Permalänk
Medlem

Skapa RAID?

Hej experter
När jag söker på RAID på google så vet jag liksom inte vad jag ska leta efter så jag frågar er.

Jag har en burk (WIN10) med gott om extra plats i chassi. Jag har en "windows drive" (m.2) och en större HDD.
Igår fick jag en scare och trodde att min spindisk var död (TLDR; plugga inte in och ut USB-drives och ge dem nya driveletters) men den mår fint igen.

Jag tänkte då på att jag ha en identisk spindisk liggande och skulle vilja skapa en RAID-uppsättning med två diskar, så jag undrar nu:
1. Kan jag sätta upp en så att innehållet på den ena disken "tar över" den andra? Jag vill alltså behålla innehållet på den befintliga.
2. Vad kallas denna typ av RAID?
3. Kan jag få några länktips (eller söktips) på hur jag fixar det i Windows 10?

Vill påstå att jag är väldigt bra på datorer men just RAID och lagring är inte mina starkaste sidor. Arbetar i IT-branchen sen 15 år och fick min första PC 1998

Permalänk
Medlem

Det går att skapa en pool i Windows 10, det blir som en mjukvaruraid, det blir en liten belastning på CPU:n men marginell.

Här är länken som dyker upp när man trycker på hjälp:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12438/windows-10-sto...

Det stora problemet är när denna skapas försvinner all data på hårddiskarna. Viktigt att veta att raid inte är backup och du bör spara viktigt data på fler ställen.

Om du inte har något att föra över din data till är det kanske bäst att köra en backup/synk till din andra disk istället.

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter kallas RAID1. Man speglar samma innehåll på två diskar för att minska nedtid om en hårddisk går sönder.

Finns två sätt att köra RAID. Antingen via mjukvara eller hårdvara. Jag kör mest Linux så är osäker på hur man bootar på mjukvaruraid i Windows 10. Är det lagringsdisk som du inte bootar på så går det nog att fixa i diskinställningarna.

Hårdvaruraid kan det finnas stöd för på ditt moderkort, eller med hjälp av ett separat raid-kort. Det behövs drivrutiner för att köra detta och ska du boota på det brukar man behöva installera drivrutinen samtidigt som man installerar operativsystemet. Just för RAID 1 borde det vara möjligt att klona en singeldisk till speglade diskar ungefär på samma sätt som om en av diskarna hade gått sönder.

Kolla moderkortets manual om hur du aktiverar raid, eller kika lite i BIOS. Men ta backup på din disk först utifall det går åt fanders.

Permalänk
Medlem

Fast om data på din snurrdisk är så viktigt att det inte får förloras, då skulle jag inte skapa en RAID och lagra data i, då skulle jag köpa plats för denna data och lagra den på ett ställe till (extra snurrdisk, molntjänst etc).

Permalänk
Medlem

@Zatrec: Tack så mycket. Som gammal Window-nörd gilalr jag denna idé.
@ronnylov: Ahh. RAID1 har jag i alla fall hört talas om. Tack för informationen.
@Mickeboy: Jess, jag har redan massa data på onedrive och Azure Men detta är min Steam Library Disk, och jag har skogsbredband så att spegla något off-site är inte att tänka på är jag rädd, men tack så mycket.