Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Har flera SoundBlaster-kort i olika utförande men använder dem inte då nyare mnoderkort har dåligt med ISA- eller PCI-kosrtplatser nu för tiden...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Har flera SoundBlaster-kort i olika utförande men använder dem inte då nyare mnoderkort har dåligt med ISA- eller PCI-kosrtplatser nu för tiden...

Kanske finns någon PCIe x16 till ISA-adapter så man kan släppa lös hela multimediakraften i ditt Sound Blaster 16. Glöm inte att montera CDROM-läsaren också.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Jag kör med OEHLBACH XXL DAC Ultra på kontoret tillsammans med ett par B&W P9 och i vardagsrummet kör jag en Hegel HD12 kopplat till NAD T187 surround processor och ett NAD C275BBE slutsteg kopplat till DALI Rubicon 6

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Har flera SoundBlaster-kort i olika utförande men använder dem inte då nyare mnoderkort har dåligt med ISA- eller PCI-kosrtplatser nu för tiden...

Skrivet av skitskurk:

Kanske finns någon PCIe x16 till ISA-adapter så man kan släppa lös hela multimediakraften i ditt Sound Blaster 16. Glöm inte att montera CDROM-läsaren också.

Lycka till. Ser sarkasmen, men jag har på allvar letat efter det modernaste moderkortet jag kunnat hitta med riktigt ISA-stöd (för att kunna använda den som universal gaming-rigg till nostalgispel), och det är... en utmaning.

Att ens försöka köra PCI->ISA är i praktiken ett #¤%&/( vad gäller ljud, då det är skillnad i hur bl.a. DMA hanteras mellan ISA och PCI.
Finns på en del industriella moderkort PCI->ISA-bryggor som *kanske* kan fungera, om du har tur.

Ett Pentium IV-kort med AGP och ISA ligger på i regel några tusenlappar, lätt värt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Har inget men skulle vara intresserad av ett med rakt frekvenssvar ner till 1Hz för jobbdatorn, både mikrofoningång och ljudutgång. Någon som har något tips?

Har inget tips på interface, men är väldigt intresserad att höra vad hu har för mikrofon och högtalare som har platt frekvenssvar ner till 1 Hz?

Lättaste är väl annars att använda en korrigeringskurva skapad med referensprylar. Det blir enklast i mjukvara så latens kan bli ett problem, men vid 1 Hz kanske det inte spelar så stor roll egentligen. Annars finns det DSP som kan frekvenskorrigera, vet inte om de går så pass långt ner i frekvensrespons men med specialtillämpningar som denna behövs det lite extra arbete oavsett lösning...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kör sennheiser hdv800 tillsammans med ett par HD800s mycket svårslaget.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Scarlett Solo 3rd Gen och en Loxjie P20 genom balanserade utgångarna på baksidan. Blir rätt fina detaljer trots att det sitter rör i P20. Lurarna är ombyggda ATH-M50x med balanserad ingång (4-pol 2,5mm kopplad som på några Sennheiser) och kuddarna bytta till Shure HPAEC840.

Men en sak man lör sig när man håller på med lite mer avancerat ljud är att platt respons inte är samma sak som trevlig respons. Extra tryck i botten och rör som dämpar bort lite "hårda" ljud är trevligt i många sammanhang. Kör DSP-prylar genom JACK och Carla i Linux så kan ju få precis den respons jag vill med lite arbete. Naturligtvis blir man ju inte av med hårdvaran mellan men det går att kompensera för väldigt mycket med lite latens.

Sedan detta med DAC vs ljudkort; DAC är bara Digital-Analog Converter. Ska man dra det hårt ingår inte ens en interfacebrygga från USB till I2S i den definitionen men väldigt många prylar som kallas DAC innehåller en ändå. Jag skulle nog ändå säga att det kan få kallas DAC så länge det är den enda vettiga funktionen på prylen. Sitter det mer än preamp ut eller om den har ingångar är det ljudkort.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har inget tips på interface, men är väldigt intresserad att höra vad hu har för mikrofon och högtalare som har platt frekvenssvar ner till 1 Hz?

Lättaste är väl annars att använda en korrigeringskurva skapad med referensprylar. Det blir enklast i mjukvara så latens kan bli ett problem, men vid 1 Hz kanske det inte spelar så stor roll egentligen. Annars finns det DSP som kan frekvenskorrigera, vet inte om de går så pass långt ner i frekvensrespons men med specialtillämpningar som denna behövs det lite extra arbete oavsett lösning...

I det här fallet var det inte en mikrofon och högtalare jag tänkt använda, utan ett skakbord och en accelerometer... Men hade varit smidigt för mig att ha ett ljudkort där jag kunde styra och lyssna på dessa direkt
Går dock att lösa med en massa extra steg, men var intresserad om det kanske fanns något smidigt som inte är för dyrt.

Permalänk
Medlem

För att eliminera alla potentiella problem som kan finnas och har funnits med integrerad ljudkrets i moderkortet så har jag kört med usb-ansluten DAC länge (en minimalistisk ODAC med gammalt hederligt fullgott 16-bit 44.1kHz stereo över usb 1, noll krångel).

Inga störningar, ingen sketen tredjepartsprogramvarusmörja, inga hjärndöda drivrutiner (jag stirrar på er, RealTek).

Ett av det första jag alltid gör med ett nytt moderkort är att stänga av ljudkretsen helt och hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ljudkort eller ej

Nej, det till moderkortet fungerar utmärkt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

I det här fallet var det inte en mikrofon och högtalare jag tänkt använda, utan ett skakbord och en accelerometer... Men hade varit smidigt för mig att ha ett ljudkort där jag kunde styra och lyssna på dessa direkt
Går dock att lösa med en massa extra steg, men var intresserad om det kanske fanns något smidigt som inte är för dyrt.

Intressant. Jag tror den största begränsningen du kommer att ha med att hantera det som ljud är att det mesta är kopplat för att eliminera DC, något som i ljudsammanhang bara ställer till problem.

I de kretsar jag har kikat på och de enstaka jag har byggt löstes det med en lagom liten kondensator. Tanken där är att kondensatorn snabbt laddas upp tills den når den DC-offset som finns på ingången samtidigt som den är för stor för att signifikant påverka signalen efter något tröskelvärde på inkommande frekvenser. Vid 1 Hz riskerar du var så nära DC att signalen filtreras bort analogt redan innan den når din ADC.

Det finns andra sätt att bli av med DC, till exempel genom att använda en transformator. Dessa är dock dyra eftersom de är svåra att göra linjära inom hela hörbara området (tillräckligt stor för att överföra låga frekvenser utan att magnetfältet kollapsar och tillräckligt liten för att inte behöva väsentligt högre ström för att överföra höga frekvenser).

Något som kanske skulle kunna fungera är att skaffa ett ljudkort som använder kondensatorer och antingen brygga bort kondensatorerna (kan vara farligt för ADC:n) eller byta till större (säkrare). Problemet här är nog att hitta större som går att peta dit rent fysiskt, det borde röra sig om kanske 1206, 0804 eller kanske till och med 0603 i SMD-storlek så det krävs pincett, finspets och stadig hand för att montera. Det borde gå att stacka dem ovanpå varandra till en viss gräns, men kom ihåg att den blir mycket känsligare för vibrationer när du staplar.

För utgången skulle jag försöka mäta mig fram till en lösning. Har du tur antar DAC:n att preamp sköter filtreringen och bara skickar ut signalen den får in, samt att denna preamp inte gör särskilt mycket filtrering utan förlitar sig istället på att förstärkaren du ansluter löser filtreringen. Har du mindre tur sitter det kondensatorer mellan DAC och preamp som måste hanteras.

Jag hittade en bild på en Scarlett 2i4:

Med tanke på placering och fysisk storlek skulle jag gissa på att de orangea komponenterna vid baksidan är dessa just filterkondensatorer. Ger dig kanske någonstans att börja?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Intressant. Jag tror den största begränsningen du kommer att ha med att hantera det som ljud är att det mesta är kopplat för att eliminera DC, något som i ljudsammanhang bara ställer till problem.

I de kretsar jag har kikat på och de enstaka jag har byggt löstes det med en lagom liten kondensator. Tanken där är att kondensatorn snabbt laddas upp tills den når den DC-offset som finns på ingången samtidigt som den är för stor för att signifikant påverka signalen efter något tröskelvärde på inkommande frekvenser. Vid 1 Hz riskerar du var så nära DC att signalen filtreras bort analogt redan innan den når din ADC.

Det finns andra sätt att bli av med DC, till exempel genom att använda en transformator. Dessa är dock dyra eftersom de är svåra att göra linjära inom hela hörbara området (tillräckligt stor för att överföra låga frekvenser utan att magnetfältet kollapsar och tillräckligt liten för att inte behöva väsentligt högre ström för att överföra höga frekvenser).

Något som kanske skulle kunna fungera är att skaffa ett ljudkort som använder kondensatorer och antingen brygga bort kondensatorerna (kan vara farligt för ADC:n) eller byta till större (säkrare). Problemet här är nog att hitta större som går att peta dit rent fysiskt, det borde röra sig om kanske 1206, 0804 eller kanske till och med 0603 i SMD-storlek så det krävs pincett, finspets och stadig hand för att montera. Det borde gå att stacka dem ovanpå varandra till en viss gräns, men kom ihåg att den blir mycket känsligare för vibrationer när du staplar.

För utgången skulle jag försöka mäta mig fram till en lösning. Har du tur antar DAC:n att preamp sköter filtreringen och bara skickar ut signalen den får in, samt att denna preamp inte gör särskilt mycket filtrering utan förlitar sig istället på att förstärkaren du ansluter löser filtreringen. Har du mindre tur sitter det kondensatorer mellan DAC och preamp som måste hanteras.

Jag hittade en bild på en Scarlett 2i4:
https://forum.mp3store.pl/uploads/monthly_04_2016/post-18371-0-91952000-1461708235.jpg
Med tanke på placering och fysisk storlek skulle jag gissa på att de orangea komponenterna vid baksidan är dessa just filterkondensatorer. Ger dig kanske någonstans att börja?

Tack så mycket, väldigt intressant
Låter dock som att jag kör via andra lösningar till en början även om scriptandet blir lite omständigare. Men kanske att någon sådan här lösning adapteras i framtiden, har egentligen tillgång till det mesta som krävs.