Hårddisk tidigare 500gb nu 32gb??

Permalänk

Hårddisk tidigare 500gb nu 32gb??

Hej!

Jag har en extern hårddisk som jag haft bilder och sånt på. Den var på 500gb men sedan skulle jag installera windows på den för att sedan installera på en dator. Vet ej om den typ formaterade om hårddisken för nu finns bara windows på den och 32gb i totalt utrymme på den.

Kan jag återställa/formatera tillbaka den så att den blir 500gb igen? Bilderna förstår jag att de inte går att rädda men de var strunt samma för de har jag ändå kvar på andra ställen.

Mvh TL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Hej!

Jag har en extern hårddisk som jag haft bilder och sånt på. Den var på 500gb men sedan skulle jag installera windows på den för att sedan installera på en dator. Vet ej om den typ formaterade om hårddisken för nu finns bara windows på den och 32gb i totalt utrymme på den.

Kan jag återställa/formatera tillbaka den så att den blir 500gb igen? Bilderna förstår jag att de inte går att rädda men de var strunt samma för de har jag ändå kvar på andra ställen.

Mvh TL

Ja, det går att återställa.
Tryck på windowstangenten och skriv "diskmanager" se om du kan återställa det därifrån.
Annars finns det andra lösningar, men förmodligen så kan du återställa den därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det går att återställa.
Tryck på windowstangenten och skriv "diskmanager" se om du kan återställa det därifrån.
Annars finns det andra lösningar, men förmodligen så kan du återställa den därifrån.

Disk Management, inte diskmanager

Skriv diskmgmt.msc så hittar du garanterat rätt

Permalänk
Medlem

Kan du fixa fram en bild på hur det ser ut i diskhanteraren ? du hittar diskhanteraren enklast om du högerklickar på startknappen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Disk Management, inte diskmanager

Skriv diskmgmt.msc så hittar du garanterat rätt

Stämmer. Kommer dock in på rätt ställe med Disk manager på engelska windows iaf.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, det går att återställa.
Tryck på windowstangenten och skriv "diskmanager" se om du kan återställa det därifrån.
Annars finns det andra lösningar, men förmodligen så kan du återställa den därifrån.

Skrivet av pv2b:

Disk Management, inte diskmanager

Skriv diskmgmt.msc så hittar du garanterat rätt

Skrivet av mr_sQuinty:

Kan du fixa fram en bild på hur det ser ut i diskhanteraren ? du hittar diskhanteraren enklast om du högerklickar på startknappen.

Skrivet av Lodisen:

Stämmer. Kommer dock in på rätt ställe med Disk manager på engelska windows iaf.

Har hittat dit nu, vad ska jag formatera den till? Vilket filsystem och storlek på allokeringsenhet? just nu är det FAT32 och standard på allokeringsenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Har hittat dit nu, vad ska jag formatera den till? Vilket filsystem och storlek på allokeringsenhet? just nu är det FAT32 och standard på allokeringsenhet

NTFS är det du vill ha.
Fat32 så kan du bara ha filer som är upp till 4GB stora om jag inte minns fel samt max 32GB storlek på partitionen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

vill du ha kvar dina bilder ska du nog inte formatera ytligare en gång!
ladda ner recuva eller annan gratis app som letar upp dna bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Har hittat dit nu, vad ska jag formatera den till? Vilket filsystem och storlek på allokeringsenhet? just nu är det FAT32 och standard på allokeringsenhet

Formatera inte igen!!!

Ladda ner testdisk och analysera disken först innan mer försvinner!?