Tips för chassi för 36cm brett mobo

Permalänk
Medlem

Tips för chassi för 36cm brett mobo

Hejsan,

Jag köpte en Lenovo C30 dator förra året och fungerat hyfsat.
Jag får dock 65-70c vid lätt browsing och 85-90c vid 100% load.

För att fixa det så har jag tänkt att sätta dit bättre CPU coolers samt byta chassi.
Moderkortet är lite speciellt eftersom den är proprietary (36cm brett) och inga vanliga chassis stöder det officiellt.

Jag har kollat runt lite i ett tag och hittat; Phantek P400A
Den verkar ha gott om utrymme så att man kan borra några hål o sätta dit några standoffs.

Är det nån som har några tankar om detta kommer fungerar samt tips på andra chassin?
-Tackar

Phanteks P400A:

Permalänk

om du inte är helt främmande för att modifiera chassit kan du ju alltid modda in den nakna modermodemsplåten från c30 chassit

typ såga upp ett hål i berfintliga plåten lagom att passa c30 plåten och sen loppa fast den längs kantern med en svets på baksidan i jämnhöjd med orginalplåten

dock ser ju kortet ut att eventuellt vara högre än ett standard atx modemodem också så kanske blir tight mot nätagget?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Tyvärr har jag icke en svetts eller verktyg för det :/ Dessutom så är det lite vält brute force Kanske vill använda chassit till nästa bygge

Oj, får ta en titt och mäta när jag har tid, det ser dock ut som moderkortet har hål på samma ställe som ATX moderkorten, så den bör vara lika hög som vanlig ATX.

Permalänk
Skrivet av Qiaz:

@Rouge of Darkness:

Tyvärr har jag icke en svetts eller verktyg för det :/ Dessutom så är det lite vält brute force Kanske vill använda chassit till nästa bygge

Oj, får ta en titt och mäta när jag har tid, det ser dock ut som moderkortet har hål på samma ställe som ATX moderkorten, så den bör vara lika hög som vanlig ATX.

säger inte att det är det mest med ett grovkalibrerat ögonmått att kortet eventuellt kan vara någon /några cm högre än atx standarden tycker jag det ser ut som på bilden.

nedre hålraden har jag för mig brukar sitta närmre underkanten iaf på atx men kan ha totalt fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Ah, du menade så. Misstolkade och antog att du menade form faktorn var helt fel

Jag mätte den idag och den var ca 30cm hög (305mm för ATX) så den verkar vara samma höjd, puh

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha alla skruvar i, bara du skyddar baktill mot eventuell kortis. Se till så att hålen som finns på moderkortet följer atx standard, kan vara knivigt med vissa tillverkare *host*Dell*host*