SSD (D) död efter corrupted version av Ark i EGS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ett förslag, om du vill göra det mer lättförståligt för folk här, är att posta en bild på hur det ser ut i Diskhanteraren med både den övre och nedre halvan.

Om d-disken inte varit inkopplad när du installerat windows, så ska där heller inte finnas någon systempartition. Har den disken däremot gått som systemdisk i någon annan dator, så kan det bråka om man vill rensa den på partitioner och sådant inifrån windows.

Om du vill bekräfta att inga problem kommer uppstå, före du rensar den, så stäng ner datorn, koppla ur d-disken, starta datorn.
Startar inte windows upp normalt, så kan du ha en bootpartition liggandes på din d-disk ändå.

Edit:

Jag ser nu, du köpte den av en kompis, kan din kompis ha kört den som systemdisk? I så fall kan där finnas en systempartition, den bör du kunna se i så fall i diskpart.

Edit2:

I diskpart kan du prova köra kommandot " list volume ", då skall alla partitioner på samtliga diskar listas, både synliga och dolda.

jag gör precis som du säger efter jobbet, kopplar ur d disken för att testa så allt startar, säkerhetskopierar, sen tar ut c.
detta kommer upp vid list voulme:

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 0 E DVD-ROM 0 B No Media
Volume 1 Reserverad NTFS Partition 100 MB Healthy System
Volume 2 C NTFS Partition 222 GB Healthy Boot

Skrivet av ggustavsson:

En bild på diskhanteraren skulle nog underlätta väldigt mycket!

här kommer en bild https://imgur.com/a/xQSWfcM

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

jag gör precis som du säger efter jobbet, kopplar ur d disken för att testa så allt startar, säkerhetskopierar, sen tar ut c.
detta kommer upp vid list voulme:

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 0 E DVD-ROM 0 B No Media
Volume 1 Reserverad NTFS Partition 100 MB Healthy System
Volume 2 C NTFS Partition 222 GB Healthy Boot

här kommer en bild https://imgur.com/a/xQSWfcM

Din D disk är borta

Permalänk
Medlem

Tämligen alla tillverkare har "diskverktyg" för secure erase, visa status på disk osv.
Hämta det så lär du få mer matnyttig info.

Så: Kolla vem som gjort din disk, gå till deras sajt, leta upp deras "toolbox"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Din D disk är borta

Jo jag har sett detta.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tämligen alla tillverkare har "diskverktyg" för secure erase, visa status på disk osv.
Hämta det så lär du få mer matnyttig info.

Så: Kolla vem som gjort din disk, gå till deras sajt, leta upp deras "toolbox"

Ooh, tack!
Får nog kolla det först då innan jag försöker ta bort allt då.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Dyker disken inte ens upp i diskpart så känns det ju lite kört, men du skulle ju kunna testa att byta sata-kabel bara.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Visar ju tydligt att precis som jag sade från början så är det disk 0 som innehåller din installation av Windows och din EFI bootloader. Eftersom ingen disk 1 existerar har du någon form av hårdvarurelaterat fel på denna. Kan vara så enkelt som icke ikopplad kabel, att hela disken havererat eller någonstans mittemellan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Visar ju tydligt att precis som jag sade från början så är det disk 0 som innehåller din installation av Windows och din EFI bootloader. Eftersom ingen disk 1 existerar har du någon form av hårdvarurelaterat fel på denna. Kan vara så enkelt som icke ikopplad kabel, att hela disken havererat eller någonstans mittemellan.

För mig är det inte tydligt, jag kan inget om detta.

Den andra SSDn,C, har dock körts 2år före denna nya, D. men antar att det kanske ligger kvar något då.

Men okej, tack. Ska kolla igenom allt innan jag gör backups.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Dyker disken inte ens upp i diskpart så känns det ju lite kört, men du skulle ju kunna testa att byta sata-kabel bara.

Jag skulle inte kunna ta ur den och köpa en ny?
Om inte detta funkar tänker jag.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Jag skulle inte kunna ta ur den och köpa en ny?
Om inte detta funkar tänker jag.

Orsaken till att datorn tar väldigt lång tid att starta, är nog för att den i "startupp-sekvensen" försöker läsa ut information från den "defekta" disken.
Kan enkelt beskrivas som att du ringer telefonnummer efter en lista, när ingen svarar, så fortsätter du bara med nästa nummer på listan, men du måste vänta en viss tid för att bekräfta att ingen svarar.
Det kan vara så att den kanske fungerar med en annan kabel, men ofta när detta händer, så är det något i diskens styrenheter som inte fungerar riktigt som de ska.

Det bör inte vara några problem att bara köpa en ny disk och stoppa in den istället för din d-disk, såvida det inte är fel på själva kabeln, vilket är mycket ovanligt men inte omöjligt.

Det är nog inte ARK i sig som är orsaken till krasherna, utan snarare att disken kanske inte mått så bra från början. Det är mycket troligt att detta fel hade uppstått förr eller senare iallfall, inom närtid, särskillt om du hade valt ett annat spel av samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Den andra SSDn,C, har dock körts 2år före denna nya, D. men antar att det kanske ligger kvar något då.

Det låter som att du fortfarande inte riktigt förstår. Titta på den nedre delen av din skärmdump från Disk Manager. Den visar vilka partitioner som ligger på din fysiska disk 0. Där ser du att disk 0 partition 1 är en EFI System Partition (dvs din bootloader), partition 2 är din ordinarie installation av Windows (dvs C) och partition 3 är Windows recovery (den som datorn startar från efter att uppstart misslyckats tre gånger).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Orsaken till att datorn tar väldigt lång tid att starta, är nog för att den i "startupp-sekvensen" försöker läsa ut information från den "defekta" disken.
Kan enkelt beskrivas som att du ringer telefonnummer efter en lista, när ingen svarar, så fortsätter du bara med nästa nummer på listan, men du måste vänta en viss tid för att bekräfta att ingen svarar.
Det kan vara så att den kanske fungerar med en annan kabel, men ofta när detta händer, så är det något i diskens styrenheter som inte fungerar riktigt som de ska.

Det bör inte vara några problem att bara köpa en ny disk och stoppa in den istället för din d-disk, såvida det inte är fel på själva kabeln, vilket är mycket ovanligt men inte omöjligt.

Det är nog inte ARK i sig som är orsaken till krasherna, utan snarare att disken kanske inte mått så bra från början. Det är mycket troligt att detta fel hade uppstått förr eller senare iallfall, inom närtid, särskillt om du hade valt ett annat spel av samma storlek.

tack för att du förklarade det, det känns logiskt tilochmed i mina öron som knappt kan någonting om detta.
kan jag inte rädda den så får jag väl åka till netonnet imorgon

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀