Permalänk
Medlem

Laptop till Catia v5

Hej,
Jag kan inget om datorer. Jag vill köpa en bärbar dator som jag ska köra catia V5 på.

Vad kostar en sån dator?
Kan någon ge ett exempel på en lämplig dator?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

En motsvarande HP Zbook 15" eller Zbook 17" skulle jag rekommendera.
Dom är framtagna för mer avancerade cad-program.

Det blir nog att leta begagnade då de inte är billiga.
Men bra och stabila datorer är det.

//Olof
som har en Zbook15 G2 på jobbet.

Permalänk
Medlem

Hur stora modeller skall du jobba med? Skall den användas till "hobby", skola eller arbete?

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Kolla in Dell Precision 7540/7740.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Jag kollade på de datorer ni tipsade om. Visste inte att det var den prisklassen på datorn jag sökte.

Jag får nog se mig om andra alternativ till att kunna använda det programmet hemma. Ev. låna hem från jobbet dom kvällar jag vill använda programmet.

Ang. Storleken på modellerna jag ska jobba med så blir det små. En sammanställning med 30-40st enkla parts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flasher:

Tack för era svar.
Jag kollade på de datorer ni tipsade om. Visste inte att det var den prisklassen på datorn jag sökte.

Jag får nog se mig om andra alternativ till att kunna använda det programmet hemma. Ev. låna hem från jobbet dom kvällar jag vill använda programmet.

Ang. Storleken på modellerna jag ska jobba med så blir det små. En sammanställning med 30-40st enkla parts.

Det var just därför jag frågade angående storleken på modellerna samt "nivån" man skall arbeta på. Jag har själv föregående generation av denna laptop och det funkar utmärkt för mig att köra CATIA V5 på den med assembly runt 100-200 parts. Så därför ser jag ingen anledning att köpa en professionell laptop för ditt syfte.

Köp en gaminglaptop kring 10000 kr med ett dedikerat grafikort, det borde räcka gott och väl för ditt användningsområde.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

@Flasher:
En sökning på Google med "catia v5 hardware requirements" gav:

CATIA V5/V6 Based Knowledge Base

Microsoft Windows 7 or Windows 10 (64-bit)
Multi-core, 64-bit processor (ex. ...
Dedicated graphics card recommended (not integrated on motherboard such as Intel Integrated graphics)
4GB of RAM - 8GB or more is highly recommended.
10GB Free Hard Disk space.
Microsoft Office 2013 or newer for report generation.

Har inte kört Catia men Solidwork som även det kommer ifrån Dassault.
När det gäller SolidWorks så säger Dassault att 16 GB är minimum, och 32 GB är rekommenderat.

Har kört med en hel del olika 3D CAD och kan säga att 4 GB överlag är för lite, men samtidigt att 32 GB är sällan eller aldrig nyttjat.
Jobbar just nu i SolidWorks och har även med kraftiga modeller som haft över 1000 detljer till min förvåning inte gått över 8 GB.

Kör även SolidWorks hemma på en maskin med Ryzen 3 1200 med 8 GB, Radeon HD 4650 med 512 MB DDR2.
Har där kört assy med runt 300 detaljer varav runt 30 unika utan något problem.

Så Nästan villken 4 kärnig laptop som helst så länge det inte är Athlon, Pentium eller Celeron under huven med minst 8 GB minne för det du skall göra.
Att dom rekommenderar att inte köra på Intels inbyggda grafik är föga förvånande då hantering av drivrutinen är skit, har flera gånger fått tvinga in drivrutiner från intel på oem laptops för att få en fungerande visnings dator. Så där är det ett lotteri.
Det som verkligen gör skillnad är en SSD.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!