Baldur's Gate III når Early Access i augusti

Permalänk
Melding Plague

Baldur's Gate III når Early Access i augusti

Nästa del i den anrika rollspelsserien blir tillgänglig mot slutet av sommaren, om Larian Studios får allt att klaffa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt absoluta favoritspel genom nu snart sagt 35 år med pc-spel. Jag kommer vänta.

Permalänk
Medlem

Har lagt ner flera hundra timmar med frugan i Divinity-spelen så detta har man väntat på, litar på Larian!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Finns inget jag ser fram emot så mycket som detta.
Fick en chock när Larian meddelade att de höll på med BG3...väntat ända sen dess.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Najs, hoppas det är bättre än dom förra.

Permalänk
Medlem

Slaskig Divinity-kopia eller genuin uppföljare? Fortfarande oklart.

Permalänk
Medlem

@scara:
Har kört de gamla BG spelen otaliga gånger och älskar storyn och mekaniken.
Gillar även Divinity Original Sin, mest 1an. Inte lika kul som BG men bra iaf.

Tycker att det här ser ut som en Divinity-kopia rakt av..
Bara för att man slänger in lite lore från BG gör det inte till ett BG.

Hoppas jag har fel, ingen skulle bli gladare än jag om det är en värdig uppföljare till BG2 men jag är väldigt skeptisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Najs, hoppas det är bättre än dom förra.

Bättre än de förra" Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Bättre än de förra" Hur menar du då?

Att jag tycker dom föregående två spelen var riktigt dåliga.
Hoppas detta blir bra!

Permalänk
Medlem

Blir ett köp när spelet är färdigt. Inte så sugen att betala för att vara beta-testare.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det (även om det riskerar att bli något av en Divinity: Original Sin 2-klon)!

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot spelet för mycket för att vilja få vantarna på det innan det är helt färdigt. Riktigt bra spel vill man inte försämra den första upplevelsen av och jag hoppas att detta blir just ett sådant.

Jag ser fram emot det än mer efter att ha både spelat en del Divinity: Original Sin 2 samt återspelat de gamla spelen och kände att spelmekaniken i de gamla kändes föråldrad, så jag kommer vara okej med skiftet. Det gäller bara att de lyckas skapa rätt känsla i världen (för det skiljer sig mellan D:OS och BG) samt att det måste finnas en mycket bra story för att rättfärdiga en fortsättning.

Permalänk
Medlem

De lade upp en "Community Update 3" också, den börjar med samma teaser men Swen berättar att de kommer visa lite från spelet 18 juni. Dessutom får man se lite fler korta klipp från spelet.

Spola fram till 1:25 för att skippa teasern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Att jag tycker dom föregående två spelen var riktigt dåliga.
Hoppas detta blir bra!

Du lär ju aldrig ens ha spelat dem, ingen seriös skulle väl kalla spelhistoriens bästa och mest kända RPG:s för "dålig" annars.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Du lär ju aldrig ens ha spelat dem, ingen seriös skulle väl kalla spelhistoriens bästa och mest kända RPG:s för "dålig" annars.

Ohja, massvis med gånger har jag gett dom ett försök, varför skulle jag inte ha gjort det när det är ansett som världens bästa RPG.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de lyckas bättre med handlingen i detta än vad de gjorde i original sin 1 och 2. Mekaniken var kul, handlingen rätt "forgettable ".

Men interaktionen med companions lyckades de riktigt bra med, så hoppas de kör ett liknande upplägg i BG3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ohja, massvis med gånger har jag gett dom ett försök, varför skulle jag inte ha gjort det när det är ansett som världens bästa RPG.

Om du inte gillar dem så är det en sak - smaken är olika. Men därifrån till att hävda att de är dåliga är ett rätt stort steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Slaskig Divinity-kopia eller genuin uppföljare? Fortfarande oklart.

Det är det här jag är rädd för också, spelat igenom BG och Icewinddale serierna ett dussintals gånger men lyckades inte ta mig igenom nån av divinity-spelen ens en gång. Jag hade hellre sett Pillars of Eternity-gänget få göra BG3 ärligt talat men jag tänker vänta optimistiskt och hoppas jag blir positivt överaskad.

Lite skeptisk till att de släpper BG3 som early access dock så jag lär vänta på full release istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du inte gillar dem så är det en sak - smaken är olika. Men därifrån till att hävda att de är dåliga är ett rätt stort steg.

Jag förstår inte, jag tycker ju inte att spelen är bra, jag tycker dom är dåliga? Självklart får man tycka annorlunda!

Permalänk
Skrivet av Mainman:

@scara:
Har kört de gamla BG spelen otaliga gånger och älskar storyn och mekaniken.
Gillar även Divinity Original Sin, mest 1an. Inte lika kul som BG men bra iaf.

Tycker att det här ser ut som en Divinity-kopia rakt av..
Bara för att man slänger in lite lore från BG gör det inte till ett BG.

Hoppas jag har fel, ingen skulle bli gladare än jag om det är en värdig uppföljare till BG2 men jag är väldigt skeptisk!

Vad som är oroande är att Divinity och BG är två väldigt olika spel. Jag har inte förtroende för att Larian kan göra ett BG-spel. För er som saknar BG, prova Pillars of Eternity. Jag skulle inte hoppas på BG3.

Permalänk
Medlem

Riktigt hypead för en gång skull, är försiktig med det efter Diablo III...
Håller tummarna att det blir BG och inte för mycket Divinity nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fortfarande osäker på vad jag ska tycka om detta. Gått och hoppats på ett BG3 sedan jag spelade klart ToB men är fortfarande inte säker på huruvida detta kommer bli det jag väntat på eller om det blir ett till Divinity spel som dessutom förstör chanserna att någonsin få det BG3 jag hoppats på

Permalänk
Medlem

Jag lirade aldrig originalen, var före min tid, alt kom jag aldrig i kontakt med dem helt enkelt. Men! Har haft mycket kul i Divinity 2 och Divinity-spelen är ju kraftigt inspirerade av BG såvitt jag vet. Så detta blir nog bra, ser fram emot det sjukt mycket!

Förstår att det kommer vara skillnader mellan spelen förstås, men det lär knappast störa tror jag. Båda blir nog bra på sina sätt så att säga. Early access intresserar dock inte mig. Är inte så dedikerad att jag vill beta-testa åt dem

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt positiv. Kan ju helt klart tänka mig värre saker än en Baldurs gate/Original sin mashup

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag sållar mig till skaran som benämner sig som ”försiktigt positiva”. Visst finns det risk för att det blir en hel del åt divinity o.s 2-hållet men för en som älskade det spelet kan jag utan problem leva med det

När folk säger att det inte liknar ett bg-spel så är jag lite lättad. Smala mörka korridorer som skiftar i olika nyanser av brunt hoppar jag gärna över och ser då hellre lite mer nytänk när det gäller det visuella

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Det är det här jag är rädd för också, spelat igenom BG och Icewinddale serierna ett dussintals gånger men lyckades inte ta mig igenom nån av divinity-spelen ens en gång. Jag hade hellre sett Pillars of Eternity-gänget få göra BG3 ärligt talat men jag tänker vänta optimistiskt och hoppas jag blir positivt överaskad.

Lite skeptisk till att de släpper BG3 som early access dock så jag lär vänta på full release istället.

Intressant med olika perspektiv. Jag har även nött BG många många ggr men fastnade aldrig för Pillars. Jag föredrar Divinity serien även om jag lite ogillar hur strids systemet funkar.

Om BG3 bara blir häflten så bra som de tidigare är det ett givet köp.
Kommer antagligen köpa early access men inte hinna lira innan det är släppt på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Intressant med olika perspektiv. Jag har även nött BG många många ggr men fastnade aldrig för Pillars. Jag föredrar Divinity serien även om jag lite ogillar hur strids systemet funkar.

Om BG3 bara blir häflten så bra som de tidigare är det ett givet köp.
Kommer antagligen köpa early access men inte hinna lira innan det är släppt på riktigt.

Kanske bör tillägga att jag inte heller lyckades fastna i Pillars hur mycket jag än försökte, men det var det spel som hittills ändå varit närmast BG i utförande och utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag sållar mig till skaran som benämner sig som ”försiktigt positiva”. Visst finns det risk för att det blir en hel del åt divinity o.s 2-hållet men för en som älskade det spelet kan jag utan problem leva med det

När folk säger att det inte liknar ett bg-spel så är jag lite lättad. Smala mörka korridorer som skiftar i olika nyanser av brunt hoppar jag gärna över och ser då hellre lite mer nytänk när det gäller det visuella

Traitor to the federation! Bajsbruna korridorer fulla av Kobolt archers är ju det man saknar mest!