Persona 4 Golden, ett av de bästa RPG någonsin - Nu på steam 19.99 EUR

Permalänk
Medlem

Persona 4 Golden, ett av de bästa RPG någonsin - Nu på steam 19.99 EUR

JRPG-mästarna Atlus har nu släppt P4 Golden på steam! Fanns endast till Vita innan och kände inte direkt för att köpa en konsol för endast ett spel.

För är som på något sätt lyckats missa Persona serien efter Persona 5 så var det just P4:Golden som var Atlus stora genombrott i väst. "Shin Megami Tensei" är annars en lång serie spel som behandlar många tabubelagda ämnen med det gemensamma ämnet om gott och ont i dungeon crawlers.

Det Persona gör annorlunda är att du (sedan P3) är en student och lever ett normalt tonårsliv på dagarna och räddar världen på kvällarna. När du inte gör dungeons så kan du lägga tid på att öka din karaktärs attribut som tex intelligens som krävs för att göra bra ifrån sig på proven i skolan och få napp på de snygga tjejerna i klassen. För vad som är viktigare än levels i Persona är att man har bra "social links" till diverse personer som ger dig bonus i spelvärlden osv.

Persona 4 huvudtema berör något alla säkerligen känner igen sig i från tonåren, hitta och acceptera den man är. De flesta huvudkaraktärer, inkluderat ditt party grubblar på dessa frågor och det är deras inre tankar som bestämmer hur dungeons ser ut. Du kommer ta dig genom sagoslott, en 8-bitars värld och även en trip till himlen i detta spel. Som vi alla vet så är TV det som alltid beskriver sanningen bäst (liten "spoiler" för första introduktionen).

Persona är ett lätt övermäktigt spel första gången, men det finns en bra om än något lång introduktion till alla system så håll ut i första ~5 timmarna innan du släpps helt fri över de ytterligare 75-100 timmarna. Golden tillför en extra termin och en massa "quality of life" så som att kunna välja skills via fusion istället för "fusion roulette" som i de tidigare spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=Czj-dBcikvY

https://store.steampowered.com/app/1113000/Persona_4_Golden/

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Tack för infon! blir ett köp.
Blev introducerad för Persona 5 av en kompis för två år sedan. Ett av de bästa spel jag spelat på länge. Annorlunda från vad jag spelar vanligtvis. Story-tungt och linjärt, men väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Sätter detta på inköpslistan, har enbart 2 anledningar till att jag inte slår till med en gång.
1. Har inte kommit igenom Persona 5 Royal än och har en backlogg som måste betas av åtminstone delvis innan ytterligare RPGs inhandlas.
2. Denuvo, förstår inte riktigt meningen att inkludera det i ett äldre spel som säljs "billigt". Hoppas på att det är borta om ett halvår då jag troligen hunnit beta av min backlogg tillräckligt för att köpa det.