AMD:s Smartshift-teknik används i blott en bärbar dator i år

Permalänk
Melding Plague

AMD:s Smartshift-teknik används i blott en bärbar dator i år

Med lanseringen av Ryzen 4000-serien för bärbara lyfte AMD dynamisk strömbudget med Smartshift, men utrullningen går långsamt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker generellt lanseringen av Ryzen 4000 går väldigt långsamt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag har knappt hört om Navi i laptops, så känna väntat när det är ett krav för speedshift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker generellt lanseringen av Ryzen 4000 går väldigt långsamt

Har börjat att komma en del men visst, lite långsamt är det.

Men hellre långsamt än onödigt som Lenovos 17" med 1366 x 768, R5 4600U ihop med 2667 MHz minne...

Eller än värre, deras 15" där renoir paras med 2400 MHz minne, sic...

Skrivet av medbor:

Jag har knappt hört om Navi i laptops, så känna väntat när det är ett krav för speedshift

Speedshift? En Koenigsegg Ryzen

Smartshift kanske det var

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Intel som har tillverkare uppbundna på leveranskontrakt?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Intel som har tillverkare uppbundna på leveranskontrakt?

Jag är tveksam till det utan snarare tillverkare som använt intel och nvidia väldigt mycket och det helt enkelt är enklare att kombinera med nvidia då de redan har kylare och lösningar för det och det kräver inte lika mycket testande.
Jag skulle även vilja gissa på att det blir lättare med bios om de parar med nvidia.
AMD har varit väldigt svaga på laptops och inte varit ett seriöst alternativ men med ryzen 4000 för laptops så är de ett alternativ på riktigt och AMD började slå sig in i laptops redan med tidigare Ryzen 2000 och 3000.
Nu försöker AMD slå sig in med RDNA dGPU:er för laptops och de lär ta några år innan vi ser dom bredare på marknaden precis som även Ryzen tagit några år.
Ge det några år så ser det antagligen lite bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag är tveksam till det utan snarare tillverkare som använt intel och nvidia väldigt mycket och det helt enkelt är enklare att kombinera med nvidia då de redan har kylare och lösningar för det och det kräver inte lika mycket testande.
Jag skulle även vilja gissa på att det blir lättare med bios om de parar med nvidia.
AMD har varit väldigt svaga på laptops och inte varit ett seriöst alternativ men med ryzen 4000 för laptops så är de ett alternativ på riktigt och AMD började slå sig in i laptops redan med tidigare Ryzen 2000 och 3000.
Nu försöker AMD slå sig in med RDNA dGPU:er för laptops och de lär ta några år innan vi ser dom bredare på marknaden precis som även Ryzen tagit några år.
Ge det några år så ser det antagligen lite bättre ut.

Kan så vara...

Men samtidigt så talar i princip Dell's introduktion av Ryzen modeller emot, då Dell tidigare endast varit en Intel/Nvidia tillverkare.

Dell har ju på kort tid gått hela vägen och blir den enda tillverkaren som kommer att ha AMD:s Smartshift-teknik detta året.

HP, Asus, Lenovo och Acer har i många år tillverkat laptops med AMD APU'er, då även när AMD var svaga på laptops.
Det stora problemet här är att agenter/importörer ihop med handlare konsekvent har valt bort att ta in laptop's med AMD under skalet, det oavsett om det varit AMD APU eller Radeon grafik.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Är väl troligtvis microsoft som gör att det tar tid, det brukar oftast vara dom som drar ut på att implementera AMD's nya saker, men med Intel/Nvidia, där är dom snabba, tyvärr.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Är på tiden. Har varit en känd "bug" länge i ryzen apu laptops att pga den skummt tiltade strömbugeten så klockar grafikdelen högre när man drar ut laddaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Är väl troligtvis microsoft som gör att det tar tid, det brukar oftast vara dom som drar ut på att implementera AMD's nya saker, men med Intel/Nvidia, där är dom snabba, tyvärr.

Har ingen aning om den saken, men visst. Det kan ju vara en kollision mellan MS energisparfunktion och smartshift beroende på hur användaren ställer in energisparfunktionen. Är ju inget ovanligt med nya funktioner och lite inkompatibilitet oavsett tillverkare.

Vore något för Swec att testa/ röna ut...

Edit: Eller kanske @DellCare vet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker generellt lanseringen av Ryzen 4000 går väldigt långsamt

Tycker det går skit fort, vi fick ju precis ryzen 1000-series typ igår

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan så vara...

Men samtidigt så talar i princip Dell's introduktion av Ryzen modeller emot, då Dell tidigare endast varit en Intel/Nvidia tillverkare.

Dell har ju på kort tid gått hela vägen och blir den enda tillverkaren som kommer att ha AMD:s Smartshift-teknik detta året.

HP, Asus, Lenovo och Acer har i många år tillverkat laptops med AMD APU'er, då även när AMD var svaga på laptops.
Det stora problemet här är att agenter/importörer ihop med handlare konsekvent har valt bort att ta in laptop's med AMD under skalet, det oavsett om det varit AMD APU eller Radeon grafik.

Jag håller inte med utan snarare har Dell och AMD har ingått exklusiva partnerskap tidigare.
https://www.sweclockers.com/nyhet/23960-alienware-lanserar-da...
Dell har och har haft laptoppar med AMD hårdvara även tidigare så det är inget nytt.
https://www.dell.com/en-us/shop/dell-laptops/sr/laptops/amd-r...

Dold text

ASUS ROG Zephyrus G14 var framtagen i samarbete med AMD vilket gjorde att ASUS fick använda 4000HS APU:er och fick en fantastisk batteritid men trots det så har den nvidia grafik.
När man bygger en laptop så måste tillverkarna vara realistiska och ta beslut långt innan lansering ofta flera år och då blir det lätt att de väljer att jobba med komponenter de redan jobbar med och har i andra produktutbud, jag ser inget konstigt i det och att satsa på AMD APU:er i laptoppar i de lite högre segmenten är troligtvis en tillräcklig risk om besluten fattats för flera år sedan när de inte varit säkra på om AMD kan leverera.
Det tar tid att ta sig in på marknader och jag tror att Ryzen 4000U/H/HS öppnar nya dörrar, ge det lite tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker generellt lanseringen av Ryzen 4000 går väldigt långsamt

I princip alla har leveransproblem just nu, gäller även intelbaserade datorer. Lanseringen kom lite väl olyckligt i tid kan man tycka.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur kan ett års ledtid vara en anledning?
Funktionen måste ju ha funnits med när APUn utvecklades och därför varit fullt möjlig att ta med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med laptops är att så fort tillverkare får se att det finns en AMD-logga med i presentationen sladdar dem direkt in på tankebanan: "Budget, budget, budget, budget!"
Har år ut och år in sett de mest bedrövliga configs så fort det är en AMD-CPU med i bilden. Det är ju så att Celeron/Atom configs ser mer spännande ut än vad produktutbudet innefattat på AMD-fronten.

Saker som RJ-45 port med 10/100Mbit NIC, endast 1 minnesslot, alt. 1 lödat minnesslott (2-4GB)+möjligen ett ledigt i bästa fall, kass till ultrakass skärm, plastchassin som knappt håller ihop, tangentbord som knappt duger att skriva på, max. 2 cells batterier, ja listan kan göras lång.
Det känns nära på som att de rotat runt i skräphögarna efter överblivna delar när de fått till sig att presentera något AMD alternativ.

Det har bara funnits två märken som kunnat platsa i en påkostad laptop och det är All-Intel eller Intel+nVidia(Optimus), finns inga andra kombinationer när sälj-folket skall säga sitt. Minst sagt tråkig utveckling.

Men vi får väl se om intresset kan lyftas upp en aning så att det istället blir fråga om lite konkurrens, på åtminstone liknande villkor, istället för kalla handen i fortsättningen. Att DELL gått i bräschen med ny AMD-teknik får man ju klassa som att ett smärre under inträffat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag håller inte med utan snarare har Dell och AMD har ingått exklusiva partnerskap tidigare.
https://www.sweclockers.com/nyhet/23960-alienware-lanserar-da...
Dell har och har haft laptoppar med AMD hårdvara även tidigare så det är inget nytt.
https://www.dell.com/en-us/shop/dell-laptops/sr/laptops/amd-r...

OK! Där lägger jag mig platt

Var ju en anitrust bit där intel betalade Dell för att inte använda AMD produkter alternativt fördröja lansering och göra dom sämre.

Är nog det som spökat och fått mig att se Dell som exklusivt Intel.

Skrivet av Snubb1:

ASUS ROG Zephyrus G14 var framtagen i samarbete med AMD vilket gjorde att ASUS fick använda 4000HS APU:er och fick en fantastisk batteritid men trots det så har den nvidia grafik.
När man bygger en laptop så måste tillverkarna vara realistiska och ta beslut långt innan lansering ofta flera år och då blir det lätt att de väljer att jobba med komponenter de redan jobbar med och har i andra produktutbud, jag ser inget konstigt i det och att satsa på AMD APU:er i laptoppar i de lite högre segmenten är troligtvis en tillräcklig risk om besluten fattats för flera år sedan när de inte varit säkra på om AMD kan leverera.
Det tar tid att ta sig in på marknader och jag tror att Ryzen 4000U/H/HS öppnar nya dörrar, ge det lite tid.

Då har troligen inte AMD några höga krav!
Don't Buy The Asus TUF Gaming A15, Design Flaw Analysis.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRDUR-rPGsM
Dålig kylning, sämsta möjliga skärm m.m.
Riktigt skrämmande faktiskt...

Edit: Förutom då det jag nämnde gällande Lenovo i början av tråden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Tankebanan: "Budget, budget, budget, budget!"

Det har aktörer hamrat in i huvudet på övriga aktörer och konsumenter i över 25-år, ett spel som Intel gått i täten för.

Kanske att Dell har slutat att skämmas nu: https://www.sec.gov/news/press/2010/2010-131.htm

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK! Där lägger jag mig platt

Var ju en anitrust bit där intel betalade Dell för att inte använda AMD produkter alternativt fördröja lansering och göra dom sämre.

Är nog det som spökat och fått mig att se Dell som exklusivt Intel.

Jo går man tillbaka i tiden så fanns det saker som inte gick till så som de borde med rättsliga påföljder men det har blivit bättre sedan dess.

Skrivet av Bengt-Arne:

Då har troligen inte AMD några höga krav!
Don't Buy The Asus TUF Gaming A15, Design Flaw Analysis.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRDUR-rPGsM
Dålig kylning, sämsta möjliga skärm m.m.
Riktigt skrämmande faktiskt...

Edit: Förutom då det jag nämnde gällande Lenovo i början av tråden.

Det är olika helt datorer, AMD har endast jobbat nära ASUS med de datorer som utrustats med 4000HS APU:er (ROG Zephyrus (G14, G15)) som jag förstått det.
https://www.sweclockers.com/test/29309-asus-rog-zephyrus-g14-...
Jag känner mig lite skeptisk till Asus TUF serie i allmänhet då det varit problem med flera TUF-produkter t.ex kylningen på deras RX5700XT.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Har ingen aning om den saken, men visst. Det kan ju vara en kollision mellan MS energisparfunktion och smartshift beroende på hur användaren ställer in energisparfunktionen. Är ju inget ovanligt med nya funktioner och lite inkompatibilitet oavsett tillverkare.

Vore något för Swec att testa/ röna ut...

Edit: Eller kanske @DellCare vet?

Hej Bengt-Arne,

Ledsen, men man har ändrat på våra instruktioner, så numera får jag endast svara på tekniska/kundtjänst-relaterade frågor för beställningar med en aktiv garanti. Så jag är tyvärr inte mycket till hjälp här.

Om någon skulle behöva assistans, är det bara att skicka över ordernummer eller service tag i ett privat meddelande här på Sweclockers, Facebook eller Twitter - så hjälper jag gladeligen till asap.

Fortsatt trevlig dag!

- Anton

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej Bengt-Arne,

Ledsen, men man har ändrat på våra instruktioner, så numera får jag endast svara på tekniska/kundtjänst-relaterade frågor för beställningar med en aktiv garanti. Så jag är tyvärr inte mycket till hjälp här.

Om någon skulle behöva assistans, är det bara att skicka över ordernummer eller service tag i ett privat meddelande här på Sweclockers, Facebook eller Twitter - så hjälper jag gladeligen till asap.

Fortsatt trevlig dag!

- Anton

Ok, det är tråkigt, men du kanske kan berätta något annat intressant? Hur blir vädret i Malmö idag?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ok, det är tråkigt, men du kanske kan berätta något annat intressant? Hur blir vädret i Malmö idag?

Det får han inte svara på!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@DellCare: Hej

Tack för svaret!

Man måste ju försöka

Är ju lite synd, tycker annars att en närvaro med lite mer informativ natur vore ett argument för kundrelation, då även för framtida kunder. Tänker lite på att en närvaro även det är ett sätt att sälja in

Får gärna skicka mitt svar vidare i organisationen!

Ha en bra dag!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Ok, det är tråkigt, men du kanske kan berätta något annat intressant? Hur blir vädret i Malmö idag?

Skicka din service tag tag i ett privat meddelande så kan jag ge en väderprognos för resten av veckan.

Skrivet av Bengt-Arne:

@DellCare: Hej

Tack för svaret!

Man måste ju försöka

Är ju lite synd, tycker annars att en närvaro med lite mer informativ natur vore ett argument för kundrelation, då även för framtida kunder. Tänker lite på att en närvaro även det är ett sätt att sälja in

Får gärna skicka mitt svar vidare i organisationen!

Ha en bra dag!

God morgon,

Absolut, det gör du rätt i.

Som många av er sett så hade vi mycket friare tyglar tidigare. Men en ny ledning innebar nya regler. Jag är helt enig med dig.

Tack detsamma!

- Anton

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Man blir inte annat än förvånad.

ROG med en topp kylning och bland det bästa som kan hittas gällande skärm

TUF med sämsta tänkbara kylning och med en display som förefaller hämtad på soptippen

Ändå så hamnar dom billigare ROG i samma prisklass som dom dyrare TUF

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Skicka din service tag tag i ett privat meddelande så kan jag ge en väderprognos för resten av veckan.

Jag har många laptoppar, men ingen DELL

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

... så fort tillverkare får se att det finns en AMD-logga med i presentationen sladdar dem direkt in på tankebanan: "Budget, budget, budget, budget!"
Har år ut och år in sett de mest bedrövliga configs så fort det är en AMD-CPU med i bilden. ...

Japp. Jag misstänker att tankebanan är: Om vi gör en bra dator med AMD-processor kommer företagets budget att gå åt fanders när Intel håller sina mutpengar marknadsföringsbidrag inne.

Asus senaste Ryzenbestyckade laptopmodeller har till exempel kraftigt underdimensionerad kylning för att begränsa prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Japp. Jag misstänker att tankebanan är: Om vi gör en bra dator med AMD-processor kommer företagets budget att gå åt fanders när Intel håller sina mutpengar marknadsföringsbidrag inne.

Asus senaste Ryzenbestyckade laptopmodeller har till exempel kraftigt underdimensionerad kylning för att begränsa prestandan.

Precis, om det är medvetet eller bara extremt klantig design är svårt att avgöra från fall till fall för det är dumt oavsett.
Samtidigt är det ju inte roligt att varje gång behöva anmärka på saker som detta. Blir ju lite av ett broken-record syndrom tillslut.

Men detta händer mig veterligen så frekvent med just AMD-produkter att det i princip blir omöjligt att bortförklara med orsaker som "ren slump" att det gång på gång blir så "fel".

Ett företag måste väl kunna stå bakom sin produkt?
Är CPU:n/SOC för varm? -Skippa då att peta in den i de lövtunnaste designerna, för den hör uppenbarligen inte hemma där i så fall, funktionalitet måste ju vara ledordet framför estetisk design om det gör att prylen inte kan prestera enl. spec.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Asus senaste Ryzenbestyckade laptopmodeller har till exempel kraftigt underdimensionerad kylning för att begränsa prestandan.

Räknar du in G14 där? Är den också underdimensionerad?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Räknar du in G14 där? Är den också underdimensionerad?

Misstänker att @Olle P inte räknar in G14.

Men det med design från Asus är (minst) aningen märklig då dom riktigt dåliga delvis hamnar i likvärdig prisklass som en del G14.
Se mitt tidigare inlägg.

Om dom nu överlappar så är frågan om en bra kyldesign verkligen kostar så mycket, eller Asus av annan orsak valt att göra en så dålig design.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Snubb1: Man blir inte annat än förvånad.

ROG med en topp kylning och bland det bästa som kan hittas gällande skärm

TUF med sämsta tänkbara kylning och med en display som förefaller hämtad på soptippen

Ändå så hamnar dom billigare ROG i samma prisklass som dom dyrare TUF

Jo visst är det lustigt att de kan göra så bra produkter och samtidigt liknande produkter som är rent skräp.
Jag gissar att det är helt fristående arbetslag i de olika segmentet ROG och TUF.
TUF verkar göra konstiga kompromisser nästan som de gör produkterna sämre med flit för jag kan inte förstå hur det kan bli så fel om och om igen.
Visst krävs det kompromisser för att göra billigare produkter men TUF verkar omges av dåliga beslut där de sparat in på fel saker.
Jag har sett andra recensioner där TUF A15 lyfts fram som en bra produkt men antar att det har olika klimat vilket ställer olika krav på kylningen eller så testar de olika.