Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Viktigt med VRR till PS5 / Xbox Series X?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

Viktigt med VRR till PS5 / Xbox Series X?

Hej!

Har i flera år varit extremt sugen på att införskaffa en OLED-TV. Brukar gå in på Elgiganten ibland bara för att stå och dreggla lite över OLED-modellerna som står där. Jag tror att detta blir året då jag till sist kommer att uppgradera, för vad passar bättre än en ny OLED till nästa generationens spelkonsoler?

Jag har läst på lite om olika tillverkares OLED-modeller, men är inte superkunnig när det gäller just TV-apparater, så därför bestämde jag mig för att göra denna tråd. Nu när alla tillverkare har presenterat årets OLED-modeller, så verkar det som att det bara är LG som ger fullt stöd för HDMI 2.1 med bland annat VRR? Läste ett uttalande från Philips tidigare under året där de sa att de inte gett OLED-modellerna stöd för VRR för att de "inväntar de nya konsolerna", vilket enligt mig låter väldigt märkligt då jag tror att väldigt många kommer att uppgradera till en ny TV i samband med köp av PS5 eller Xbox Series X.

Som jag förstått det verkar LG's modeller överlag vara de "bästa" när det kommer till OLED, men mitt dilemma är att jag älskar Ambilight och därför väldigt gärna vill ha en OLED-modell från Philips. Så min fråga är: hur stor skillnad kommer VRR att göra för spelupplevelsen? Finns det andra funktioner som exempelvis LG CX har som inte Philips har på 805/855? Kommer jag få en märkbart sämre spelupplevelse på en OLED från Philips än på en OLED från LG (eller Sony eller Panasonic för den delen)? Är det även stora skillnader i input lag?

Det är väldigt trevligt att 65"-modellerna börjat krypa ner under 20000 nu, tror ni vi kan få se modeller under 15000 på Black Friday? Om det skulle komma upp en superdeal nu under sommaren så kanske jag slår till, men annars är nog planen att vänta till Black Friday, då det som sagt förmodligen kommer bli ett köp av en PS5 då också. En sista fråga: vet någon om det skiljer mycket mellan Philips 805/855 och förra årets 804/854?

Får tacka för hjälpen på förhand!

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Adam93: Det återstår att se hur viktigt VRR blir i praktiken på konsoler. För det hänger på hur speltillverkarna uppfattar situationen och anpassar sig vilket är en process som kommer pågå under flera år.

Att köpa produkter i syfte att svara mot framtidens behov är sällan en fungerande strategi. Men utifrån en checklista av önskvärda finesser för spel så bockar LG definitivt av fler saker på listan jämfört med Philips.

Köptillfälle är antingen 2019 modell nu medan de finns kvar i lager eller vänta på BF-rean och 2020-modellerna.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Min take:

Spelutvecklare kommer inte att "förlita sig" på VRR.
Det vill säga: de kommer inte bara strunta i ett framerate target eller optimerad framepacing. Spelen kommer ha 30, 60 eller i vissa fall tom. 120 fps som target.

Så du lär inte känna det som om du nämnvärt begränsar din nya konsol bara för att du inte har VRR. Speciellt inte på kort sikt.

Chefredaktör, ny på jobbet, gillar gamla saker, skriver som en kratta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av UndaC:

Min take:

Spelutvecklare kommer inte att "förlita sig" på VRR.
Det vill säga: de kommer inte bara strunta i ett framerate target eller optimerad framepacing. Spelen kommer ha 30, 60 eller i vissa fall tom. 120 fps som target.

Så du lär inte känna det som om du nämnvärt begränsar din nya konsol bara för att du inte har VRR. Speciellt inte på kort sikt.

Varken Gsync eller freesync har nånting med spelet att göra. Så länge du har stöd för det i skärmen/tv så funkar det i mer eller mindre alla spel. Varför skulle det vara nån skillnad med VRR ?

Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Asus Gtx 1080TI Poseidon* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11Corsair ML RGB Pro

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Defender: Därför att konsolspelen i mycket högre grad siktar på framför allt 30 FPS eller ibland 60 FPS eftersom det är de optimala frekvenserna för så gott som alla TV-apparater där ute som används med dagens konsoler. VRR är inte standard på en TV utan finns endast på ett fåtal nya och ganska dyra modeller.

Vad som däremot är standard är hårdvaran i konsolerna där utvecklarna vet precis vad det handfull existerande modellerna orkar och inte orkar. Spelutvecklarna vet exakt vad en PS4 klarar mot PS4 Pro i 1080p för att nå 30 FPS och så vidare. Därför finns inte samma incitament från utvecklarna att prioritera VRR-funktioner och släppa frekvenserna fritt. Inte ännu och inte omedelbart i alla fall.

På en PC är det tvärtom. Det finns en ingen ände på variationen i hårdvara av GPU, CPU och skärm och vilka kapaciteter som är möjliga. Här har det alltid varit upp till användaren att själva lista ut detta med FPS och Hertz, v-sync on/off och så vidare samt hur detta relaterar till grafikinställningar. Nästan alla spelskärmar sedan 2015 har VESA Adaptive, vilket är över tusen modeller idag. Funktionen är etablerad sedan flera år.

Adaptiv synk på PC löser ett problem som alltid funnits där och är därför är funktionen en självklarhet

Adaptiv synk på konsol löser ett problem som egentligen aldrig varit ett problem. VRR-funktionerna blir snarare en helt ny möjlighet för spelutvecklarna att låta användaren bestämma mer över grafiknivån. Vilket då förutsätter att spelmotorerna är byggda för detta. Det kommer ta tid, på samma sätt som det tagit tid för konsolutvecklarna att anamma HDR – och HDR med kvalitet, fast HDR har varit möjligt länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

@Laxpudding: Tack så mycket till dig och ni andra för svar! Finns det fler aspekter än VRR och input lag där LG är bättre än Philips? Svårt val alltså. Kollar även väldigt mycket film och serier och där vinner ju Philips i mina ögon just tack vare Ambilight som jag anser verkligen kan förhöja upplevelsen.

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Adam93: Jag går igenom 2019-utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Philips OLED jämfört med Panasonics, LG:s och Sonys OLED är att de andar tre har överlag lite fler finesser samt ger mer kontroll över bilden egenskaper och precision i färgåtergivning. Med Philips får du den bild du ser, vilket är en ganska hårt driven och ljusstark bild som lämpar sig mer för ljusa rum. Som följd har Philips också mer inbränningsskydd aktiverade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

@Laxpudding: Tack så mycket, grymt bra och givande artikel! Får nog bli att vänta till Black Friday ändå. Synd att inte Philips hoppat på 77"-tåget än när det kommer till OLED. Blir spännande att se vad 77CX kommer komma ner i på Black Friday!

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL