Permalänk
Medlem

Bios update/dator död

Hej,

Jag skulle installera bios update som jag gjort vid tidigare tillfällen utan några hinder. Denna gång så laddar den till 60% och datorn dör. Jag har testat att tagit ur batteriet och sedan satt in det igen utan framsteg...

Idag köpte jag ett sprillans nytt moderkort och satt in för jag orkade inte felsöka moderkortet (som jag var helt säker på var orsaken)...

Min dator startar så alla komponenter i datorn lyser men dock går det ingen ström till mus eller tangentbord och ingen signal till skärmen

Snälla hjälp...

Permalänk
Medlem

@mrjoint: Kan ju mycket väl vara nätagget som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@mrjoint: Kan ju mycket väl vara nätagget som strular.

Så du menar att mitt nätagg får problem av en bios update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Så du menar att mitt nätagg får problem av en bios update?

Nä men att moderkortet dör under flashen och att du nu inte får ut ström till USB och gpu kan mycket väl vara pga nätagget.
Felaktiga nätagg kan skapa många underliga problem och det kan därför vara värt att testa med annat nätagg.

Edit: Gissar på att du kör grafik med separat grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Så du menar att mitt nätagg får problem av en bios update?

Nej, men du har väl kopplat i o ur nätagget under mekandet och det var kanske droppen...

Inte helt ovanligt att nätagg går sönder så de inte kan starta efter man stängt av strömmen. Det är ju ett fel som inte heller märks förrän man bryter strömmen så han ha varit traigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nä men att moderkortet dör under flashen och att du nu inte får ut ström till USB och gpu kan mycket väl vara pga nätagget.
Felaktiga nätagg kan skapa många underliga problem och det kan därför vara värt att testa med annat nätagg.

Edit: Gissar på att du kör grafik med separat grafikkort?

Hmm okej får väl testa köpa ett nätagg då...
Ja jag kör med ett 1080 rtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, men du har väl kopplat i o ur nätagget under mekandet och det var kanske droppen...

Inte helt ovanligt att nätagg går sönder så de inte kan starta efter man stängt av strömmen. Det är ju ett fel som inte heller märks förrän man bryter strömmen så han ha varit traigt länge.

Alltså jag kopplade aldrig ur den när jag höll på göra min bios update. Grejen är att min dator beter sig exakt likadant som den gjorde med det gamla moderkortet efter updaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Hmm okej får väl testa köpa ett nätagg då...
Ja jag kör med ett 1080 rtx

Bästa är ju om du kan låna ett för att testa, annars köp så att du kan lämna tillbaka om det inte löser problemet.

10XX serien finns inte som rtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bästa är ju om du kan låna ett för att testa, annars köp så att du kan lämna tillbaka om det inte löser problemet.

10XX serien finns inte som rtx

Hahaha menar 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Alltså jag kopplade aldrig ur den när jag höll på göra min bios update. Grejen är att min dator beter sig exakt likadant som den gjorde med det gamla moderkortet efter updaten

Ytterligare att tecken på att det inte var/är moderkortet som felar.
Dock dör alla moderkort om man bryter flashen, såvida det inte har sekundär bios av något slag.

Permalänk
Medlem

Stödjer nya moderkortets bios din processor eller är det ett likadant moderkort som den gamla?