Hjälp! Jag har glömt lösenordet till min krypterade externa SSD

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag har glömt lösenordet till min krypterade externa SSD

Jag köpte en Samsung T5 extern SSD. Kanon med kryptering och lösenord.
Sen glömde jag bort lösenordet.
Enligt Samsung själv är krypteringen så bra att inte ens de kan låsa upp disken om man glömmer lösenordet.

Jag undrar nu om det finns någon maXzorHaxXtor här på forumet som tror sig kunna rädda mina inlåsta filer?
Jag har kvitton och allt som behövs för att bevisa att jag äger disken.

Tack på förhand:)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Om det gick att knäcka vore det ju inte en särskilt bra kryptering

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på nätet så verkar ditt enda alternativ vara en uppenbarelse eller en riktig grym dröm så att du kommer ihåg lösenordet igen för att komma åt dina filer

Annars är det bara att formatera den och börja på ny kula.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Regeln är väldigt enkel för datalagring på krypterade volymer: kom ihåg passordet eller glöm datan!!.

på mer seriös krypterad lagring (som veracrypt) så finns det inga kända bakvägar och i många fall är mjukvarukryptering bättre än hårdvarukryptering eftersom HW-kryptering alltid förr eller senare blir utdaterad eller man hittar nya vägar in (finner buggar eller avsiktliga knäckvägar för vissa stormakters underrättelsetjänster)

De närmaste exotiska angreppsförsöker som militär, underrättelsetjänster, forskargrupper och eventuellt diskräddningsföretag hittar (och då för rätt häftig summa) i svagheter är inte tillgängligt för vanliga dödliga - inte ens om de skulle berätta rätt detaljerat i hur, så hjälper det - då förutom kanske beräkningsresurser (om man ger sig på förmodad svag slumptalsgenerator) så behövs deduktiv förmåga för just modellen av SED man tänker angripa

Arbete i hur man leta efter svagheter på SED-media kan man läsa om i tex. https://eprint.iacr.org/2015/1002.pdf

- observera att man ger sig inte på själva krypteringen utan man letar svagheter i nyckelhanteringen - och där finns det många 'buggar', en del så uppenbara att det kan inte vara annat än avsiktligt...

Men hur det gäller just din enhet - ja det är annan sak då det runnit mycket vatten under broarna sedan 2015.

generellt är passord som man inte använder på daglig basis - något man bör skriva upp och lägga på icke uppenbar ställe och att en del av det saknas (dvs. där du stoppar in din standard-passord)

bra passord som skall tåla långvarig angrepp med stora resurser måste maskingenereras och är heller inget som är enkelt att lära sig utantill och bör i praktiken vara minst 15 tecken lång (12 tecken räcker egentligen men i windows-världen minst 15)

En väg att hantera det är https://www.passwordcard.org/en + eventuellt ditskarvad standardlösenord du har och ett upphittat kort kommer då vara rätt värdelös.

Passfraser skall inte underskattas - de är möjliga att lära sig ramsa utantill med lite upprepning och skrivträning på ett antal a4-ark.

5 ord + symbol minimum eller 6 ord och det skall vara skiljetecken mellan orden - generator för passfraser (genereras lokalt på din dator med javascript) https://www.rempe.us/diceware/#swedish

Jag gjorde en matris med ord från ovanstående i excel i kredikortsformat och båda sidor och plastade in på samma sätt som passwordcard och därmed är ett tappat kort också rätt värdelöst för någon annan som finner den.