Permalänk
Hedersmedlem

Snabbaste VPN för 1gbit lina?

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.
NordVPN: 150mbit i normala fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.

NordVPN: 270/220 mbit/s ner/upp via speedtest - tror detta är utan wireguard, rätt säker på att NordVPN släppt wireguard stöd nyligen dock.

Jag har telia 500 mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.

Vad har du för hårdvara? Räcker inte hårdvaran till så kvittar det hur mkt bandbredd du har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Vad har du för hårdvara? Räcker inte hårdvaran till så kvittar det hur mkt bandbredd du har.

Operativsystemet (win10) är på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

https://i.imgur.com/aXJz1SZ.jpg

Operativsystemet (win10) är på SSD.

Tror han syftade på nätverkshårdvara, men eftersom du får 900+ utan VPN så borde det inte vara någon flaskhals hos dig.
När det gäller tips så har jag inte direkt några, då jag aldrig har haft över 100 Mbps, men för lägre hastigheter så har TunnelBear och NordVPN funkat bra för mig.

EDIT: CPU kan också vara relevant i frågan

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Tror han syftade på nätverkshårdvara, men eftersom du får 900+ utan VPN så borde det inte vara någon flaskhals hos dig.
När det gäller tips så har jag inte direkt några, då jag aldrig har haft över 100 Mbps, men för lägre hastigheter så har TunnelBear och NordVPN funkat bra för mig.

Precis. men det beror på om du kör med en mjukvaruklient på din dator eller t.ex. någon custom router. I vilket fall som helst är det väl lätt att kolla vad CPU lasten ligger på hos den enhet som utför krypteringen/dekrypteringen.

Sen beror det även på hur du mäter hastigheten, verktyg som Bredbandkollen osv är inte alltid så lämpade för VPN mätningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha ok. Har ett 1gbit intel kort inbyggt på moderkortet samt ett separat 1gbit kort i datorn. Har dock inga problem att komma upp i 900mbit+ på båda utan vpn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.

Beror väl lite på vad för typ av trafik du kommer att köra.

NordVPN med Nordlynx (Wireguard) Win 10 ansluten mot svensk server och speedtest.net i webbläsaren.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.

Själv använder jag Integrity VPN via Bahnhof(1000-1000)med sitt nya wireguard. Har 958 ner, 942 upp. Med Integrity VPN(wireguard) 908 ner, 820 upp.
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ba7e413-b4fa-4321-9c0c...

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Själv använder jag Integrity VPN via Bahnhof(1000-1000)med sitt nya wireguard. Har 958 ner, 942 upp. Med Integrity VPN(wireguard) 908 ner, 820 upp.
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ba7e413-b4fa-4321-9c0c...

Går det att få en publik ip adress med Bahnhof?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrbrix:

Själv använder jag Integrity VPN via Bahnhof(1000-1000)med sitt nya wireguard. Har 958 ner, 942 upp. Med Integrity VPN(wireguard) 908 ner, 820 upp.
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ba7e413-b4fa-4321-9c0c...

Skulle vara nice och testa detta. Är detta vpn ok för tex torrents etc?

Permalänk
Medlem

Mullvad via Wireguard så fick jag ut 950/950 innan jag nedgraderade till 500 Mbit/s. Nu ligger jag på stabila 600/600.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Går det att få en publik ip adress med Bahnhof?

Japp! Du får be om det specifikt, men det går.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Japp! Du får be om det specifikt, men det går.

Via deras tunnel alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Skulle vara nice och testa detta. Är detta vpn ok för tex torrents etc?

Wireguard är i sig inget att satsa på om du ska tanka torrents och vara anonym då gör sig ovpn bättre.

Olika vpn-operatörer försöker jobba sig runt detta på olika sätt men som sagt.. Wireguard är inte byggt för anonymitet utan säkerhet och snabbhet pga det måste föra loggar på servern för att funka.

Du kan läsa mera här bland annat.

https://restoreprivacy.com/wireguard/

Permalänk
Sötast

Jag vill minnas att min 4670K låg på runt 85% cpu usage när jag körde mjukvaruklient på datorn och belastade c:a 250mbit krypterat.

Är alltså mycket möjligt att det är begränsningar i cpu som är orsak till problemen under liknande omständigheter!

Permalänk
Medlem

@Allexz: Låter konstigt. Kör OpenVPN i en pfSense-VM med en i5-3475S. 30+ MB/s download drar ca 30% CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Skulle vara nice och testa detta. Är detta vpn ok för tex torrents etc?

Vet ej. Använder ej torrents så jag kan inte uttala mig om det men för mig så funkar det bra.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Går det att få en publik ip adress med Bahnhof?

Ja det går men du måste ha en inloggning(kund hos)Bahnhof för att kunna beställa en publik IP-adress.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Sötast
Skrivet av CymbalCrasher:

@Allexz: Låter konstigt. Kör OpenVPN i en pfSense-VM med en i5-3475S. 30+ MB/s download drar ca 30% CPU.

Det lär ju vara högst beroende på vilken typ av arbete som utförs samt vilken klient man kör?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Via deras tunnel alltså?

Det kan jag inte uttala mig om, jag använder inte deras VPN-tjänst. Står tyvärr inte heller något mer om det på "mina sidor".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Jag vill minnas att min 4670K låg på runt 85% cpu usage när jag körde mjukvaruklient på datorn och belastade c:a 250mbit krypterat.

Är alltså mycket möjligt att det är begränsningar i cpu som är orsak till problemen under liknande omständigheter!

Tvivlar på det. Min i7 ligger på runt 20% när jag kör speedtest, så det finns gott om processorkraft

Permalänk
Medlem

Ingen som testat med ExpressVPN? Kör deras tjänst, förvisso på min 250 Mbit/s lina och får ut exakt samma hastigheter som utan VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har använt mig av PIA, Mullvad och Surfshark och kommer aldrig över 180mbt via dessa tre. Har Telia / Halebop 1gbit idag och undrar om ni känner till något VPN som erbjuder snabbare hastigheter än 150mbit?

Dessa hastigheter får jag ut idag:

Utan VPN: 920mbit/s ner och 910mbit/s upp
PIA Wireguard ca 100mbit/s som bäst
Mullvad Wireguard ca 120mbit som bäst
Surfshark IKEV2: 150 - 180mbit i normala fall, dock aldrig över 180mbit.

När jag kör wireguard med Mullvad kommer jag upp i 500Mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Går det att få en publik ip adress med Bahnhof?

Kan man fixa själv på dhcp.bahnhof.se

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Azirevpn

Visa signatur

word

Permalänk
Hedersmedlem

Update: testade NordVPN (en kompis hade ett konto jag fick testa). Får som bäst 150mbit via dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite konstigt att jag bara får ut ca 150mbit via VPN. Kan det vara utrustningen som spökar?

Kör en i7 CPU (via speedtest hamnar CPU på ca 20-30%). 16GB ram, Asus RT-AC68U router samt CAT 6 kabel till nätverkskortet. Utan VPN ligger jag på ca 900mbit via speedtest.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Phat^Trance:

Känns lite konstigt att jag bara får ut ca 150mbit via VPN. Kan det vara utrustningen som spökar?

Kör en i7 CPU (via speedtest hamnar CPU på ca 20-30%). 16GB ram, Asus RT-AC68U router samt CAT 6 kabel till nätverkskortet. Utan VPN ligger jag på ca 900mbit via speedtest.

Testa liveboota linux på en usb sticka och kör ett speedtest där.

Utesluter direkt mjukvarufel i din nuvarande installation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Testa liveboota linux på en usb sticka och kör ett speedtest där.

Utesluter direkt mjukvarufel i din nuvarande installation

Känns som att det skulle vara ett projekt för mig att köra igång det där. Har aldrig haft linux tidigare.

Finns det någon inställning i Windows 10 som orsakar detta? När jag kollar på nätverkskortets inställningar så har jag en hel del inställningar att välja bland. Kan det vara någon av dessa inställningar som spökar?

Två skärmdumpar: