Permalänk

HDMI kabel

Hej!

Fråga om HDMI kabel - kan jag använda samma HMDI kabel till min nya Apple TV (4k , 5 th gen 64 gb) som jag har i min gamle Apple TV från 2012?

Fråga 2: Xbox One - är den konsolen i behov av en HDMI High Speed cable som jag har eller kan jag i så fall byta så att jag har HDMI high speed cable till min Apple 4K och min gamla HDMI kabel till mitt Xbox One?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soldierofwar1985: Kort svar är att testa i båda fallen. För det är bara du som kan avgöra ifall just dina kablar kommer fungera eller inte med just dina prylar.

Och skulle det inte fungera är målet Premium high speed-kablar: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte versionerna längre men det finns typ:
hdmi 1.4
hdmi 2.0 --> typ 2.0a och b
hdmi 2.1

stödjer din apple tv tex 2.0 och din tv 1.4 så kan det bli problem, tex att du inte får rätt upplösning på tvn eller ingen bild.
Men dom nyare versionerna av kablarna är kompatibla med äldre versioner av standarden.
Så du kan tex använda en 2.1 kabel för datorer/tv/grejer som bara stödjer 1.4.

Jepp jag är dålig på att förklara och inte helt säker själv så dubbelkolla innan du drar och köper

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@manturr: det finns inte versionsnummer på HDMI-kablar eller produkter på det sättet. En väldigt vanlig missuppfattning men det är inte så det fungerar. Det kan uppstå mängder av krångel mellan nya och gamla prylar. Detta har inte med versionsnummer att göra, utan mer på hur äldre och nya kretsar kommunicerar, identifierar sig och utbyter metadata genom EDID. Typexemplet är att en ny TV lämnar metadata som en äldre källa inte kan hantera.

Jag går igenom hur det fungerar med HDMI-kablar och vad som krävs i artikeln jag länkade ovan: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Du verkar veta kablar
Men jag undrar varför säljs kablarna som tex 1.4 eller 2.0 ?
Är det för att underlätta för oss som inte har koll eller handlar det om pengar?

Tex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/282755-iiglo-HDMI-2-0-ka...

Beställde ett par sådana eftersom jag inte fick min hdmi switch att visa bild med gamla kablar. Hoppas dom funkar!

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av manturr:

@Laxpudding:
Du verkar veta kablar
Men jag undrar varför säljs kablarna som tex 1.4 eller 2.0 ?
Är det för att underlätta för oss som inte har koll eller handlar det om pengar?

Därför att alla frågar efter versionsnummer på kablar och diskuterar kablar som om det fanns versionsnummer på HDMI-kablar. Så vad gör man som återförsäljare när det gång på gång frågas efter "...har ni HDMI 2.0b-kablar?" – men väldigt få vet att det officiellt är en verifierbar certifiering på kablar som i denna stund kallas för "Premium High Speed"?

Men också ja, tjäna pengar. Du kan skriva "HDMI 2.0" på vilken kabel som helst. Finns inga krav på certifieringar eller kvalitetskontroll där. Då kan man ta vilken kabel som helst och sälja den. I de flesta fall med moderna kablar och korta längder så fungerar de oavsett.

Permalänk
Medlem

Haha vad allt ska vara krångligt!
Nästa gång jag köper kabel ska jag säga "senaste jäv*a kabel jä*eln tack"

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |