Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Vilken kabel ska jag ha egentligen?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Vilken kabel ska jag ha egentligen?!

Spelar endast spel på min 1920x1080 144 hz skärm.
Har DVI sladd men mina kompisar säger att jag kommer få en helt annan upplevelse om jag använder en så kallad DisplayPort kabel istället. Stämmer det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Korova Milkbar
Registrerad
Dec 2009

Nej. Får du ut 144Hz nu, så kommer du inte uppleva någon skillnad. Men förmodligen kommer din nästkommande skärm att sakna DVI-anslutning, så då kan du med glädje använda DP, vilket får ses som den nya standarden.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 860 500GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
Philips 276E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Vad har du för grafikkort? Och vilka anslutningar har grafikkortet?

Vad har du för skärm och vilka anslutningar har den?

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av arowe17:

Vad har du för grafikkort? Och vilka anslutningar har grafikkortet?

Vad har du för skärm och vilka anslutningar har den?

Har Geforce GTX 1070 8 gb samt Benq XL2420Z Led 144 hz.

Min nästa skärm som jag kommer köpa innan midsommar kommer vara:

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du redan har digital videoöverföring och den fungerar så kommer du inte att få bättre bild av att byta kabel.
Spara pengarna till nått roligare och byt bara kablaget om det verkligen behövs.
Och om du nu även planerar att byta skärm så kanske det följer med kablar till den så att byta just nu är dubbeldumt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

@Soldierofwar1985: ok, byt till DP-kabel i samband med bytet till den nya skärmen då.

Dom andra skriver så kommer bilden inte bli bättre, men det gäller säkert med en ny DP-KABEL till den nya skärmen.

HTPC