AMD lanserar mobila grafikkretsen Radeon Pro 5600M – Navi med HBM2-minne

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar mobila grafikkretsen Radeon Pro 5600M – Navi med HBM2-minne

Apple Macbook Pro på 16 tum blir först ut med vad som kan sägas vara ett nedklockat Radeon RX 5700 XT med strömuttag på 50 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple måste ha betalat en fin peng för den exklusiviteten, men med tanke på att den kostar 8750kr mer än 5500M 4GB så går det nog ihop

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Apple måste ha betalat en fin peng för den exklusiviteten, men med tanke på att den kostar 8750kr mer än 5500M 4GB så går det nog ihop

"Apple = betala en fin peng för exklusivitet"

Jupp, no problemo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Apple måste ha betalat en fin peng för den exklusiviteten, men med tanke på att den kostar 8750kr mer än 5500M 4GB så går det nog ihop

Antagligen, och sen skulle jag inte vara förvånad om tillgängligheten just nu är lite si så där, och så skulle jag inte heller vara förvånad om mobila versioner av RX 6000-serien släpps ungefär samtidigt som desktop i höst, så är Apple sen som vanligt (på datorsidan) en generation efter.

Edit: Ändring för att klargöra att det är spekulation att mobila RX 6000-serien släpps samtidigt i höst.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Antagligen, och sen skulle jag inte vara förvånad om tillgängligheten just nu är lite si så där, och i höst släpps sen mobila versioner av RX 6000-serien samtidigt, så är Apple sen som vanligt (på datorsidan) en generation efter.

Släpps radeon pro korten samtidigt som RX korten? För RX 5600m är inte samma kort som detta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Släpps radeon pro korten samtidigt som RX korten? För RX 5600m är inte samma kort som detta.

Ingen aning överhuvudtaget. Jag ändrade mitt förra inlägg för att klargöra att det var spekulation.

Men för de flesta generationerna har workstation-korten släppts ett par månader efter, så om t.ex. Big Navi kommer i typ oktober, så skulle jag inte vara förvånad om Pro-korten skulle släppas i början av 2021.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Apple måste ha betalat en fin peng för den exklusiviteten, men med tanke på att den kostar 8750kr mer än 5500M 4GB så går det nog ihop

Det är nog snarare så att Apple har beställt den här lösningen av AMD, och att en ny GPU på 7nm (vilken variant?) kostar stora pengar i små volymer.

Det här är en typ av lösning som jag gärna hade sett som massproducerad utgångspunkt för PC-marknaden snarare än som custom-lösning.

Permalänk
Medlem

Kul! Även om AMD kanske inte kan vara med och fightas hela vägen fram på konsumentsidan i toppklassen så kan det här vara ytterligare ett led i att stärka sitt varumärke och hitta vissa nischar där man är vassa och kan håva in deg. Får hoppas att de med detta kan bygga på mer kapital så de är tillbaka och utmanar på riktigt, 7900-serien var ett tag sedan...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kul! Även om AMD kanske inte kan vara med och fightas hela vägen fram på konsumentsidan i toppklassen så kan det här vara ytterligare ett led i att stärka sitt varumärke och hitta vissa nischar där man är vassa och kan håva in deg. Får hoppas att de med detta kan bygga på mer kapital så de är tillbaka och utmanar på riktigt, 7900-serien var ett tag sedan...

2013/14 var senast amd var med bra i toppen, efter det har de legat ungefär vid Nvidias näst bästa.
R9 290x hängde med bra. Och 295x2 blev aldrig slaget av titan z.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är nog snarare så att Apple har beställt den här lösningen av AMD, och att en ny GPU på 7nm (vilken variant?) kostar stora pengar i små volymer.

Det här är en typ av lösning som jag gärna hade sett som massproducerad utgångspunkt för PC-marknaden snarare än som custom-lösning.

Japp, det här är en semi-custom, precis som konsollernas SoCer och Kaby Lake-G.

Men varför vill man ha den här som massproducerad? Det här är Navi 10, fast man tagit till alla medel för att få ner effekten (HBM2 drar mindre än GDDR6). Det är en ganska smal marknad för detta. Visst hade man kunnat sikta in sig på den där marknaden "GPUer med all ström från kortplatsen" som nVidia gillar att göra ett kort för, men det är en 1650 just nu. Lite bistert att köra ett 250mm2 7nm chip med HBM2 mot ett kort för $150.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

2013/14 var senast amd var med bra i toppen, efter det har de legat ungefär vid Nvidias näst bästa.
R9 290x hängde med bra. Och 295x2 blev aldrig slaget av titan z.

Fast är det bara maximal prestanda som är intressant? Jag har ett Vega64 med Morpheus kylare, och jag hade mycket hellre haft den här lösningen i min PC-burk, även om det skulle betyda att jag skulle behöva dra ner skuggrendreringen ett snäpp eller två. Det här är mer den evolution jag skulle vilja se i PC-världen än klocka-den-tills-kylningen-ger-upp mentaliteten som tillverkarna implementerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Men varför vill man ha den här som massproducerad? Det här är Navi 10, fast man tagit till alla medel för att få ner effekten (HBM2 drar mindre än GDDR6).

Fast stämmer bilden i nyheten så ser den väldigt olik navi 10, ser ut som helt nytt kisel. Sen är det ju dock fortfarande RDNA1 så är ju inte superspännade i det avseendet.

Navi10

Navi12

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast är det bara maximal prestanda som är intressant? Jag har ett Vega64 med Morpheus kylare, och jag hade mycket hellre haft den här lösningen i min PC-burk, även om det skulle betyda att jag skulle behöva dra ner skuggrendreringen ett snäpp eller två. Det här är mer den evolution jag skulle vilja se i PC-världen än klocka-den-tills-kylningen-ger-upp mentaliteten som tillverkarna implementerar idag.

Jag förklarade bara för honom att det inte var 7900 korten som var senast AMD hängde med i toppen. Vill man ha bra prestanda och låg förbrukning är det sällan toppmodellerna man ska kika på.
Själv föredrar jag att de pressar kretsarna så långt det går inom 300w tdp eller vad som är max, de som vill ha effektivitet kan ju underklocka utan att bryta mot garantier. På köpet får ni en kylare designad för en 300w tdp och ett kort som drar 150w. Just AMD brukar ju dessutom ha två bios där ena är just riktat mot effektivitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

2013/14 var senast amd var med bra i toppen, efter det har de legat ungefär vid Nvidias näst bästa.
R9 290x hängde med bra. Och 295x2 blev aldrig slaget av titan z.

Men fick ju ändå spö av 780 Ti i SLI Oavsett så är ju hänga med inte riktigt samma som att vara KotH. Nu är minnet lite suddigt också, men har för mig att 295x2 hade stora problem med drivrutiner och flyt i spel? Något som kombinerat med hårfönsnivåer på en del kort när det kommer till ljudnivå har petat ned dem ett hack när korten annars presterat likvärdigt och ofta till en bättre prislapp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men fick ju ändå spö av 780 Ti i SLI Oavsett så är ju hänga med inte riktigt samma som att vara KotH. Nu är minnet lite suddigt också, men har för mig att 295x2 hade stora problem med drivrutiner och flyt i spel? Något som kombinerat med hårfönsnivåer på en del kort när det kommer till ljudnivå har petat ned dem ett hack när korten annars presterat likvärdigt och ofta till en bättre prislapp.

Är de tillräckligt nära så spelar det inte så stor roll, 780 ti och 290x är tillräckligt nära för att 290x ska prestera bättre i vissa spel även om 780 ti överlag är det starkare kortet. Idag är ju motsvarigheten 2080ti så mycket snabbare att radeon vii eller 5700xt aldrig ens är i närheten.
290x släpptes även innan innan 780 ti.
Köper du modeller med dåliga kylare så låter de mycket, men det fanns modeller med hög ljudnivå från båda "lag" Precis som det gör idag.
Och referensblower kylarna skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa (varken Nvidias eller AMDs men speciellt inte AMDs)

Jag har personligen aldrig kört med 290x men hade ett tag r9 290 och de behövde jag inte hålla på med hack.
295x2 har jag heller aldrig använt men kan tänka mig att det drogs med de flesta nackdelarna som Crossfire och SLI gör. Det samma gäller titan z
295x2

Fördelar:

Världens snabbaste grafikkort

Effektiv kylare

Förhållandevis låg ljudnivå vid belastning

Fyra gigabyte minne per grafikprocessor

Nackdelar:

Svindyrt

Beroende av Crossfire-stöd i spel och program

Spoltjut för SweClockers exemplar

Relativt högljutt vid vila

Utrymmeskrävande montering

Pris vid publicering: 12 995 kr

Dold text

Titanz

Fördelar:

Hög prestanda

Flyttalsberäkningar med dubbelprecision

Förhållandevis låg ljudnivå vid belastning

Bra överklockning för testexemplaret

Sex gigabyte minne per grafikprocessor

Nackdelar:

Fantasipris

Bitvis mycket varm utsida

Beroende av SLI-stöd i spel och program

Cirkapris vid publicering: 25 000 kronor

Dold text

Det var med 900 serien Nvidia drog ifrån.

Att två lösa kort i crossfire/SLI presterar bättre än modellerna som hade två kärnor i ett har ju varit standard sedan de började komma, det är ju inte så konstigt eftersom du där får två kylare och mycket mer kretskortsyta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast stämmer bilden i nyheten så ser den väldigt olik navi 10, ser ut som helt nytt kisel. Sen är det ju dock fortfarande RDNA1 så är ju inte superspännade i det avseendet.

Navi10
https://images.hothardware.com/contentimages/article/2874/content/small_navi-die.jpg

Navi12
https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/922-cgi-die-shot.jpg

Det är nytt kisel, det är vad semi-custom är. Dock är de inte fruktansvärt olika om du vrider den ena bilden 90 grader - shaderbanken är samma, det är bara memory controllern som är ny.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är nytt kisel, det är vad semi-custom är. Dock är de inte fruktansvärt olika om du vrider den ena bilden 90 grader - shaderbanken är samma, det är bara memory controllern som är ny.

Jo jag vet, men det var fortfarande märkligt formulerat att säga att det är navi10, vilket det uppenbart inte är, även om dom är väldigt lika (att dom delar antal CU, ROP, TMU) för layouten är inte samma (även borträknat minneskontroller). Men ja, du skrev ju faktiskt semi-custom över så ja, var nog mer jag som märkte ord än att du sa att det faktiskt var ett rebrandat navi10 chip.

Enligt techpowerups gpu databas ser den även ut att ha halva l2 cachen.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se tester och hur kylningen i MacBook Pro klarar av att hålla frekvensen uppe.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.