Testpilot: Lenovo Legion 7i – Gaminglaptop med Intel Comet Lake

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Lenovo Legion 7i – Gaminglaptop med Intel Comet Lake

Björn Endre tar en titt på den bärbara datorn Lenovo Legion 7i, en kompakt dator med toppkomponenter från Intel och Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension. Kul med en speldator som kan leverera utan att se hemsk ut, eller förstöra trumhinnorna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad har jag missat i artikeln? Testades bara Battlefield V (som knappt funkade att testa?) och Forza Horizon 4? Även om det "bara" är en testpilot-recension så hade jag nog velat ha lite fler speltester då det är en gaming dator vi snackar om.

Bra jobbat annars.

Permalänk
Medlem

Någon kommentar på det låga lägstavärdet för Forza 4 i prestandaläget?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant spellaptop. Förvånansvärt låg ljudnivå ändå för att ha så pass kraftfull hårdvara.

Permalänk
Datavetare

Betyder "Asus AX8 meshnätverk" att det är Asus Zenwifi AX XT8 som användes? Om så, har för mig att den bara har 160 MHz stöd på "backhaul", fast även med det i åtanke känns det som Wifi-prestanda är väldigt låg om det körs på Wifi-6. Dock fullt rimliga siffror om det är Wifi-5.

AnandTech har testat ett par bärbara på Wifi-6 2x2 MIMO med 160 MHz kanalbredd, med riktigt fint resultat av den Intel Wifi-krets som sitter i Lenovo Legion 7i

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Dessa dyrare spellaptops är de mest till för att visa upp märket? För att få folk att köpa en enklare version? Självklart får de sålt några och min egen laptop kostar mer än denna, men den är en företagstagsdator utan alla skatter (moms, arbetsgivar,inkomstskatt).

Annars grym laptop, men jag undrar vilka som är målgruppen när den kostar 40 000kr. Självklart spelutvecklare som ej behöver betala skatterna. Men vanligt folk, så blir det dyrt om man ska ha motsvarande stationär. Förr i tiden innan bredband var vanligt, så hade denna laptop varit rolig och ha med på lan. Nu är det mindre av sådant.
Den lilla skara välställda personer som vill ha en riktigt dyr laptop, så känns som att en 16" macbook pro borde vara det vanligaste valet.

Permalänk

Funktionstangenterna

De flesta Lenovo bärbara jag stött på kan man ändra så funktionstangenter istället fås fram med Fn och Funktionstangent, alltid gått att ändra om.

Smidigast för mig är de Thinkpad där ett snabbt tryck på Fn och Esc växlar Fn lock på eller av. Men på en del modeller måste man ju antingen in via BIOS, eller ställa in det i Lenovo Vantageprogramvaran, eller någon gång annan Lenovoprogramvara/kontrollpanel.

Bara en sidokommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa dyrare spellaptops är de mest till för att visa upp märket? För att få folk att köpa en enklare version? Självklart får de sålt några och min egen laptop kostar mer än denna, men den är en företagstagsdator utan alla skatter (moms, arbetsgivar,inkomstskatt).

Annars grym laptop, men jag undrar vilka som är målgruppen när den kostar 40 000kr. Självklart spelutvecklare som ej behöver betala skatterna. Men vanligt folk, så blir det dyrt om man ska ha motsvarande stationär. Förr i tiden innan bredband var vanligt, så hade denna laptop varit rolig och ha med på lan. Nu är det mindre av sådant.
Den lilla skara välställda personer som vill ha en riktigt dyr laptop, så känns som att en 16" macbook pro borde vara det vanligaste valet.

Alltså, har du denna så behöver du väl ingen stationär? Den här är ju kraftfullare än majoritetens burkar här på SweC.

Hade jag fortfarande varit singel så hade jag lätt köpt den här. Jobbar du heltid så är 40k inte sååå mycket pengar. Är ju vad en standard utlandsvistelse kostar för en familj.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alltså, har du denna så behöver du väl ingen stationär? Den här är ju kraftfullare än majoritetens burkar här på SweC.

Hade jag fortfarande varit singel så hade jag lätt köpt den här. Jobbar du heltid så är 40k inte sååå mycket pengar. Är ju vad en standard utlandsvistelse kostar för en familj.

En grej med bärbara som alltid kommer vara mycket sämre än en stationär med motsvarande prestanda är ljudnivån. Kanske inte är så farligt när man spelar eftersom man ändå oftast kör med hörlurar då. Men kan ju vara tröttsamt om man har datorn i ett rum där andra också vistas samtidigt.
Har själv en ok laptop (ryzen 7 rtx 2060) som huvudburk och den väsnas rätt rejält när man spelar eller belastar med något annat krävande har även bytt till flytande metall istället för kylpasta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Alltså, har du denna så behöver du väl ingen stationär? Den här är ju kraftfullare än majoritetens burkar här på SweC.

Hade jag fortfarande varit singel så hade jag lätt köpt den här. Jobbar du heltid så är 40k inte sååå mycket pengar. Är ju vad en standard utlandsvistelse kostar för en familj.

De flesta i landet klarar sig enbart på den prestanda som denna dator har, frågan är hur lågt ner i pris på en stationär man kan gå?
I vilket fall så lägger man här ut väldigt mycket pengar extra för portabilitet. Men du har nog rätt att skaran köpare nog främst består av är folk som enbart har denna dator.
Jag är för fokuserad på folk med högre systemkrav än vad en laptop har, vilket också skulle vilja ha denna dator men det blir så otroligt dyrt med allt. Där dator investering till skillnad från det mesta rasar i pris.

*edit*
Detta med att ha bra av allt är min uppfattning, har man behov av en smartphone för 15000kr, så har man nog inte en laptop/desktop för 3999kr. Men vanligt folk är konstiga och jobbar ej som oss tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta i landet klarar sig enbart på den prestanda som denna dator har, frågan är hur lågt ner i pris på en stationär man kan gå?
I vilket fall så lägger man här ut väldigt mycket pengar extra för portabilitet. Men du har nog rätt att skaran köpare nog främst består av är folk som enbart har denna dator.
Jag är för fokuserad på folk med högre systemkrav än vad en laptop har, vilket också skulle vilja ha denna dator men det blir så otroligt dyrt med allt. Där dator investering till skillnad från det mesta rasar i pris.

*edit*
Detta med att ha bra av allt är min uppfattning, har man behov av en smartphone för 15000kr, så har man nog inte en laptop/desktop för 3999kr. Men vanligt folk är konstiga och jobbar ej som oss tekniker

Nej, du betalar inte för portabilitet. Du betala för att slippa ha en sjukt ful klumpig pjäs hemma
Design har alltid kostat och nu när jag är lite äldre så betyder det mer för mig än pris. Tvärtom när jag var ung. Menar bara att målgruppen definitivt finns, vilket var påståendet jag ville bemöta i min första kommentar. Har många bekanta i min ålder som aldrig kommer köpa nåt annat än laptops av den anledningen, men som fortfarande gillar att spela ibland.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ganska trevlig pjäs, för att vara en bärbar då.

Skrivet av talonmas:

Nej, du betalar inte för portabilitet. Du betala för att slippa ha en sjukt ful klumpig pjäs hemma
Design har alltid kostat och nu när jag är lite äldre så betyder det mer för mig än pris. Tvärtom när jag var ung. Menar bara att målgruppen definitivt finns, vilket var påståendet jag ville bemöta i min första kommentar. Har många bekanta i min ålder som aldrig kommer köpa nåt annat än laptops av den anledningen, men som fortfarande gillar att spela ibland.

Jo, man betalar för portabiliteten, annars vore det ett riktigt meningslöst uruselt köp.

"Sjukt ful klumpig pjäs" är en mycket träffande beskrivning av gamingbärbara generellt (även om just den här Lenovon är bättre än genomsnittet). En stationär kan vara av väldigt varierande storlek och utseende, det väljer man ju själv, och går dessutom att gömma undan helt och hållet om man nu råkar lida av morbid minimalism. Snygga skärmar finns det också.

För övrigt; funktion före form. I evighet. Amen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Vad har jag missat i artikeln? Testades bara Battlefield V (som knappt funkade att testa?) och Forza Horizon 4? Även om det "bara" är en testpilot-recension så hade jag nog velat ha lite fler speltester då det är en gaming dator vi snackar om.

Bra jobbat annars.

Ja, det var dåligt för en testpilot med en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snygga skärmar finns det också.

Gör det? Inte så många med gaming-egenskaper om man är en som njuter av minimalism.
Tror jag gillar de senaste från Alienware. De ser rätt bra ut på bild i alla fall.

Skrivet av backfeed:

För övrigt; funktion före form. I evighet. Amen.

Håller med om den ordningen, men det måste för sjutton gå att lyckas med båda samtidigt? Det tycker jag ska vara målsättningen i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@anon42512: Det är ju också en "testpilot". Förvänta dig inga stordåd eller faktiska tester liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheYardbird:

@Loxus: Det är ju också en "testpilot". Förvänta dig inga stordåd eller faktiska tester liksom.

Jo, det förväntar jag mig. Det hade jag själv gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jo, det förväntar jag mig. Det hade jag själv gjort.

Undrar varför du inte blev tillfrågad?

Bra och enkel recension!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det var dåligt för en testpilot med en speldator.

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-RTX-2080-Max-Q-G...

Där kan du frossa i 2080 Max-Q benchar... recension gällde datorn, inte graffakortet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-RTX-2080-Max-Q-G...

Där kan du frossa i 2080 Max-Q benchar... recension gällde datorn, inte graffakortet.

Då förstår jag inte varför det finns tester alls. Eller vad ville du ha sagt?

Permalänk
Hedersmedlem

@anon42512: Lite sen till partyt. Du har rätt det hade varit kul att hinna göra fler speltester men det fanns ett par anledningar det bara blev 2 (Battlefield V och Forza 4).

  • Brist på tid: Jag hade lite tidsbrist och det tar lång tid att testa igen spel ordentligt, särskilt som många saknar benchmarkläge.

  • Lite strul med spel som redan fanns installerade. Eftersom detta var en lånedator så hade den några spel installerade men då alla spel dels var på kroatiska eller tjeckiska och dels i vissa fall verkade kräva något online-konto som jag inte hade så insåg jag för sent att jag inte kunde köra dessa. Blev då lite osäker om jag kunde avinstallera dessa och valde att installera ett par andra istället.

  • Tyckte i sig inte det spelade så stor roll. Detta är en av de snabbaste mobila GPU och en av de snabbaste mobila CPU som finns. Det kändes att med alla syntetiska tester (geekbench, 3DMark, PCMark) + de två spelen så får du en bra idé vad den presterar.

  • Inte mkt referensdatorer: Då detta är en testpilot har jag inte mkt datorer att jämföra med. Så det kommer aldrig vara möjligt att se att denna dator är "lite snabbare än Asus XXXX eller MSi YYY" eftersom jag bara kan säga vad exakt denna klarar (och vi vet den är snabb)

Ska jag var ärlig så önskar jag att jag hade haft mer tid, inte för att testa fler spel, utan för att undersöka hur den hanterar värme över en längre tid. Sitter just nu med en ASUS ROG Zephyrus G15 som jag köpte och gör en recension för min egen site. Och där fokuserar jag mkt på hur kylningen funkar över en längre tid samt hur det påverkar prestanda. Sen även hur man kan ändra så att AMD-processorn boostar mindre => GPu klockar inte ner lika mkt. Hade jag haft mer tid hade jag gjort samma på Legion 7i + att se hur de olika profilerna påverkar prestanda i spel. Dock såg det ut som Legion 7i inte hade några större problem med värmen ändå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com