Spacex skickar upp ytterligare 60 satelliter till Starlink-nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur tänker du att man ska skjuta ned det från marken? Tänker du med robotar? Det blir en väldig massa uppskjutningar.

Nej, det skulle nog bara generera ännu mer rymdskräp. Jag tänkte mig laser ifrån marken. Största svårigheten är nog att få ner dispersionen i atmosfären så att strålen blir tillräckligt fokuserad (1 bågsekund över 500 km blir 2,4 m). Det är ju tekniker som Breakthrough Starshot håller på att skissa på, för några betydligt mer krävande tillämpningar. Det skulle inte förvåna mig om långtgångna hemliga planer redan finns bland världens militära stormakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Båda dessa tekniker ger dock såklart färre timmars effektiv användning och total tid av observation. Inte optimalt. Frågan man får ställa sig är om det är värt det för samhället

Ja, visst är det ett problem, men jag har sett fullt av överdrifter lite varstans där man ger intrycket av att det inte kommer gå att observera överhuvudtaget därför att det kommer vara fullt av satelliter överallt, hela tiden. Och det stämmer såklart inte, det rör sig om någon timme vid gryning/skymning då LEO-satelliterna syns (mer för oss nordbor än för observatorierna närmare ekvatorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, visst är det ett problem, men jag har sett fullt av överdrifter lite varstans där man ger intrycket av att det inte kommer gå att observera överhuvudtaget därför att det kommer vara fullt av satelliter överallt, hela tiden. Och det stämmer såklart inte, det rör sig om någon timme vid gryning/skymning då LEO-satelliterna syns (mer för oss nordbor än för observatorierna närmare ekvatorn).

Problemet är också att de som idag gör observationer på många minuter/timmar kommer behöva ändra sina arbetssätt i den mån det är möjligt. Vissa tekniker kanske inte tillåter korta slutartider eller att allt bara blir brus när så mycket data ska fogas samman...

Knappast slutet för planetbunden astronomi, men långt ifrån enkla problem att bara lösa. Jag tycker de borde tänkt på denna respons långt innan och implementerat bättre lösningar i samråd med forskarna...

Skulle alla satelliter vara lika som första vågen skulle extremt mycket mer problem uppstå såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, det skulle nog bara generera ännu mer rymdskräp. Jag tänkte mig laser ifrån marken. Största svårigheten är nog att få ner dispersionen i atmosfären så att strålen blir tillräckligt fokuserad (1 bågsekund över 500 km blir 2,4 m). Det är ju tekniker som Breakthrough Starshot håller på att skissa på, för några betydligt mer krävande tillämpningar. Det skulle inte förvåna mig om långtgångna hemliga planer redan finns bland världens militära stormakter.

Det finns ett ganska betydande politiskt problem med en rymd- eller markbaserad laser för att sänka rymdskrot. Samma teknik skulle kunna användas för att slå ut, förstöra eller sänka "fiendens" militära satelliter eller, i extremfallet, ballistiska kärnvapenmissiler. I en värld med ökande produktion av kärnvapenladdningar och kärnvapensystem, vore det dumt att ytterligare förgifta relationerna med ett sånt "vapen" eller motmedel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns ett ganska betydande politiskt problem med en rymd- eller markbaserad laser för att sänka rymdskrot. Samma teknik skulle kunna användas för att slå ut, förstöra eller sänka "fiendens" militära satelliter eller, i extremfallet, ballistiska kärnvapenmissiler. I en värld med ökande produktion av kärnvapenladdningar och kärnvapensystem, vore det dumt att ytterligare förgifta relationerna med ett sånt "vapen" eller motmedel.

Kanske, men många länder har redan demonstrerat sin kapacitet att skjuta satelliter med robotar och en laser kan litegrann besegras genom att bara klä missilen med speglar. En bra spegel med lite kylning bakom borde kunna klara av nästan vilken laser som helst oavsett hur långvarig den är. Och som jag säger det är bara ett (dyrt) alternativ när rymden börjar bli obrukbar på grund av skräp, inte något vi borde göra för skojs skull. I det fallet hade nog jorden kunnat samsas om att rymden borde städas.

Skrivet av deltascu:

Nej, det skulle nog bara generera ännu mer rymdskräp. Jag tänkte mig laser ifrån marken. Största svårigheten är nog att få ner dispersionen i atmosfären så att strålen blir tillräckligt fokuserad (1 bågsekund över 500 km blir 2,4 m). Det är ju tekniker som Breakthrough Starshot håller på att skissa på, för några betydligt mer krävande tillämpningar. Det skulle inte förvåna mig om långtgångna hemliga planer redan finns bland världens militära stormakter.

Fördelen med att skjuta från marken är att man kan koppla på lasern på elnätet istället för att lita på solceller. Nackdelen blir dock ett minsta avstånd på 2500 km, en nästan obrukbar dispersion och en fruktansvärd massa jordnära ozon när man skickar en megawattlaser genom atmosfären. Om man skickar en uppsättning satelliter på lite konstiga banor, inte har något speciellt mål i sikte och är villig att vänta några år så borde man kunna komma inom några hundratals kilometer från det mesta skräpet, vilket tillsammans med den låga dispersionen i rymden borde låta dem träffa skräpet mycket mer precist än från marken. Sen vet jag inte om det är en så begränsande faktor att förlita sig på solceller. Visst man kanske inte får ISS 120000 watt men även en liten 1000 watt panel borde låta dig skicka ut en 10 kJ puls var tionde sekund.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De går inte på marknivå...
Nästa omgång kommer att vara på ca 1100-1300 km höjd. Det innebär att de kommer att befinna sig 35-40 grader (väldigt grovt räknat) över horisonten i Stockholm, som högst. Det är en ganska stor del av himlen.

Sen tror jag att det för många observatorier innebär att man helt enkelt stryper "bilden" när en av dem beräknas passera i siktfältet. Satelliterna går ju i banor som är kända och går att förutsäga.

Amatörastronomer får väl mer gå mot att öka antalet exponeringar och korta exponeringstiderna för att få samma totala tid. Då kan man sortera bort de exponeringar som fått streck i sig.

Jo, med den högre höjden blir det ju så klart mycket större påverkan. Sen har vi dessutom relativt mycket störande ljus i södra delen av landet så ändå inte lämpligt med observatorier där.
Men det kan ju öka intresset för nya observatorier i norra delen av landet.