Philips 70PUS6724 bra köp för digital-tv?

Permalänk
Medlem

Philips 70PUS6724 bra köp för digital-tv?

Ja då var det dags igen. Kanske någon kommer ihåg att jag köpte en TV samtidigt som jag köpte två laptops som ni hjälpte mig med att välja ut. Nu bar det sig inte bättre än att TV:n jag köpte visade sig vara helusel - pixla å hade sig hacka i ljudet, fick bara in 1, 2 o 4:an så jag blev tvungen återlämna.

Nu råkade jag springa på denna när jag skulle in å köpa en till DVD-brännare till min andra laptop

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Vad sägs - blir det ett lyckat köp - är det något som saknas på den - ComHem stänger ju ner all analog sändning i september så det blir digitalt för hela slanten men det ska väl denna TV klara?

Har en Philips 42:a innan som jag placerat i köket och som tjänat mig väl genom åren och fortfarande gör så jag har gott förtroende för märket och detta är då tänkt som fin-TV i vardagsrummet.

Vad jag hittills inte hittat är lanseringstidpunkten - inte direkt upplyftande å köpa en ny men gammal TV....

Förtydligade rubriken från "TV-köp"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Hur ofta köper du en tv?
Hur mycket tittar du på film/serier/spelar?

Jag har TVn på minst en timme per dag och köper en ny var 7e år.
Med detta sagt har jag bestämt mig att inte snåla och köpa den bästa tvn som finns på marknaden och det blev en LG oled 65 b9 för min del under mellandagsrean. 17000kr för en tv, men med tanke på att den kommer inte ersättas eller bytas de närmaste åren tycker jag personligen att det är värt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nobbens:

Ja då var det dags igen. Kanske någon kommer ihåg att jag köpte en TV samtidigt som jag köpte två laptops som ni hjälpte mig med att välja ut. Nu bar det sig inte bättre än att TV:n jag köpte visade sig vara helusel - pixla å hade sig hacka i ljudet, fick bara in 1, 2 o 4:an så jag blev tvungen återlämna.

Nu råkade jag springa på denna när jag skulle in å köpa en till DVD-brännare till min andra laptop

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Vad sägs - blir det ett lyckat köp - är det något som saknas på den - ComHem stänger ju ner all analog sändning i september så det blir digitalt för hela slanten men det ska väl denna TV klara?

Har en Philips 42:a innan som jag placerat i köket och som tjänat mig väl genom åren och fortfarande gör så jag har gott förtroende för märket och detta är då tänkt som fin-TV i vardagsrummet.

Vad jag hittills inte hittat är lanseringstidpunkten - inte direkt upplyftande å köpa en ny men gammal TV....

ta en titt på https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hur ofta köper du en tv?
Hur mycket tittar du på film/serier/spelar?

Jag har TVn på minst en timme per dag och köper en ny var 7e år.
Med detta sagt har jag bestämt mig att inte snåla och köpa den bästa tvn som finns på marknaden och det blev en LG oled 65 b9 för min del under mellandagsrean. 17000kr för en tv, men med tanke på att den kommer inte ersättas eller bytas de närmaste åren tycker jag personligen att det är värt.

Ser att den du rea-köpte nu kostar 19k men jag såg också att det fanns en Samsung för 40k och en LG 65" OLED 4Kt TV OLED65CX för 30k och undrar då varför du snålade och inte köpte den allra bästa som du nu ville ha....

Nåja det är som med städning man måste begränsa sig och då jag fann denna 70 tummare för 10k tänkte jag det kunde vara bra pris för en TV med så stor skärm. Det där med superb bildkvalité och dito ljud tycker jag man kan lämna därhän för i min ålder betyder ett par bra glasögon och god hörapparat mer i det avseendet än TV:ns prestanda.

Nä jag köper inte TV så ofta men har den på betydligt mer än en timme om dan. Mycket närmare den faktiska situationen är att jag i vaket tillstånd har den avstäng i kanske en timme per dag och då gäller det att få tag i en tålig TV. Det har som sagt denna Philips som jag nu har visat sig vara så jag tänkte att kanske det är signifikativt för deras TV-apparater.

Eftersom jag inte är så flink med att tyda specifikationer så är min undran om denna min tilltänkta TV har det mesta en TV av idag ska ha vad det gäller funktioner? Ja och så när den lanserades så det inte är en TV från 2018 eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Ser att den du rea-köpte nu kostar 19k men jag såg också att det fanns en Samsung för 40k och en LG 65" OLED 4Kt TV OLED65CX för 30k och undrar då varför du snålade och inte köpte den allra bästa som du nu ville ha....

Nåja det är som med städning man måste begränsa sig och då jag fann denna 70 tummare för 10k tänkte jag det kunde vara bra pris för en TV med så stor skärm. Det där med superb bildkvalité och dito ljud tycker jag man kan lämna därhän för i min ålder betyder ett par bra glasögon och god hörapparat mer i det avseendet än TV:ns prestanda.

Nä jag köper inte TV så ofta men har den på betydligt mer än en timme om dan. Mycket närmare den faktiska situationen är att jag i vaket tillstånd har den avstäng i kanske en timme per dag och då gäller det att få tag i en tålig TV. Det har som sagt denna Philips som jag nu har visat sig vara så jag tänkte att kanske det är signifikativt för deras TV-apparater.

Eftersom jag inte är så flink med att tyda specifikationer så är min undran om denna min tilltänkta TV har det mesta en TV av idag ska ha vad det gäller funktioner? Ja och så när den lanserades så det inte är en TV från 2018 eller så...

Samsung har inte OLED tekniken, vilken i min mening är överlägsen.
Samsung har vanliga LED paneler, tror det är VA paneler som är bakgrundsbelysta i olika zoner.
LGs OLED får varje enskild pixel att lysa eller slockna. Vilket ger otrolig kontrast och skärpa, samt riktig "svärta".

Den LG som du länkar till är modellen X - dvs 2020 års modell, den fanns inte i december 2019. Då fanns nian. Skillnaden i dessa är i min mening marginell. Den modellen som kostar 30 tusen nu kommer sannolikt kosta runt 20 under årets mellandagsrea/black friday.

En 70 tummare för 10k kommer vara medioker tycker jag, och du kommer antagligen se pixlar om du sitter tillräckligt nära.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@nobbens: Modellen du tittar på är från 2019 och länken du fick i inläggen ovan går till den guide där jag går igenom 2019-modellerna. PUS6724 är en budgetmodell och har därför inga anspråk på att vara bra eller bäst på någonting annat än kanske ett lågt pris. Men dina krav är ändå så enkla att du kanske inte behöver annat än tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nobbens: Modellen du tittar på är från 2019 och länken du fick i inläggen ovan går till den guide där jag går igenom 2019-modellerna. PUS6724 är en budgetmodell och har därför inga anspråk på att vara bra eller bäst på någonting annat än kanske ett lågt pris. Men dina krav är ändå så enkla att du kanske inte behöver annat än tillräckligt bra?

Ok, tack för upplysningen om lanseringstid.

Jo jag har ju inte tänk använda TV:n mer än till vanligt TV-tittande av de vanligaste kanalerna som ComHem erbjuder - inget spelande, serier/filmer eller annat streamande. Till detta ska den väl vara ok och så även fortsättningsvis när enda utbudet blir det digitala?

Det påstods i ett inlägg att jag skulle märka av pixlande om jag satt tillräckligt nära. Avståndet skulle bli mellan 3,5 - 4 meter beroende på om jag sitter eller ligger. Får jag tillräckligt bra bild med det avståndet?
Blir bildkvalitén ungefärligen lika god som den TV jag nu har på ett avstånd av 1,5 meter?
Den TV jag nu har är en Philips 42 PEL8404H/12 och som sagt den har jag inget att klaga på mer än att den någon gång (mycket sällsynt) slår av sig självt men startar upp direkt igen när jag trycker på fjärrkontrollens startknapp.
Jag har slutit mig till att det skulle kunna bero på tillfälligt spänningsfall men låtit det bero eftersom det som sagt inte händer så ofta. Av den anledningen fick jag köpa den för struntsumman 500 kr som nästan ny - en garantiretur från en skola som köpt många var det visst.

Jo jag tittade på din film men saknade där just den som nu är av intresse för mig.

Permalänk
Medlem

@nobbens

Det är 6704 du kan jämföra med, det verkar bara vara färgen som skiljer. Det börjar här i videon (Budgetklassen):

https://youtu.be/zIevMVi8RBQ?t=762

Budgetklass Philips LCD - PUS67x4

Permalänk
Medlem

Köpt

@Laxpudding: Jag köpte den idag - hade så många finfina recensioner

Har du några tips om hur jag ska installera på bästa sätt?
Ska jag koppla den som tråd eller per WiFi eller båda?
Ivilken ordning eller ska jag först bara ta det vanliga antennuttaget
och när det är helt klart - då först ta mig an nätet?
Ska jag söka kanaler analogt FÖRST så jag inte missar några gratis dito
och sen i september först söka digitalt?

Något annat?

eller någon annan med bra tips om hur installera rätt - sist jag installerade fick jag bara in 1, 2 och 4:an på min nya TV jag hade köpt och på den jag har sen tidigare och nu fortfarande har kvar får jag in 17 olika kanaler - var bl.a. därför jag blev tvungen att återsända min då inköpta TV

Permalänk
Medlem

Installera en TV brukar vara ruskigt lätt och i annat fall finns säkerligen instruktioner med.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Installera en TV brukar vara ruskigt lätt och i annat fall finns säkerligen instruktioner med.

Jo det tyckte jag också men ändå gick det käpprätt åt fanderns som du såg - fick inte fram fler än SVT1 - SVT2 och TV4 hur mycket jag än försökte - helmärkligt...eller hur...men där började jag med nätet....kanske därför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nobbens:

Har du några tips om hur jag ska installera på bästa sätt?
Ska jag koppla den som tråd eller per WiFi eller båda?
Ivilken ordning eller ska jag först bara ta det vanliga antennuttaget
och när det är helt klart - då först ta mig an nätet?
Ska jag söka kanaler analogt FÖRST så jag inte missar några gratis dito
och sen i september först söka digitalt?

Du följer den guide du tvingas igenom när du använder TV:n första gången. Allt du gör där kan du återgå till senare genom menyerna eller så kan du fabriksåterställa TV:n och köra den första genomgången igen.

Annars är det inga hemliga knep om att söka i en viss ordning eller så. Moderna TV-apparater är röriga och komplexa, så saknar man något är det oftast för att man inte riktigt hittat var funktionen finns. Gäller så att säga att lista ur hur tillverkaren tänkte för att förstå hur TV:n fungerar.

Har du möjlighet att köra trådat nätverk till en TV så ska du prioritera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du följer den guide du tvingas igenom när du använder TV:n första gången. Allt du gör där kan du återgå till senare genom menyerna eller så kan du fabriksåterställa TV:n och köra den första genomgången igen.

Annars är det inga hemliga knep om att söka i en viss ordning eller så. Moderna TV-apparater är röriga och komplexa, så saknar man något är det oftast för att man inte riktigt hittat var funktionen finns. Gäller så att säga att lista ur hur tillverkaren tänkte för att förstå hur TV:n fungerar.

Har du möjlighet att köra trådat nätverk till en TV så ska du prioritera det.

Ja och värst var det att det inte följde med någon manual till den Hitachi-TV jag hade köpt - fick inte tag i någon förrän jag efter tre veckor hade gjort ett återköp - jag hade hjälp att söka men den fanns inte någonstans på nätet, skrev till både Japan och Hong-Kong o Singapore tror jag det var innan jag till slut sent omsider fick en fullständig istället för den simpla snabbguiden som följde med i kartongen. Jo visst fick man instruktioner i TV:n att följa men sen när jag var tvungen att backa blev det som en ogenomtränglig labyrint jag till slut var tvungen att ge upp.

Fast är inte att först av allt, innan jag kopplar in nätet, en god idé att göra TV:n körklar enbart från ComHems vägguttag och när det är klart sedan koppla in LAN-tråden?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nobbens:

Fast är inte att först av allt, innan jag kopplar in nätet, en god idé att göra TV:n körklar enbart från ComHems vägguttag och när det är klart sedan koppla in LAN-tråden?

Tror du övertänker här.

Följ guiden som kommer med starten av TV:n. På gott och ont tvingas man igenom den i den ordning Philips bestämmer vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror du övertänker här.

Följ guiden som kommer med starten av TV:n. På gott och ont tvingas man igenom den i den ordning Philips bestämmer vare sig man vill eller inte.

Det visade sig fungera 100%-igt att följa instruktionerna som vartefter dök upp på skärmen när jag installerade. Jag är faktiskt riktigt nöjd med min TV som kom igår. För att slippa ha antennkabeln rakt över golvet behöver jag 10 m antennkabel vilket var något jag inte har i mina bra-att-ha-lådor utan blir tvungen att skarva om jag inte kostar på mig en helt ny kabel. Jag har en del som skulle räcka till med en eller två skarvar och nu har jag då först en fråga om skarvar.

Hur mycket försämras kabelns kvalité eller prestanda för var skarv man har på en kabel om skarvarna är högkvalitativa - typ ComHems original?

Dessa kablar har jag - vilka är bäst - tacksam för rangordning?

1. NEK netflex KTV 1.0/4.8 CV -
2. NORNFLEX 1.0/4.8 HIGH-QUALITY COAX
3. PPC PERFECT FLEX 2014
4. 348 ITC/CDT KTV 1.0/4.8 CV
5. 437 OPTIMAL COAXIAL CABLE 0.8/3.6 KTV

Är jag snål som ska skarva ihop gamla kablar eller är jag ekonomisk (kul å få användning av sånt man sparat)? Om förstnämnda - rekommendera till mig en högkvalitativ 10 meters antennkabel så slår jag till. Fast som sagt rangordna ändå gärna mina befintliga kablar så jag får bästa kablar till min gamla köks-TV.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nobbens: Skulle undvika skarvar. Hur väl sådant fungerar är upp till kombinationen av prylar och skarva gamla kablar har sällan varit en framgångsrik lösning. Köp en ny, färsk kabel på 10 meter istället. Torde fungera med vilket som från en butik där du känner att du kan få assistans om det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nobbens: Skulle undvika skarvar. Hur väl sådant fungerar är upp till kombinationen av prylar och skarva gamla kablar har sällan varit en framgångsrik lösning. Köp en ny, färsk kabel på 10 meter istället. Torde fungera med vilket som från en butik där du känner att du kan få assistans om det inte skulle fungera.

Nu blev det bara en enda skarv och det är som sagt en fin skarv. Bilden är kanon så jag tror jag håller så här å spar en slant. Det finns väl inget i en antennkabel av coaxialtyp som blir utsatt för åldersförsämring? Koppar, plast, aluminium(?) och plasthölje är väl beständigt över tid?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nobbens: Vanligaste slitaget är mekaniskt slitage av att man dar den in och ut, kör över den med damsugaren, böjer den, klämmer den, oxidering på kontakter etc. Så att en och samma kabel som fungerat i flera år en dag plötsligt slutar fungera är rätt vanligt. Vi slänger rätt många meter kablar varje år på redaktionen. Vilket inte är särskiltkonstigt då en samma kabel kan se en hundratals ryck in och ut inom loppet av något år.

Får du det att fungera med skarven – kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nobbens: Vanligaste slitaget är mekaniskt slitage av att man dar den in och ut, kör över den med damsugaren, böjer den, klämmer den, oxidering på kontakter etc. Så att en och samma kabel som fungerat i flera år en dag plötsligt slutar fungera är rätt vanligt. Vi slänger rätt många meter kablar varje år på redaktionen. Vilket inte är särskiltkonstigt då en samma kabel kan se en hundratals ryck in och ut inom loppet av något år.

Får du det att fungera med skarven – kör på!

Betalade min TV idag fastän jag hade respit till 31 juli - så nöjd är jag med denna sk budgetvariant - kolla recensionerna på NetOnNet så ser ni alla hur bra de är överlag.

Det funkade bra med antennkabelskarven och nätkabel drog jag hel utan skarv och skippar WiFi. Nu ska jag köpa en HDMI-kabel och så blir jag nästan nöjd när väl den är kopplad mellan TV:n och min stationära dator. Har du någon bra att rekommendera - 3 meter behövs?

Nästan nöjd ja - jo jag undrar om jag kan koppla mina två stapelhögtalare (5 i varje) till TV:n utan att ha en extra förstärkare?
De heter CANTON GLE 409 - Impedance 4...8 Ohms - S:nr 100027 Specifikation TV

Permalänk
Medlem

Det är passiva högtalare så du måste ha en förstärkare.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@nobbens: Premium High Speed-kablar är den allmänna rekommendationen om du ska köra 4K-signal. För 1080p fungerar nästan vad som helst. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Det är passiva högtalare så du måste ha en förstärkare.

Aj då, vet du hur kraftig den bör vara för å driva dem?

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra stereo skulle tippa på minst 2x100w eller nån strömstark förstärkare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Ska du bara köra stereo skulle tippa på minst 2x100w eller nån strömstark förstärkare.

Nu bor jag i en vanlig hyreslägenhet så mer än 10 A går ju inte - äh jag får maila till tillverkarna helt enkelt - tack för hjälpen hur som

Permalänk
Skrivet av nobbens:

Nu bor jag i en vanlig hyreslägenhet så mer än 10 A går ju inte - äh jag får maila till tillverkarna helt enkelt - tack för hjälpen hur som

Det där med w i förstärkare är mycket BS. De dyraste förstärkare du hittar för flera tusen specificerar väldigt tilltagande. Att du skulle behöva något kraftfullt till de där Canton, tror jag ej på. Det är viktigare att det är utav bra kvalitet i själva komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nobbens: Premium High Speed-kablar är den allmänna rekommendationen om du ska köra 4K-signal. För 1080p fungerar nästan vad som helst. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

He he kollade filmen och jädrans vilken kabeldjungel Jag köpte denna och den ska väl vara ok? HDMI-kabel

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: och inte heller 5 m av samma - har ju en köks-TV också och laptop på bordet det kunde vara kul å få större skärm till

Permalänk
Medlem

Subwoofer som förstärkare

Skrivet av MCRJ:

Det är passiva högtalare så du måste ha en förstärkare.

Skrivet av Buddaz112:

Det där med w i förstärkare är mycket BS. De dyraste förstärkare du hittar för flera tusen specificerar väldigt tilltagande. Att du skulle behöva något kraftfullt till de där Canton, tror jag ej på. Det är viktigare att det är utav bra kvalitet i själva komponenterna.

Tänkte koppla in mina CANTON GLE 409 - Impedance 4...8 Ohms till min TV genom att använda en subwoofer Harman/Kardon HK 695 - 02,03,04 > 0,50A om det funkar. Det är två kontakter som ska anslutas till TVn - den ena är grön och den andra är svart. I vilka uttag (färger) ska jag ansluta dessa till min TV? Se bifogad bild! Den gröna borde väl sättas i det gröna hålet men vart placerar jag den svarta kontakten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Tänkte koppla in mina CANTON GLE 409 - Impedance 4...8 Ohms till min TV genom att använda en subwoofer Harman/Kardon HK 695 - 02,03,04 > 0,50A om det funkar. Det är två kontakter som ska anslutas till TVn - den ena är grön och den andra är svart. I vilka uttag (färger) ska jag ansluta dessa till min TV? Se bifogad bild! Den gröna borde väl sättas i det gröna hålet men vart placerar jag den svarta kontakten?

https://i.imgur.com/MLd5dmw.png

Menar du att du ska driva högtalarna från "subben" är det en mycket dålig ide, du får ljud men det blir ett löjligt underförstärkt system och du riskerar att spela sönder högtalarna ganska enkelt för att du har en så löjligt liten förstärkare i förhållande till högtalarna.
Tänk om och skaffa en vettig förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.