome, Safari, Microsoft Edge, or Firefox in “private browsing mode.” Both statements are untrue. When users undertake either—or both—of the aforementioned steps, Google continues to track, collect, and identify their browsing data in real time, in contravention of federal and state laws on wiretapping and in violation of consumers’ rights to privacy."

Jag hittar dock inte vart google säger detta, men det är ju citerat till och med, så antar att dom har skrivit ut detta någonstans? För kollar man i chrome under incognito informationen så står det ju att chrome (inte google) inte sparar data. Sen är det imo fortfarande oärligt att dom skriver ut massa exempel på saker som fortfarande kan spara information, men nämner inte att dom själva gör det.

https://support.google.com/chrome/answer/7440301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är väl medveten om det, men gör det någon skillnad? Historiskt sätt så har 85% av intäkterna kommit från google så jag tror inte att jag behöver några belägg för att man ska förstå att det är en beroendeställning som heter duga.

Mozilla har försökt att diversifiera sina intäkter under flera års tid, men alla dessa försök har misslyckats. Det enda som ökat är pengarna som går från denna non profit till vd:ns ficka.

Vad är din poäng? Att Google i hemlighet pressar Mozilla? Och att Mozilla i hemlighet går med på att ge Google specialbehandling i deras webbläsare? Har du nåt kött på benen? För jag är inte så intresserad av konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem

Men va! Då vet Google alltså vilken sorts pörr jag gillar!

Permalänk
Inaktiv

säger sidan som använder google analytics

Permalänk
Hedersmedlem

Incognito mode handlar om att man kan göra saker så att de inte sparas i webbläsarens historik och besöka webbläsare med rena cookies så att man kan logga in som en annan person utan att detta sparas i webbläsaren.

Det kan alltså användas för:

- besöka hemsidor på sin egen dator utan att de sedan syns i webbläsarens historik
- låna någon annans dator och logga in på tjänster utan att behöva oroa sig för att man råkar lämna sig inloggad någonstans eller råka göra saker online som datorns ägare (bygger fortfarande på att datorns ägare och gästen litar på varandra)
- testa säkert genom att logga in på ett sekundärt konto på en webbsida utan att behöva vaska sina cookies. (Förmodligen så jag använder inkognito själv på jobbet)

Incognitoläget kan däremot inte förhindra att webbplatser vet vem du är om du loggar in i webbplatserna i incognitoläget. Det borde vara självklart men tydligen inte.

Precis som i verkliga livet. Sätter du på dig en hatt och solglasögon så att folk inte känner igen dig kommer de fortfarande veta vem du är om du visar leg eller berättar vem du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du är alltid bevakad. Övervakningskameror, alla inköp, alla runt omkring dig osv osv observerar vad du gör, säger. Tankarna är fortfarande privata, men alla handlingar du gör observeras nästan alltid på något sätt.
Facebook och Google är bara två observatörer som ser vad du gör på nätet. De flesta sidor har cookies som registrerar vad du tittar på.

Det är flera år sen man kunde göra någonting en hel dag utan att man blivit registrerad på något sätt.

Om du känner dig bevakad så beror det knappast på google eller facebook. De kan du välja bort när du vill.
Du kan inte ens gå till affären och köpa ett äpple utan att filmas, registreras.

Ifall du skulle dyka upp på någon övervakningskamera ett kort ögonblick så är du fortfarande inte identifierad, även ifall du säkert skulle kunna gå att spåra Ifall du gjorde något uppenbart kriminellt. I Sverige harva så vitt jag vet regler och lagar för hur sådan data får sparas, vart det får filmas, till vilken kvalité, hur det behöver skyltas om att det filmas och mycket mer.
Filmer där du dyker upp i förbifarten kommer INTE kategoriseras under ditt namn i en uppgiftsbank, de kommer inte dyka upp när någon söker på dig som person, inte avslöja någonting om dig eller dina vanor på något sätt.

Kort och gott så är det inte ens jämförbart med den kommersiella kartläggning som görs av dig via cookies, positionering, app-data, sökningar, surfmönster, kontakter, likes, aktiviteter, tidstämplar och gud vet hur mycket mer. Kan du ens föreställa dig vilken komplett bild större aktörer som t ex Google kan få över dig som inte är bundna till en stunds surfande vid datorn, utan kan registrera allt du gör genom android? Alla dina vanor, sökningar, önskemål, fantasier...vad som intresserar dig, vad du vill ha, vad du har råd med, vilka åsikter du har etc.

Allt detta kan paketeras och säljas i vilket format som helst till deras ”partners”, som i sin tur kan samla liknande och kompletterande information från andra källor. Det är så äckligt så jag blir grön i ansiktet.

Jag fattar bara inte hur det kan vara tillåtet till att börja med...fy fan säger jag bara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Wiggin: Insamlandet av användaruppgifter började väl vid övergången till "gratis" mjukvara där användaren är produkten. Dom vill få in pengar på reklamintäkter på dina vanor istället för intäkter på programvaran/websidan. Riktad reklam är mer kostnadseffektiv än massutskick.

Men i ”början” innebar något på nätet som var ”gratis” att man fick en rejäl dos med reklam på köpet. Det hela var ganska harmlöst och wysiwyg...öppna en sida som Aftonbladet.se, läs ”nyheter” och drunkna i reklam medans du gör det. Nu är allt då jäkla hemligt och har blivit sådan miljardindustri. Vågar knappt föreställa mig den lobbyism som lär förekomma i korridorerna där lagar och förordningar stiftas

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Ganska bra summering.

Skrivet av James Strieb:

Google is facing a class-action lawsuit over Chrome's incognito mode by people who apparently don't understand incognito mode.