Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta ett tangentbord

Jag är på jakt efter ett tangentbord. Fast jag har svårt att hitta ett som jag vill ha.

Jag vill ha:

  • Mekaniskt med Cherry MX Red-brytare eller ekvivalenta, d.v.s. utan klick.

  • Den här layouten.

    Notera knapp för < > bredvid Z, och en Enter-knapp som täcker 2 rader. Det finns många tangentbord som inte har den här layouten tydligen.

  • Gärna kostar under 1000, och går att köpa lätt i Sverige.

  • Inte kräver någon speciell mjukvara, och funkar med Linux.

Någon som har nåt förslag? Jag har kollat på Webhallen, Prisjakt, Kjell & Company osv med jag hittar inte ett som ens uppfyller punkt ett och två ovan under 1000 kronor. Fast jag tänker att det måste finnas.

Permalänk
Medlem

Vortex poker med ISO layout see väl ut exakt sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vortex poker med ISO layout see väl ut exakt sådär?

Förlåt om jag var otydlig. Jag menar inte att jag *bara* vill ha de knapparna. Jag vill ha F1-F12 också. Jag menade bara att Enter-tangenten och vänstra shift skulle se ut så. Dessutom verkar Vortex Poker vara ganska dyrt, typ 1700.

Permalänk
Medlem

Varmilo tillverkar ett antal tangentbord med den layouten och rätt brytare. Rätt dyra dock, men de påstås ha hög kvalitet.

https://www.inet.se/kategori/657/gaming?filters=%7B%220%22%3A...

Permalänk
Medlem

Så du vill ha ett 60% med F-12 helt enkelt? Typ såhär? https://www.aliexpress.com/item/32738192684.html

Verkar inte existera öht med ISO layout.

Permalänk
Inaktiv

@durak: XD84 är det jag kommer att tänka på (om man bortser från din (orimliga?) budget)

Edit: har man specifika och tydliga krav (som inte matchar "koncensus") så brukar det bli dyrare än man vill. Kan till och med vara så att man måste göra en egen variant (eller acceptera att ens budget inte faller inom vad någon är villig att producera produkten för!)

Edit: KBD75 är rätt nära också (om man bortser från ditt (orimliga)krav på köpa lätt i sverige).

Permalänk
Inaktiv

@durak:
Efter att funderat ett tag: så kom jag på att jag lyckades köpa "nordic/sv Cherry G84-4100" för ett tag sedan för 20 kr styck, de är rätt nära din önskade layout. Inget "klick" på brytaren heller: även om det är en mer obskyr "ML-brytare".

(f.ö. så är din önskade utforming på vänster shift och enter samma sak som det som brukar kallas ISO-layout),

Just nu verkar de ligga på ca 700 sek (men kanske kan vara värt att bevaka priset?) (men det ryms inom din budget!)

Edit: Jag tror att det kan vara värt att nämna (i detta fallet): Att "alla" tangentbord som säljs i Sverige har din önskade baslayout; MEN bilden på försäljnings-siterna för tangentborden är vanligtvis US-layouten (inte ISO-varianten). Detta för att de inte "orkar" ta nya foton för EU/iso.

Det du får (om det inte står något annat explicit om US/ANSI-layout: oavsett vad bilden visar) är ett ISO-tangentbord (dvs, med 1,25U v-shift och en"enter" som täcker två rader")

Permalänk
Inaktiv

@durak:
Och när jag tänkte ett tag till: Jag tolkar nu din fråga som att du vill ha ett fullstort "vanligt" tangentbord (eller ett "tkl"?)

Dvs t.ex. corsair K63 (tkl) skulle funka? Och till och med Kjelles aroganta tangentbord borde finnas i ngn "röd" variant!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av durak:

... Notera knapp för < > bredvid Z, och en Enter-knapp som täcker 2 rader. Det finns många tangentbord som inte har den här layouten tydligen.[/li]
...

För att vara extra tydlig: det finns nästan INGA sådana att köpa i sverige ("alla"som säljs i sverige har "en enterknapp som täcker två rader och en <> brevid vänster shift: det är bilderna som är fel!)

Edit: Men ärligt talat: Om du är priskänslig/prismedveten.... varför inte köpa ett billigt "membrantangentbord"? (~100sek)

Funkar exakt lika bra som ett 10.000 kr tangentbord, tyst och klickar inte! Och du fraggar precis lika bra och snabbt med det som med ett e-pen tangentbord!

Permalänk
Medlem

Som ovanståede säger så kan du leta efter "nordic layout" när du tittar på tangentbord. Då kommer du ha den layouten du vill ha. Bilderna på hemsidorna är på US-varianten. Jag har suttit i samma tankebanor som dig förut.

I länken nedan finns det två t-bord. Dessa har:
Mekaniskt
Till PC
Nordisk layoiut
Alla knappar förutom NUMPAD (Tenkeyless/kompakt)
Cherry MX red eller Cherry MX Red Silent
Pris under 1000:-

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s444652501

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Edit: Jag tror att det kan vara värt att nämna (i detta fallet): Att "alla" tangentbord som säljs i Sverige har din önskade baslayout; MEN bilden på försäljnings-siterna för tangentborden är vanligtvis US-layouten (inte ISO-varianten). Detta för att de inte "orkar" ta nya foton för EU/iso.

Det du får (om det inte står något annat explicit om US/ANSI-layout: oavsett vad bilden visar) är ett ISO-tangentbord (dvs, med 1,25U v-shift och en"enter" som täcker två rader")

Jasså. Det skulle ju göra saken mycket enklare. Hmm... Men jag var på Kjell och Company, och där hade förpackningen till och med icke-ISO layouten på. Är det då fortfarande ISO layouten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av durak:

Jasså. Det skulle ju göra saken mycket enklare. Hmm... Men jag var på Kjell och Company, och där hade förpackningen till och med icke-ISO layouten på. Är det då fortfarande ISO layouten?

Det jag sade om försäljnings-siter gäller även förpackningar (i Sverige): står det inte explicit ANSI/US på förpackningen får du ISO.

Men om man ändå håller i förpackningen och står i butiken:
Öppna förpackningen och kolla eller höra efter med personalen i butiken, istället för att fråga någon random på interwebben som kanske inte ens sett ett tangentbord?

Edit: f.ö. hittade jag inga ANSI-tangentbord alls på kjell när jag kollade lite snabbt.

Permalänk
Medlem

FÖrpackningen kan ha ANSI men de flesta som säljs i butik är ändå ISO som standard. Annars brukar de skylta med det rätt duktigt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE