Ny dator inför rtx 3000, uppgraderingsbar?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/mnNVR

Skulle kört på nått sånt här istället.

Allt ska vara 100% kompatibelt med AMD både ram och moderkort. Sapphire gör bäst AMD kort 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Gör inte cirka 50% högre läshastighet en del ändå? Jag inbillar mig att jag kommer ladda i spel cirka 50% snabbare då.

Permalänk
Medlem

Ok, nu tänker jag att jag ska beställa, några sista tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Ok, nu tänker jag att jag ska beställa, några sista tips?

https://komponentkoll.se/bild/CuiJW.png

Nej, inte direkt, ser bra ut!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, inte direkt, ser bra ut!

Skönt att höra :), tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

@Erik_T: Gör inte cirka 50% högre läshastighet en del ändå? Jag inbillar mig att jag kommer ladda i spel cirka 50% snabbare då.

I praktiken blir det inte i närheten av så mycket snabbare. Får du 5% snabbare laddtider skall du vara glad.
Det är så mycket annat som också är involverat och sätter begränsningar där.

För vardagsbruk så är den upplevda hastighetsskillnaden mellan en långsam SSD och en snabb SSD minimal. Skillnaden mellan en snabb och en ännu snabbare SSD är ännu mindre - mätbar men inte märkbar i normala fall.
Det finns fall där en extra snabb SSD faktiskt ger en märkbar effekt, som t.ex. kopiering av väldigt stora filer, men de fallen tenderar att vara rätt ovanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I praktiken blir det inte i närheten av så mycket snabbare. Får du 5% snabbare laddtider skall du vara glad.
Det är så mycket annat som också är involverat och sätter begränsningar där.

För vardagsbruk så är den upplevda hastighetsskillnaden mellan en långsam SSD och en snabb SSD minimal. Skillnaden mellan en snabb och en ännu snabbare SSD är ännu mindre - mätbar men inte märkbar i normala fall.
Det finns fall där en extra snabb SSD faktiskt ger en märkbar effekt, som t.ex. kopiering av väldigt stora filer, men de fallen tenderar att vara rätt ovanliga.

Ok, då lutar det nog åt A2000-varianten i så fall! Tack igen!

Permalänk
Medlem

@Simonr:

Såhär kanske? Chassit ska vara både bra temperatur- och ljudnivåmässigt. Om man tycker om hur det ser ut är ju dock upp till var och en.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom allt en gång till och det blev några få ändringar, nu är det så här istället:

Permalänk
Medlem

@Simonr:

Behöver du verkligen en så pass kraftfull (och dyr) CPU som Ryzen 3900X?
Om du köper den bara för att datorn skall vara "framtidssäker" så är det nog ett bättre alternativ att köpa en Ryzen 3600 idag, och sedan uppgradera när Ryzen 4000-serien kommit ut.
Nätaggregatet ser ockå lite onödigt kraftfullt ut, men det är kanske bara för att vara säker på att klara alla grafikkort i kommande släpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Simonr:

Behöver du verkligen en så pass kraftfull (och dyr) CPU som Ryzen 3900X?
Om du köper den bara för att datorn skall vara "framtidssäker" så är det nog ett bättre alternativ att köpa en Ryzen 3600 idag, och sedan uppgradera när Ryzen 4000-serien kommit ut.
Nätaggregatet ser ockå lite onödigt kraftfullt ut, men det är kanske bara för att vara säker på att klara alla grafikkort i kommande släpp?

Jag valde ett kraftigare psu för att inte vara begränsad när de nya grafikkorten kommer samtidigt som 3900x tydligen drar en del mer ström än 3700x också.

Jag vill helst slippa byta just cpu så slog till på den bättre varianten nu när den inte kostade så jättemycket mer. Jag vill dessutom gärna kunna ha massor av olika saker igång samtidigt. Tänkte även att det nya grafikkortet sen ska känna sig välkommet med en bra cpu och bra ramminne.

Nu har jag köpt hem alltihop, stort tack till er alla som gav mig tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Jag valde ett kraftigare psu för att inte vara begränsad när de nya grafikkorten kommer samtidigt som 3900x tydligen drar en del mer ström än 3700x också.

Jag vill helst slippa byta just cpu så slog till på den bättre varianten nu när den inte kostade så jättemycket mer. Jag vill dessutom gärna kunna ha massor av olika saker igång samtidigt. Tänkte även att det nya grafikkortet sen ska känna sig välkommet med en bra cpu och bra ramminne.

Nu har jag köpt hem alltihop, stort tack till er alla som gav mig tips och råd!

3900X är en extremt bra cpu och om man behöver trådarna* så är den extremt prisvärd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonr:

Tittade närmare på 1660 Super och det verkar klara sig bra för wow. Bra tips! Något speciellt av dessa 1660 Super-korten som är att föredra?

Jag älskar MSI. De har riktigt tysta fläktar på sina grafikkort som har deras "Frozr" fläktar. Deras 2070 Super vann "tystaste högpresterande grafikkortet någonsin" på TechPowerUp: https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-2070-super...

"Gaming noise levels are UNBELIEVABLE. With 28 dBA, this is the quietest high-end card we've ever reviewed. Even at full load, it is barely audible—many cards are louder than that when they are sitting idle at the desktop."

Skrivet av Simonr:

Vad gäller chassi så får jag titta närmare på det. Jag tittade igenom videon, men jag gillar att det jag hade valt är någon cm smalare då det får plats bättre där jag tänkt ha det då. Ska jämföra mer då jag gärna vill att ljudvolymen inte ska vara allt för hög.

Såg att du ändrat till 500DX redan. Men ja, en annan viktig sak med att den är lite bredare, är för att man ska få plats med allting. Kablarna routas bakom plåten som moderkortet monterats på, så då behöver man typ 2cm där bakom plåten för kabelbredden att få plats med alla kablar. Och på framsidan behövs det plats för stora grafikkort samt deras 8-pin strömkontakter som står rakt ut. Och sist så är det viktigt att få plats med höga tornkylare om man ska luftkyla som du väljer att göra! Strömkontakterna från mitt grafikkort är ej långt ifrån glaspanelen, så bredden är verkligen nödvändig.

Skrivet av Simonr:

Det finns ytterst få måsten. Men jag vill ha 32gb ram och att de är snabba.

Jag har exakt de RAM du valt ut. 2x16 GB Trident Z Neo. Fungerar perfekt ihop med Ryzen 3000-CPUer. Och 32 GB är definitivt nyttigt. Spelet GTA tar t.ex. 15 GB RAM, så då blir det inget kvar till OS om man bara har 16 GB totalt.

Skrivet av Simonr:

Jag överväger det där chassit som listades tidigare i tråden. Har dock inte tittat så mycket på chassin öht och ska börja jämföra olika. Har inget behov av led belysning och vill främst att det ska vara bra avseende ljud och temperatur.

Chassit är otroligt tyst. Du behöver ställa in fläktarna på 50% volt via ditt moderkorts BIOS, självklart. Chassit är fritt från vibrationer, och till och med lyckas med den "omöjliga" uppgiften att helt tysta en 7200 RPM 3.5 tums hårddisk som jag satt i dess vagga. Har haft många så-kallade "tysta" chassin genom åren och detta är fan första gången som ingenting vibrerar och allt är perfekt. Kan fortfarande knappt fatta hur tyst och vibrationsfritt det är. Satte bara i en 3.5 tums mekanisk hårddisk som temporär extra lagring, men chassit är så tyst att hårddisken förblev permanent.

Skrivet av Simonr:

Vad gäller ssd vill jag ha en bra som håller länge. Därför jag landade på dessa, men om det finns vettiga alternativ vill jag gärna titta på dem. Har du några exempel?

Det viktigaste för att en SSD ska hålla länge i konsumentdatorer, är att du ALDRIG går över "TLC" (triple level cell).

SLC = 1 bit per cell, dyrast, bäst hållbarhet
MLC = 2 bits per cell, svindyra också, näst bäst
TLC = 3 bits per cell, rätt bra priser, riktigt bra hållbarhet fortfarande
QLC = 4 bits per cell, superbilliga, totalt skräp

Microsoft skrev lite om detta: https://techcommunity.microsoft.com/t5/storage-at-microsoft/d...

SLC: 100,000 or more writes per cell
MLC: 10,000 to 20,000
TLC: low to mid 1,000’s
QLC: mid-100’s

Men MLC och SLC är alldeles för dyra för de flesta, och QLC är för låg hållbarhet. Så därmed blir valet TLC nuförtiden.

När du nu vet att du behöver TLC, så är frågan "vilket märke?". Svaret där är att du ska leta efter någon som använder högkvalitetsminnen.

Samsung är välkända som "bäst" och tillverkar sina egna minnen. De tar ut överpriser på grund av att de är "bäst".

Intel/Micron är lika perfekta som Samsung och har multi-billion dollar fabriker där de utvecklat flashminnena.

Det finns en SSD för ett överkomligt pris som har Intel/Micron-celler och TLC. Det är "ADATA SX8200 Pro" serien. De har toppat diverse testlistor för ett halvår sedan när jag valde ut dem och köpte dem efter lång forskning. De fungerar perfekt och är väldigt snabba.

Priset är 1950kr för 1TB och 3600kr för 2TB.

Man behöver dock bara 1 TB i de flesta fall. Spel tar ju 20-80GB, och windows tar typ 20GB, så en hel terabyte räcker för de flesta människor.

Skrivet av Simonr:

@Erik_T: Gör inte cirka 50% högre läshastighet en del ändå? Jag inbillar mig att jag kommer ladda i spel cirka 50% snabbare då.

Nä, en 600 MB/sec hårddisk (SATA) laddar spel lika fort som 5000MB/sec (NVMe M.2).

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Men däremot så är Unreal Engine 5 på gång nästa år och DEN spelmotorn kommer dra nytta av höghastighets-SSDer för att streama världen direkt från hårddisken. Däremot lär det räcka med typ 2000mb/sec för att dra nytta av Unreal Engine 5's direkta streaming, för det är ju 2 gigabyte i sekunden, och hur stora ÄR spelkartor/modeller etc egentligen?

Skrivet av Simonr:

Jag gick igenom allt en gång till och det blev några få ändringar, nu är det så här istället:
https://komponentkoll.se/bild/tHFGi.png

Jag ser dina ändringar här och kan kommentera:

- Jag har också en 3900X och valde den just för att den ska räcka i många år. Det är en otroligt snabb processor och riktigt prisvärd. Ångrar mig inte ett dugg! Det är väldigt smart att lägga mestadelen av pengarna på processor och moderkort och PSU nu; sådant som inte utvecklas lika snabbt, och kommer räcka länge. Och sedan köpa ett bättre grafikkort senare. Så din plan ser bra ut!

- Minns inte informationen om ASUS Prime X570-P, så hoppas du har forskat ordentligt ifall det moderkortet har problem eller ej. Dock gjorde du rätt i att välja ett X570-moderkort eftersom de stödjer PCI express 4.0, har fler PCI express lanes, etc, så det är bättre inför nästa års grafikkort.

- Själv har jag ett MSI X570 Unify (https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-UNIFY/Overview), valt efter 12 dagars research (då jag tittade på alla X570-moderkort från alla tillverkare). Valde det på grund av deras 3st M.2 SSD slots, deras inbyggda Intel AX200 WiFi 6/Bluetooth 5.1-kort (som dessutom går att öppna upp och byta ut mot WiFi 7 etc i framtiden), deras grymma medföljande WiFi-antenn, deras välkända "monster"-strömsystem (VRM) för att förse 3900x med stabil ström (Buildzoid är världens mest nördiga testare av VRM-system och han ger MSI toppbetyg), deras stora mängd USB 3-portar, dess bra inbyggda ljudchip (ALC1220), dess 5st fläktheaders för att slippa koppla in fan controllers, och dess välkylda chip som är passivt kylda.

- Vad gäller PSU så är SeaSonic bland världens absoluta topptillverkare. Kommer inte ihåg vad grejen var med deras Focus-linje. Prime är deras högsta kvalitets-PSUer. Du kanske ska titta på det istället, för bara några hundralappar mer, eftersom en PSU är något man köper och sedan behåller väldigt länge och tar med sig till nya byggen etc. Se till att det är modulärt också så att du kan koppla in exakt de kablar du behöver.

- En annan sak att tänka på är att stora nätagg (t.ex. 1300 watt) är byggda för att klara att vara passivt kylda när de har låga loads. Har t.ex. ett 1300 watt SeaSonic Prime Gold vars automatiska fläkt är avstängd hela tiden.

- En aaaannan sak att tänka på är att om ett nätagg är byggt för 1300 watt och du drar låt säga 450 watt, så är dess komponenter dyra och kraftfulla nog att vara ämnade för mycket högre användning och värmeutveckling. Så om ett nätagg räcker 10 år i vanliga fall så kanske det räcker t.ex. 25 år vid låg belastning/värmeutveckling. Dvs man förlänger livslängden genom att ha ett större nätagg.

- Vad gäller kylaren Dark Rock 4 så är den välkänd som både tyst och välkylande. Dock undrar jag om du är lika rädd för vattenkylning som jag var? Min ursprungsplan var Dark Rock 4 också, men jag forskade rejält på GamersNexus teardowns utav vattenkylare och lärde mig ett par saker om säkerheten: 1. De flesta märken tillverkas av Asatek, som gör själva kylaren och pump och allting och har bemästrat detta med "läcksäkra vattenkylare". 2. NZXT är det enda märke som ger dig garanti på att om det läcker inom 6 år så byter de ut dina datordelar åt dig gratis. (Vissa tror felaktigt att Corsair har samma policy men det har de ej; NZXT är de enda som har detta löfte skriftligen.) 3. Risken att det läcker är extremt liten och händer i princip inte för någon, så länge man har en modern Asatek-baserad kylare, och det är enligt statistiken numera nästan enbart pumpen som slutar fungera om något går sönder, så katastrofala läckor är nästan noll risk nuförtiden. 4. Så som man monterar en vattenkylare i fronten av 500DX chassit så kan det enbart läcka på grafikkortet och lär ej träffa något annat. 5. Vätskan i Asatek-kylare är inte elektriskt ledande. Det blir ibland liiiite minimal ledning när damm blandar sig med vätskan, men i princip aldrig tillräckligt för att skada något. 6. Och så kanske det viktigaste av allt: Vattenkylare är enormt mycket tystare än luftkylare. Det är nämligen så att vattnet är som en "värmebuffer" som klarar att suga åt sig värme under många minuter (typ 4 minuter) innan det blir varmt nog att fläktarna behöver spinna ens. Medans en luftkylare omedelbart måste spinna för att få bort värmen ur metallen. Det gör alltså att en 3900x processor kan köra en del krävande saker (t.ex. unzipping) i några minuter utan att fläktarna behöver spinna snabbt. Dessutom är peak temperature med en vattenkylare typ 5-10 grader under en luftkylare.

- Ifall du funderar på vatten så är NZXT Kraken X63 mitt val. 280 millimeter, kyler processorn galet bra trots att jag satte både pumpen och fläktarna på väldigt låg hastighet för att få en mysigt, tyst system. Snittade 58 grader under ett 120 timmar långt stress test. Då är det med allting nedskruvat till låga hastigheter. Hehe.

Hoppas något av denna information hjälper!

Permalänk
Medlem

@dextrodammit: Tack för ditt utförliga svar! Just moderkortet är nog det jag undersökt minst, men efter att ha tittat lite närmare på det så tror jag nog det ska fungera bra. Fick hem chassit idag och väntar nu tålmodigt på de övriga delarna :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

@dextrodammit: Tack för ditt utförliga svar! Just moderkortet är nog det jag undersökt minst, men efter att ha tittat lite närmare på det så tror jag nog det ska fungera bra. Fick hem chassit idag och väntar nu tålmodigt på de övriga delarna :).

Asus har bra VRM på X570, det kommer att fungera bra!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonr:

@dextrodammit: Tack för ditt utförliga svar! Just moderkortet är nog det jag undersökt minst, men efter att ha tittat lite närmare på det så tror jag nog det ska fungera bra. Fick hem chassit idag och väntar nu tålmodigt på de övriga delarna :).

Skrivet av the squonk:

Asus har bra VRM på X570, det kommer att fungera bra!

Bra att höra att de har bra VRM på det moderkortet!

Och grattis, Simon, till inköpet! Alla delar du valt ut är bra och du lär bli nöjd. Nu kommer det roliga bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Bra att höra att de har bra VRM på det moderkortet!

Och grattis, Simon, till inköpet! Alla delar du valt ut är bra och du lär bli nöjd. Nu kommer det roliga bygget!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Bra att höra att de har bra VRM på det moderkortet!

Och grattis, Simon, till inköpet! Alla delar du valt ut är bra och du lär bli nöjd. Nu kommer det roliga bygget!

Efter att ha dykt ner lite djupare vad gäller moderkort så avbeställde jag det moderkort jag hade valt och nu är det även för min del ett MSI X570 Unify på väg hem. Allt annat hade hunnit komma hem redan så det var tur att butiken jag valde att beställa moderkort från var lite extra sega :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonr:

Efter att ha dykt ner lite djupare vad gäller moderkort så avbeställde jag det moderkort jag hade valt och nu är det även för min del ett MSI X570 Unify på väg hem. Allt annat hade hunnit komma hem redan så det var tur att butiken jag valde att beställa moderkort från var lite extra sega :).

Ahh, okej! Det är ett bra val, som kommer göra dig nöjd! Med 3st M.2 slots så är du framtidssäker, och utbytbart WiFi-kort (det sitter under IO shielden på baksidan av moderkortet) inför moderna standarder, och alla slots och grym VRM och allt annat, så kommer du ha allt du behöver!

Finns bara en enda sak att tänka på med detta moderkort: När du spänner fast ditt M.2 SSD så finns det en liten skruv vid kontakten, och en stor skruv i yttre änden av M.2-kortet/metallbiten som man sätter ovanpå SSDn. Den yttre skruven ska du inte spänna så hårt. Om man överdrivet spänner ner den så blir det som en gungbräda och lyfter kontakterna ur sockeln och hårddisken syns ej på datorn. Spänn den bara tills kortet sitter rakt och fint!

Så bara tänk på det!

Vad gäller annat, så är det värt att göra följande:

1. Uppdatera till senaste "beta" BIOS från https://www.msi.com/Motherboard/support/MEG-X570-UNIFY#down-b..., du kan installera det genom att packa upp det på en USB-sticka som är formaterad med FAT filsystem. Sen starta BIOS, och välj M-Flash. Simpelt. (Fast du kan uppgradera detta via steg 4 istället.)

2. För att få snabb "XMP"-hastighet på ditt ram behöver du aktivera XMP i BIOS. Det finns en ikon uppe till vänster som säger typ "A-XMP" och du behöver bara klicka på profil 1 eller 2. Om du håller över ikonen så står det vad varje XMP-profil ska innebära, men i min erfarenhet så var det samma timingvärden på båda profilerna i g.skill-minnen.

3. Windows 10 innehåller inte Intel AX200 WiFi drivrutiner som standard ännu, pga att kortet är så nytt. Du kan ladda hem senaste WiFi drivers från https://downloadcenter.intel.com/product/189347/Intel-Wi-Fi-6... och installera dem EFTER Windows-installationen, ifall du tänker ansluta via WiFi.

4. När du installerat Windows, så rekommenderar jag att du installerar MSI Dragon Center direkt från Microsoft Store: https://www.microsoft.com/en-us/p/msi-dragon-center/9nh7n2bv1... (Obs du behöver ej skapa något MSI account i appen, det struntade jag i, bara tryck krysset uppe i högra hörnet på loginskärmen).

5. Via den så kan du sedan göra en driver-scan som guidar dig till resten av drivrutinerna för moderkortet. Det sker under fliken Support, Live Update. Tryck sedan på Scan. Klicka även på Advanced vilket visar dig driverupdates för BIOS och 1-touch flash firmware och lite sånt.

Det fina med Dragon Center är att MSI har samlat alla sina drivrutiner för alla moderkort i detta system så att man slipper outdated drivers. Alla MSI-moderkort som har samma chip länkar till samma drivrutinsfiler. Så blir inga problem med att typ "bara de dyraste moderkorten får senaste drivers". Alla får det senaste för sina chip!

6. När du har installerat AMD chipset drivers (via Dragon Center), gå in i Windows Settings, Power & Sleep, Additional Settings, och välj profilen "AMD Ryzen High Performance". Detta är något AMD skapat för att windows och Ryzen 3xxx-processorer ska samarbeta vad gäller strömsparlägen och sånt.

7. Rekommenderar en annan sak: Gå in i Support, System Info, så ser du papperskorg på diverse moduler i Dragon Center. Du kan avinstallera alla utom Mystic Light. Resten av de (som går att radera) är totalt onödiga. Detta gör appen mycket mer light. Du kan läsa mer om detta tipset och annat här: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/gj27dk/dragon_ce...

8. Stäng av Gaming Mode i MSI Dragon Center (det finns en off-knapp där). Helt meningslöst, onödig att låta sånt köras i bakgrunden, och är ämnat för att ställa in tangentbords-RGB baserat på vilket spel man kör (lol).

9. Sist av allt: Gå in på Mystic Light-fliken och ställ in vilka färger du vill ha! Och för att ditt moderkort ska kunna styra färgerna på 500DX-chassit så behöver du hålla ner ljus-knappen på framsidan av 500DX-panelen (fysiskt) i cirka 5 sekunder, så kommer den att styras av dator istället. Och förstås plugga in chassits RGB-kabel i moderkortet!

Jag var gammaldags och emot RGB, men numera kör jag faktiskt glatt Rainbow-effekten. Snyggt ju.

Okej. Hoppas något av detta hjälper! Bara att höra av dig om du har nån fråga!