Permalänk
Medlem

Hur överklockar jag?

Hej! Jag har aldrig överklockat förut så skulle behöva hjälp. Detta är min dator:

Vilka delar är prioriterade att överklocka om man endast vill klocka lite grann? Vill alltså inte ha några delar på speciellt höga temperaturer. Hade kanske tänkt bara grafikkortet då jag endast har en wraith stealth kylare till cpu:n men kan inte heller så mycket så lite tips vore trevligt. Tack!

(vet inte heller om detta är rätt kanal att skriva i=

Permalänk
Medlem

I BIOS kan du leta efter PBO och Auto OC +200Mhz för att få ur mer kräm ur processorn.
Se även till att du har D.O.C.P aktiverat för att köra dina RAM i rätt hastighet

Skulle dock rekommendera att du inskaffar en eftermarknadskylare om du kör stock.

Grafikkortet överklockar du förslagsvis genom MSI Afterburner. Här finns en guide: https://www.sweclockers.com/artikel/26639-guide-overklockning...

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@imHugan: undrar alltså t.ex. om jag kan använda afterburner på det kortet och isåfall hur långt jag kan dra i "spakarna" utan att temperaturen blir för hög och vilken temp som är lagom på de olika delarna för en försiktig nybörjare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

@imHugan: undrar alltså t.ex. om jag kan använda afterburner på det kortet och isåfall hur långt jag kan dra i "spakarna" utan att temperaturen blir för hög och vilken temp som är lagom på de olika delarna för en försiktig nybörjare?

Du drar på spakarna tills du krashar och justerar fläktkurvan så att tempen hålls under 80c
, dom flesta kort klockar ner ordentligt sen.

Edit. Använd msi kombustor med afterburnern för att testa stabilitet snabbt, felbrukar visa sig inom en minut. Även mycket bra eftersom det tvingar upp tempen bra