Reklamationsärende via Mindfactory.de

Permalänk
Medlem

Reklamationsärende via Mindfactory.de

Hej gott folk.

Behöver era tips/råd kring nedan:

Mitt 2070 Palit dual gpu gick plötsligt sönder. Kortet var 1 år gammalt och köpt via Mindfactory.
Jag kontaktade Palit direkt och de svarade att de tar inte hand om några privatpersoner, utan jag måste vända mig till den återförsäljare som sålde kortet. Okej, tänker jag och kontaktar Mindfactory.

Mindfactory ber mig att skicka kortet till de, och informerar mig att jag kommer stå för frakten.
Inga problem, jag skickar kortet.
Mindfactory bekräftar att de har mottagit kortet och har skickat den vidare till tillverkaren för felsökning och att detta kan ta 4-6 veckor.

5 veckor senare kontaktar jag Mindfactory och ber om en statusuppdatering.
Mindfactory ger mig då två val:
a) de ger mig tillgodo för att handla i deras butik
b) de sätter in pengar på mitt konto.

De säger inget om vilket belopp som ska utbetalas eller liknande.

Nu har jag fått en insättning på 2500kr (kortet var köpt för 430 euro, vilket motsvarar nästan 5000kr).
När jag ber Mindfactory att förklara hur de har kommit fram till denna summa, så säger de att detta är inget som Mindfactory betalar, utan det är pengar som de har fått av tillverkaren, och de bara slussat pengarna vidare till mig. Vidare förklarar de att livslängen för ett GPU är 36 månader och med tanke på att jag hade kontaktat de efter ett år, så äger inte jag rätten till att få hela ersättningen utan pengar betalas ut i korrelation till varans ålder.

Hade liknande inträffat i Sverige hade jag antigen fått hela summan återbetald, eller fått en ersättningsprodukt vars funktion/nuvärde är samma eller till och med högre än ursprungsprodukten.
Mindfactory försöker "dölja" sig bakom tillverkaren och säger att de kontaktade tillverkaren å mina vägnar som en ren goodwill gest.
Jag undrar -

Är det så att Svenska återförsäljare är mer lojala gentemot sina kunder, eller har vi andra lagar och regler?
Är det okej att jag inte blir erbjuden en liknande ersättningsvara?
Är det okej att de tillämpar åldersavdrag, och ska de i så fall informera kunden om detta?

Vad är vitsen med "tillverkarens garanti" om man blir ersatt drygt hälften av produktens värde, och detta efter ett års användning?

PS nu är min engelska extremt svag: kan någon förklara vad exakt Mindfactory menar med detta brev:
"we refer to the correspondence we have had with you so far.
We have disputed the existence of a warranty claim.
Without proof that the defect complained of by you was already present when the goods were delivered to you, you are not entitled to the warranty and thus to the delivery of new goods or repayment of the purchase price. As your complaint is not accompanied by proof, we have forwarded your complaint to our suppliers without acknowledging any legal obligation and as a gesture of goodwill for processing.
Our supplier has issued us with the credit note which we have sent to you.
In the event of rescission, the exchanged services shall be returned.
You have already handed over the goods to us. We are entitled to demand compensation from you for the value of the benefits derived. The Federal Court of Justice had decided that in the event of a withdrawal a compensation for the value in use is to be paid by the purchaser. As you have been able to use the goods for several months, we are entitled to a claim for compensation for the value of the goods for this period of use, which we have settled against you in the credit note. We therefore refuse to refund the entire purchase price.

Calculation for the current value would be purchase price :
3 years expected life in months (36) times the number of months elapsed from the date of purchase.
This is the deducted value, the rest would be refunded.
Per year an article loses 1/3 of the purchase price.
Yours Sincerely"

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Sökte lite snabbt men misslyckades med att finna vad för garanti Palit ger i Europa. Ett år är rätt så standard i Sverige. Du skriver inte om kortet köptes för mer eller mindre än ett år sen. Mindfactory agerar som att det är utanför garanti kan jag tycka:

Citat:

Grundläggande rättigheter finns i lagen

När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt konsumentköplagen som ursprungliga fel. Företaget måste därför kunna bevisa att du själv har orsakat felet för att kunna säga nej till din reklamation.

"När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av företaget.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Utanför tillverkarens garanti brukar innebära konsumentköplag. Om ditt kort är inom tillverkarens garanti så vore det intressant att se villkoren, de kanske säger examt samma sak som konsumentköplagen, vad vet jag.

Har lite svårt att se att du här i Sverige kategoriskt skulle fått hela köpessumman åter efter > 1 år om garantin var ett år. Inom garantin brukar det ändå vara reparation/ersättningsprodukt innan återköp, i min erfarenhet åtminstone.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:

Tack för ditt svar.
Garantitiden var 2 år.
Kortet lämnades in under garanti tiden.
Mindfactory menar att det är Palit som bestämmer om kortet skall repareras eller ej.
Om den ska repareras så skickas den tillbaka till kund.
Om reparationskostnaden är för stor så får kunden en summa pengar minus åldersavdrag.

Palit erbjuder inga ersättningsprodukter enligt Mindfactory.

Allt detta verkar vara extremt skumt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:

Okay.

Har inte funnit Palits garantivillkor än, de kanske följde med kortet?

"Without proof that the defect complained of by you was already present when the goods were delivered to you, you are not entitled to the warranty " - det låter som att de blandar ihop consumer law (där bevisbördan egentligen är på konsumenten, efter 6m) med tillverkargaranti, som typiskt säger "Denied" och skickar tillbaks den döda/defekta produkten om de tycker att den tappats i golvet eller dylikt. Här verkar det som återförsäljaren tar på sig ansvaret för den bedömningen - eller åtminstone att notera att du inte har rätt till något egentligen eftersom du inte kommit med något typiskt-consumer-law-bevis-och-inte-nödvändigt-vid-normalt-garanti-ärende "bevis". Hoppas någon med mer kunskap eller specifik kunskap om Mindfactory/Palit kan svara, jag tycker iaf det hela verkar underligt.

(Jag gör antagandet att kortet inte gick sönder för att du badade med det)

Edit. Du kan ju även fylla i https://www.trustpilot.com/review/www.mindfactory.de

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har du köpt grafikkortet som privatperson har du två års reklamationsrätt, som i mångt och mycket är likadan som den svenska treåriga. Är kortet defekt skall det repareras eller pengarna betalas tillbaka.

Skrivet av Savage_Gray:

PS nu är min engelska extremt svag: kan någon förklara vad exakt Mindfactory menar med detta brev:
"we refer to the correspondence we have had with you so far.
We have disputed the existence of a warranty claim.
Without proof that the defect complained of by you was already present when the goods were delivered to you, you are not entitled to the warranty and thus to the delivery of new goods or repayment of the purchase price. As your complaint is not accompanied by proof, we have forwarded your complaint to our suppliers without acknowledging any legal obligation and as a gesture of goodwill for processing.
Our supplier has issued us with the credit note which we have sent to you.
In the event of rescission, the exchanged services shall be returned.
You have already handed over the goods to us. We are entitled to demand compensation from you for the value of the benefits derived. The Federal Court of Justice had decided that in the event of a withdrawal a compensation for the value in use is to be paid by the purchaser. As you have been able to use the goods for several months, we are entitled to a claim for compensation for the value of the goods for this period of use, which we have settled against you in the credit note. We therefore refuse to refund the entire purchase price.

Calculation for the current value would be purchase price :
3 years expected life in months (36) times the number of months elapsed from the date of purchase.
This is the deducted value, the rest would be refunded.
Per year an article loses 1/3 of the purchase price.
Yours Sincerely"

Vad de skriver här är helt avgörande för ärendet. I korthet så avslår de din reklamation då du inte visat att felet är ursprungligt, de har därför, i ett plötsligt anfall av goodwill, vidarebefordrat ärendet till sin leverantör. Leverantören har då skickat en kreditnota till Mindfactory (vilket är det generella förfarandet när tillverkaren konstaterar ett tillverkningsfel) på den summa som kortet kostade Mindfactory.
I det här läget har Mindfactory alltså blivit ersatt av leverantören, sedan förklarar de, med hänvisning till tysk domstol, att de har rätt att behålla del av det du betalat för kortet som nyttoavdrag. Detta nyttoavdrag beräknar de som en tredjedel av priset per år, eftersom grafikkortet enligt dem har en livslängd på 36 månader.
Nu sitter Mindfactory både på ersättning från leverantören och det nyttoavdrag de gjort på priset du betalade - alltså en ren förtjänst för dem.

Eftersom mer än sex månader gått sedan köpet är det köparen som skall visa att felet är ursprungligt. Nu vet jag inte hur det ser ut med den EU-harmoniserade reklamationsrätten, men i Sverige uppfylls detta generellt om produkten saknar tecken på yttre åverkan och man hanterat produkten i enlighet med de skötselråd den levererades med. Bevisbördan är alltså väldigt lågt ställd.

Du har inte skrivit någonting om felet ifråga, så det blir lite svårt att bedöma så mycket om. Mindfactory säger att du skall ha fått en kopia på den kreditnota de fick från sin leverantör, hur ser den ut?

Att Mindfactory valt att inte återbetala hela köpesumman då deras leverantör bedömt kortet ha ett tillverkningsfel och krediterat Mindfactory kostnaden är mellan tummen och pekfingret skitfult gjort. De klappar sig därtill på magen och tycker sig vara duktiga för att de skickat kortet vidare till sin leverantör för en bedömning.

Förslagsvis kontaktar du Konsument Europa, de har bra kontakt med sina kollegor i Tyskland och resten av EU och kan säkerligen sätta eld i rumpan på Mindfactory.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du köpt grafikkortet som privatperson har du två års reklamationsrätt, som i mångt och mycket är likadan som den svenska treåriga. Är kortet defekt skall det repareras eller pengarna betalas tillbaka.
Vad de skriver här är helt avgörande för ärendet. I korthet så avslår de din reklamation då du inte visat att felet är ursprungligt, de har därför, i ett plötsligt anfall av goodwill, vidarebefordrat ärendet till sin leverantör.

Om Palit ger flera års garanti så vore det intressant att veta garantivillkoren och varför det inte blev ett vanligt garantiärende istället för en reklamation. (Om de inte har en garanti som ser precis ut som tysk konsumentköplag : P ) . https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-garanti-o...

Det verkar som att svenskar generellt förväntar sig reparation/full ersättning/alla pengar åter inom tre år men jag skulle inte automatiskt anta att det fungerar på samma sätt i hela Europa / med alla företag.

"Redan defekt vid köpet" är öppet för tolkning.

Skrivet av twit:

Förslagsvis kontaktar du Konsument Europa, de har bra kontakt med sina kollegor i Tyskland och resten av EU och kan säkerligen sätta eld i rumpan på Mindfactory.

Bra tips! De senaste recensionerna på trustpilot av Mindfactory.de var inte positiva överlag så jag skulle inte säga säkerligen, men det vore intressant att se om K E kan göra nåt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Bra tips! De senaste recensionerna på trustpilot av Mindfactory.de var inte positiva överlag så jag skulle inte säga säkerligen, men det vore intressant att se om K E kan göra nåt.

Man skriver ju inte på Trustpilot varje gång man köpt nåt och det gått bra. Man skriver ju bara om det gått fel. Kan ju potentiellt vara en miljon glada kunder.

Med det sagt har de ju hanterat ärendet fel. De ska ju ersätta dig med köpeskilling, minus nyttjandeavdrag, inte inköp minus nyttjande.

I fortsättningen köper du:
1. Från svenskt bolag
2. Inte budgetmärke som Palit

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn tror jag inte större svenska aktörer skulle köpa in Palit-produkter om de skulle riskera stå till svars för kvalitet och garanti helt själva. Men ja, köp i Sverige, det blir enklare och tryggare. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man skriver ju inte på Trustpilot varje gång man köpt nåt och det gått bra. Man skriver ju bara om det gått fel. Kan ju potentiellt vara en miljon glada kunder.

Nej, isf skulle varje företag ha en stjärna ungefär. Alla företag har samma utgångsläge, därför är det relevant att jämföra med andra. Se ex
https://www.trustpilot.com/review/www.caseking.de . Högre betyg, fler positiva recensioner på förstasidan. Eller tycker du prisjakts betyg är helt värdelösa också?

Skrivet av Ernesto:

Med det sagt har de ju hanterat ärendet fel. De ska ju ersätta dig med köpeskilling, minus nyttjandeavdrag, inte inköp minus nyttjande.

I fortsättningen köper du:
1. Från svenskt bolag
2. Inte budgetmärke som Palit

Vi kan tycka vad vi vill, tills någon officiellare instans har avgjort om återförsäljaren eller tillverkaren brutit mot lagen kan vi säga vadsomhelst. "Varför är det inte ett garantiärende?" ex.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)