EA fortsätter sitt återtåg till Steam

Permalänk
Melding Plague

EA fortsätter sitt återtåg till Steam

En diger samling klassiska titlar från spelutgivaren EA hittar ut på Steam, dessutom till reapris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Släng upp spelen på GOG.com också, när ni ändå håller på.
-Då blir jag nöjd!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Snusfri

Har dom rökt lim borta hos EA?
Har dock själv inga problem med Origin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Spelen använder Origin, så för oss Linux gamers, lika bra att köra Origin direkt i Lutris istället för via Steam, då Origin inte fungerar i Proton. Why EA, why. Och inte ens med Lutris fungerar Origin till 100%. Jag vill bara spela Unravel utan Origin :/

Skrivet av krigelkorren:

Släng upp spelen på GOG.com också, när ni ändå håller på.
-Då blir jag nöjd!

Men då måste de ju ta bort DRM, kommer inte hända med deras moderna spel. Första Mirrors Edge finns på GOG DRM-fritt dock, finns säkert fler, men inte alla de spel de lägger på Steam nu.

Permalänk

Så, den kommer bara att dirigera om till Origin lik förbenat? -_-

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt att kunna komplettera Mass Effect samlingen på Steam. Har ME1 och ME2 där, helt utan DLCs då de inte är till salu där..

Permalänk

"A surprise, to be sure, but a welcome one."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta känns som en nyhet väldigt många PCMR redditörer kommer älska men mer för att alla andra gör det än för att det faktiskt är något bra för spelvärlden. Steam behöver konkurrens. Origin är visserligen bara EA spel men kändes ändå som den enda (med visst undantag för gog och nyligen EPIC,) riktiga konkurrenten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Digital fyndjägare

För många som bor i andra länder där nätet INTE är så snabbt kommer detta vara superbra... Nedladdningstiden via STEAM är mycket snabbare för dem än via EA's Origin. Kan vara en del av faktorerna att de gör så.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Då de flesta av spelen kräver att du också kör Origin blir det ingen effektiv skillnad ändå, samma sak som Ubisoft och Rockstar har gjort i flera år redan.
Jag antar det gör "är det inte på Steam så finns det inte ännu"-publiken nöjda iaf (tills de läser längre än rubriken).

Undrar hur mycket hat som skulle dyka upp om ett spel som enbart använde Epics online-tjänster började säljas via Steam?

Permalänk
Inaktiv

Meningslöst då det inte fyller någon funktion. Man går från en till två launchers.

Hade hellre sett att man fokuserar på GOG istället.

Permalänk
Medlem

@unpronounceable: Är det inte så med Satisfactory? Som gjorde ju sitt 1a år som release via Epic Games, krävs inte att man har Epic Games för att kunna lira Satisfactory via Steam? (Jag har det via Epic, hence the question

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Spelen använder Origin, så för oss Linux gamers, lika bra att köra Origin direkt i Lutris istället för via Steam, då Origin inte fungerar i Proton. Why EA, why. Och inte ens med Lutris fungerar Origin till 100%. Jag vill bara spela Unravel utan Origin :/

Men då måste de ju ta bort DRM, kommer inte hända med deras moderna spel. Första Mirrors Edge finns på GOG DRM-fritt dock, finns säkert fler, men inte alla de spel de lägger på Steam nu.

Håller helt med, när DRM är involverat handlar det tyvärr inte längre om att göra rätt för sig, genom att betala för en produkt.
För du kan fortfarande inte använda den, såvida du inte OCKSÅ har en bakomliggande plattform som anses vara godkänd/supportad, -även om de tekniska hindren, som i det här fallet, är undanröjda sedan länge tack vare tekniker som Wine/Proton.

Så DRM är numera reducerat till en del av ett förlegat tänk/teknik som förstör mer än den hjälper. (Har det någonsin hjälpt förutom att i de bästa av fall förhalat det oundvikliga?)

EA har dock släppt spel på GOG.com tidigare, ett av dem är Spore som debuterade med ett av de värsta anti-consumer DRM:en någonsin.

Det är bara att se på Metro Exodus som släpptes till GOG.com nyligen. Samma sak med DOOM Eternal.
Funkar ju hur bra som helst på Linux-distros, bara man slipper plattformsberoende launchers, DRM, EAC eller nån sunkig Denuvo kernel-trojan för multi-player.
För inget av det är vitalt för själva spelandet!

-Så svårt är det egentligen att vara cross-plattform år 2020...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Detta känns som en nyhet väldigt många PCMR redditörer kommer älska men mer för att alla andra gör det än för att det faktiskt är något bra för spelvärlden. Steam behöver konkurrens. Origin är visserligen bara EA spel men kändes ändå som den enda (med visst undantag för gog och nyligen EPIC,) riktiga konkurrenten.

Jag tycker precis tvärtom, i och med 2.0 så blev GOG är den enda riktiga konkurrenten till Steam och faktum är att GOG erbjuder något som varken Steam eller de övriga erjuder och det är koppla ihop med flera plattformar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Tycker Steam ska sätta stopp för att en launcher startat istället för spelen. Ytterligare en felkälla och något som användaren inte vill ha eller ha bett om.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade hellre sett att man fokuserar på GOG istället.

Finns inte tillräckligt med tummar för det. Handlar i stort sett alla spel där.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag förstår att dom kanske vill ha sina aktuella blockbusters på sin egen tjänst, ser säkert väldigt bra ut för aktieägarna och det ger lite extra marginal (tänk senaste Battlefield osv). Jag förstår också att när ett spel inte längre är hyperaktuellt så finns det en poäng i att, för en förhållandevis liten spelare som Origin, släppa det till Steam. Skulle tro att Steam är betydligt mycket duktigare på att driva försäljning även till äldre spel eftersom försäljningen är deras enda levebröd.

Vad jag verkligen inte förstår är varför man inte i samma veva som man inser att "Aight, den stora publikdragar-faktorn är över för Spel X nu, dags att bara kasta ut den överallt och se var vi kan få in lite extra pengar" släpper den även DRM-fritt till GOG?

Det är gammal IP så den primära kundkretsen är ju nostalgiskt folk som skulle vilja spela sina gamla favoriter. Dvs släpper man den DRM-fritt så får man massor med goodwill till den entusiastiska kundkretsen där Goodwill verkligen gör stor skillnad och det är inte som att det är omöjligt att pirata dessa gamla spel för den som vill 'äga' det och låta damma på hyllan tills suget hugger tag igen.

Jag förstår verkligen inte varför inte GOG är mer populärt bland utgivarna.. Ok om man inte släpper det där under de första 2-3 åren, men sen när hypen är över och cracks finns i överflöd - varför inte? Det finns så oerhört mycket gratispengar för företagen att plocka genom GOG om de bara dumpade alla sina gamla titlar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

För många som bor i andra länder där nätet INTE är så snabbt kommer detta vara superbra... Nedladdningstiden via STEAM är mycket snabbare för dem än via EA's Origin. Kan vara en del av faktorerna att de gör så.

What? Jag upplever själv iallafall att Steam är betydligt långsammare vid nedladdning än Origin. Kanske jag som har otur för jag skulle gärna se det vore andra vägen

Permalänk
Medlem

@sniglom: Detta stör jag mig också på. Köpa ett spel på en annan plattform så vill jag inte att steam drar igång när jag startar det spelet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@sniglom: Detta stör jag mig också på. Köpa ett spel på en annan plattform så vill jag inte att steam drar igång när jag startar det spelet.

Vet inte varför men när jag startar need for speed så loggar origin in men den verkar inte vara igång när spelet startar. Hittar den inte nere i högra hörnet eller taskmanagern 🤔