Testpilot: LG 34GN850-B – Ultrabred Nano-IPS i snabba 160 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG 34GN850-B – Ultrabred Nano-IPS i snabba 160 Hz

Testpiloten Deriveh sätter tänderna i LG:s välvda 34-tummare. På pappret ser allt lovande ut men hur bra är den i praktiken?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hur är 34" för nästan 13k prisvärt när 27" kostar mindre än hälften, man får ju en oled tv för det priset...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hur är 34" för nästan 13k prisvärt när 27" kostar mindre än hälften, man får ju en oled tv för det priset...

27" är mindre än 34"
Din oled-tv för 13000kr klarar inte 165hz och finns inte i 34" ultrawide heller

Permalänk
Medlem

ser fram emot en test av Samsung G9 om den är värd att lägga min semesterkassa på när jag måste stanna i Sverige

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

hur är 34" för nästan 13k prisvärt när 27" kostar mindre än hälften, man får ju en oled tv för det priset...

Hur är en Lambo prisvärd för två miljoner när du får en ny Volvo för 400 000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Hur är en Lambo prisvärd för två miljoner när du får en ny Volvo för 400 000 kr?

En Lamborghini är inte prisvärd

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att köpa en ultrawide skärm men tycker upplösningen verkar väldigt låg på alla dessa skärmar. Det är lägre upplösning än en vanlig 4k skärm och skärmen är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag är lite sugen på att köpa en ultrawide skärm men tycker upplösningen verkar väldigt låg på alla dessa skärmar. Det är lägre upplösning än en vanlig 4k skärm och skärmen är större.

Kan hålla med, men skaffar du en 38" i 3840x1600 så har du "4K widescreen". Spel, film och att kunna ha två sidor uppe sida vid sida tycker jag är mer värt än att få lite extra pixlar.

Permalänk
Medlem

2 USB-portar... Det blir svårt att få plats med mus, tangentbord, hörlurar, mobilladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag är lite sugen på att köpa en ultrawide skärm men tycker upplösningen verkar väldigt låg på alla dessa skärmar. Det är lägre upplösning än en vanlig 4k skärm och skärmen är större.

Det är bara att se dessa som en 2k (2560*1440) som är lite bredare bara. Upplösningen är inte dålig, utan är samma ppi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frans F:

2 USB-portar... Det blir svårt att få plats med mus, tangentbord, hörlurar, mobilladdare.

Håller med, jag kunde nog stoppat det under tänkvärt eller tom nackdel. Tänkte inte på det så mkt då jag använder en usb hub. (~10 usb inkopplade samtidigt typ...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

En Lamborghini är inte prisvärd

Nä det var ett ganska dåligt exempel men jag ville få fram att denna skärm presterar och har en del funktioner så kommer den också kosta betydligt mer men jag hade nog kunnat komma på ett bättre exempel om jag ansträngde mig.

Permalänk
Medlem

Varför blir något ultrabrett när man kapar det på höjden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför blir något ultrabrett när man kapar det på höjden?

För att det blir bredare, eller så tänker du att man lägger till på sidan istället för att kapa på höjden. 2560*1080, 3440*1440 och så vidare. Det är samma upplösning så du har samma PPI, fast bredare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasrod:

Jag är lite sugen på att köpa en ultrawide skärm men tycker upplösningen verkar väldigt låg på alla dessa skärmar. Det är lägre upplösning än en vanlig 4k skärm och skärmen är större.

Man kan väl säga såhär.
34" 3440*1440 har samma höjd och är lika pixeltät som en 27" 2560*1440. Fast med mer bild på sidorna.
Är det 4K man är intresserad av så är väl inte en 1440p-skärm på 27" rätt heller. Så är det såklart.

Själv gjorde jag avvägningen med spel i åtanke.
4K är så himla tungdrivet!
Jag önskade gå upp i skärmstorlek och i upplösning när jag skaffade min 34"ultrawide för några år sedan. Det var ett ordentligt hopp i belastning att rendera för ca 5 miljoner skärmpixlar jämfört med tidigare 1920*1080 som är ca 2 miljoner pixlar. Men 4K med 8 miljoner - ja nä det kräver för mycket beräkningskraft.
Därför tycker jag att det är en bra kompromiss någonstans däremellan. 2560*1440 är väl samma grej egentligen. En rimlig avvägning i många fall med önskan om högre upplösning i ena vågskålen och renderingskraften som behövs i den andra skålen.
Men ja, ultrawide ger lite extra krydda till 2560*1440 helt enkelt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Varför blir något ultrabrett när man kapar det på höjden?

Ja man kan kalla den för extra låg istället om man tycker det blir roligare. Båda två är väl lika rätt/fel.
Ena uttrycket är emellertid allmänt utbrett - och det andra används inte. Så man blir förstådd av andra om man använder ultrabred istället för något i stil med halvhöjd ;).

En sak som talar för att dessa skärmar ger extra bredd är att de har precis samma antal pixlar i höjd som en 2560*1440. Men fler pixlar i bredd. En 27" 2560*1440 är lika pixeltät och lika hög som en 34" 3440*1440. Men man ser mer på sidorna.
Däremot finns det ingen skärm som motsvarar samma bredd som en 3440*1440 fast med fler pixlar i höjd som är 16:9.

En annan aspekt är att det bredare medieformatet 2.35:1 passar typ perfekt in på 21:9- skärmar. Videos i detta format kallar vi ju extra breda jämfört med de 1.7:1 som passar på våra 16:9-skärmar.
Och då ligger det väl nära till hands att även kalla skärmar anpassade för det bredare medieformatet för just breda också.

Sedan blir det vanligen så i spel att man faktiskt ser mer på sidorna i spelet med en bredare skärm

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför blir något ultrabrett när man kapar det på höjden?

Det tyckte jag med när de första modellerna kom och var mindre än en 24” på höjden.
Men det problemet är ju löst nu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

För att det blir bredare, eller så tänker du att man lägger till på sidan istället för att kapa på höjden. 2560*1080, 3440*1440 och så vidare. Det är samma upplösning så du har samma PPI, fast bredare.

Fast om jag sågar av taket på min bil blir den ju inte bredare än den var innan, däremot lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga såhär.
34" 3440*1440 har samma höjd och är lika pixeltät som en 27" 2560*1440. Fast med mer bild på sidorna.
Är det 4K man är intresserad av så är väl inte en 1440p-skärm på 27" rätt heller. Så är det såklart.

Själv gjorde jag avvägningen med spel i åtanke.
4K är så himla tungdrivet!
Jag önskade gå upp i skärmstorlek och i upplösning när jag skaffade min 34"ultrawide för några år sedan. Det var ett ordentligt hopp i belastning att rendera för ca 5 miljoner skärmpixlar jämfört med tidigare 1920*1080 som är ca 2 miljoner pixlar. Men 4K med 8 miljoner - ja nä det kräver för mycket beräkningskraft.
Därför tycker jag att det är en bra kompromiss någonstans däremellan. 2560*1440 är väl samma grej egentligen. En rimlig avvägning i många fall med önskan om högre upplösning i ena vågskålen och renderingskraften som behövs i den andra skålen.
Men ja, ultrawide ger lite extra krydda till 2560*1440 helt enkelt ;).

Fast denna skärm (som testet handlar om) har inte fler pixlar på bredden eller är fysiskt bredare än min 4K skärm. Ställer jag in samma upplösning på den som denna skärm har så får jag samma fördelar.

Sen kan man ju säga att lägre upplösning kan ge högre frekvens, men det gäller väl iaf även en 1080p@240hz. För mig är UW lite som kurvade TV-apparater, primärt en marknadsföringsgrej. Dock har jag inga invändningar som så mot om folk vill ha UW eller kurvade TV-apparater, min åsikt är inte mer rätt än nån annans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Fast denna skärm (som testet handlar om) har inte fler pixlar på bredden eller är fysiskt bredare än min 4K skärm. Ställer jag in samma upplösning på den som denna skärm har så får jag samma fördelar.

Jag har inte påstått något annat. Tvärt om har jag understryckt detta i mitt första stycke med följande meningar:

34" 3440*1440 har samma höjd och är lika pixeltät som en 27" 2560*1440. Fast med mer bild på sidorna.
Är det 4K man är intresserad av så är väl inte en 1440p-skärm på 27" rätt heller. Så är det såklart.

Skrivet av improwise:

Sen kan man ju säga att lägre upplösning kan ge högre frekvens, men det gäller väl iaf även en 1080p@240hz. För mig är UW lite som kurvade TV-apparater, primärt en marknadsföringsgrej. Dock har jag inga invändningar som så mot om folk vill ha UW eller kurvade TV-apparater, min åsikt är inte mer rätt än nån annans

Ja man kan säga att lägre uppdatering ger möjlighet till högre frekvenser - eller högre inställningar för grafiken.
Och det är ju sant.
Jag beskriver vidare i mitt inlägg ovan att man kan göra en avvägning var man vill lägga sig. Jag tycker att 4K är för tungdrivet. Och jag vill samtidigt ha högre upplösning än en 1920*1080-skärm.
Det är ju inte så enkelt att det bara finns en parameter att titta på för alla. Antingen maximal upplösing, eller maximal framerate. Eller maximala grafikinställningar.
Det där är ett avvägande alltså. Och avvägandet ställer olika krav på hårdvaran. Olika passar olika. Jag har bara redogjort för hur jag tänkt i frågan när jag valde min 21:9-skärm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte påstått något annat. Tvärt om har jag understryckt detta i mitt första stycke med följande meningar:

34" 3440*1440 har samma höjd och är lika pixeltät som en 27" 2560*1440. Fast med mer bild på sidorna.
Är det 4K man är intresserad av så är väl inte en 1440p-skärm på 27" rätt heller. Så är det såklart.

Ja man kan säga att lägre uppdatering ger möjlighet till högre frekvenser - eller högre inställningar för grafiken.
Och det är ju sant.
Jag beskriver vidare i mitt inlägg ovan att man kan göra en avvägning var man vill lägga sig. Jag tycker att 4K är för tungdrivet. Och jag vill samtidigt ha högre upplösning än en 1920*1080-skärm.
Det är ju inte så enkelt att det bara finns en parameter att titta på för alla. Antingen maximal upplösing, eller maximal framerate. Eller maximala grafikinställningar.
Det där är ett avvägande alltså. Och avvägandet ställer olika krav på hårdvaran. Olika passar olika. Jag har bara redogjort för hur jag tänkt i frågan när jag valde min 21:9-skärm.

Sorry, var lite otydlig. Menade det du skrev om att man skulle se mer av spel osv på en UW skärm som jag inte håller med om. Dels för att man kan köra samma upplösning på en 4K 16:9 och för att många spel snarare töjer ut bilden än visar mer innehåll (ibland medvetet).

Edit:

För egen del har jag nu pensionerat alla andra skärmar till förmån för en 55" OLED på, eller snarare bakom skrivbordet. Detta då jag anser mig få den bästa alltoundlösningen på det sättet, inkl möjligheten att köra "virtuell UW" on jag vill det. Men jag har både en Acer X27 och en 1080p@240hz skärm som blänger ilsket på mig nu, båda i sig riktigt bra skärmar för sina ändamål

Nu behöver det inte vara bästa valet för alla även om det är det för mig, och den diskussionen kanske passar bättre i andra trådar.

Min poäng och åsikt är dock att jag generellt finner UW vara mer marknadsföring än faktisk nytta. Möjligtvis med undantag för de som har en klart högre frekvens. Men det är som sagt min åsikt och inte ett faktum

Jag ser dock ett mervärde i 32:9 skärmar med 5120 i pixelbredd, där är det ändå en reell skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast om jag sågar av taket på min bil blir den ju inte bredare än den var innan, däremot lägre

Nej, Men om du istället för att kapa taket,, så sätter på xtra stora kofångare både fram och bak.
Då blir ju inte bilen lägre, men den blir bredare..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Men om vi nu skall fortsätta att vara tjalle tvärpigg så är de flesta 32" 4k-skärmar smalare än 76cm, medan de flesta 34" UW är bredare är 81cm, så skärmen ÄR bredare än en motsvarande skärm med motsvarande storlek med högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja man kan kalla den för extra låg istället om man tycker det blir roligare. Båda två är väl lika rätt/fel.
Ena uttrycket är emellertid allmänt utbrett - och det andra används inte. Så man blir förstådd av andra om man använder ultrabred istället för något i stil med halvhöjd ;).

En sak som talar för att dessa skärmar ger extra bredd är att de har precis samma antal pixlar i höjd som en 2560*1440. Men fler pixlar i bredd. En 27" 2560*1440 är lika pixeltät och lika hög som en 34" 3440*1440. Men man ser mer på sidorna.
Däremot finns det ingen skärm som motsvarar samma bredd som en 3440*1440 fast med fler pixlar i höjd som är 16:9.

En annan aspekt är att det bredare medieformatet 2.35:1 passar typ perfekt in på 21:9- skärmar. Videos i detta format kallar vi ju extra breda jämfört med de 1.7:1 som passar på våra 16:9-skärmar.
Och då ligger det väl nära till hands att även kalla skärmar anpassade för det bredare medieformatet för just breda också.

Sedan blir det vanligen så i spel att man faktiskt ser mer på sidorna i spelet med en bredare skärm
https://i.redd.it/hh8gj9nwrva41.jpg

Fast det där ger egentligen bara en illusion av att se mer. Skulle du utöka bilden vertikalt från det där så skulle du få mer information på skärmen. Widescreen är egentligen bara en lösning för att spara pengar då du kan klämma in fler bilder på en filmrulle om bilden är tillplattad. Du har alltid en större bildyta om den är fyrkantig. Imax är exempelvis 1.43:1.

Om du lägger märke till video area så ser du att 4:3 på 4:3 ger mest bild, men jämför man 4:3 på en 21:9 skärm så kommer naturligtvis sidorna fyllas ut med svart, precis som att 21:9 på en 4:3 skärm fylls ut med svart.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, Men om du istället för att kapa taket,, så sätter på xtra stora kofångare både fram och bak.
Då blir ju inte bilen lägre, men den blir bredare..

Förvisso. Då bör alla UWs levereras med kofångare framöver

(Bilen blir dock förmodligen även lägre iom att kofångarna har en vikt, men kanske att vi då börjar komma lite från ämnet )

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta handlar om geometri. För bildskärmar bestäms relativa begrepp som "bred" utifrån en de facto-standard för bildskärmar. Standarden sedan ca 15 år tillbaka är 16:9 som kallas för "Wide" eller "bred" eftersom den relativt ännu äldre de facto-standarder som 4:3 och 5:4 är just ett bredare bildförhållande.

En 21:9-ish-formad skärm är ännu bredare relativt 16:9 och därför kallas det för "ultrabred". Detta är alltså det kontext med vilken man jämför bildförhållande hos skärmar avsedda för datorbruk.

Det bildskärmsbranschen däremot inte utgår från är bland annat:

  • Höjden på din volvo efter att du sågar av taket

  • Sjuttioelva specialformat för fotografisk film

  • Tjockleken på folks skallar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Fast det där ger egentligen bara en illusion av att se mer. Skulle du utöka bilden vertikalt från det där så skulle du få mer information på skärmen. Widescreen är egentligen bara en lösning för att spara pengar då du kan klämma in fler bilder på en filmrulle om bilden är tillplattad. Du har alltid en större bildyta om den är fyrkantig. Imax är exempelvis 1.43:1.

https://i.imgur.com/GhGQHFw.jpg

Om du lägger märke till video area så ser du att 4:3 på 4:3 ger mest bild, men jämför man 4:3 på en 21:9 skärm så kommer naturligtvis sidorna fyllas ut med svart, precis som att 21:9 på en 4:3 skärm fylls ut med svart.
https://i.rtings.com/images/black-bars-aspect-ratio-16-9-21-9-4-3-cinemawide.png

Nej.
Det är inte en illusion.
Din jämförelse är relevant. Men bara när det kommer till hur man beskär filmmaterial i sitt grundformat för att anpassas till olika aspect ratios. Av relevans här är att för filmer så finns det ett grundformat med "hela filmen" som man kan välja att beskära på olika sätt för olika formatstandarder och de olika sätten att beskära kommer ge olika resultat i hur stor andel av "hela filmen" som visas.
Jag känner till det här sedan tidigare ;).
Och det här gäller alltså bara vid editering från en master. När jag kolla på youtube eller en bluray är beskärningen redan gjord så det spelar inte någon roll vilken aspect ratio jag har på min skärm då längre. Det kommer bara avgöra hur mycket/lite svarta kanter jag får.

Samma regler gäller däremot inte för hur grafikmotorer väljer att använda "kameran" för att anpassas till olika aspect ratios. Här finns inget grundformat utan råmaterialet finns i 360 grader och från topp till botten konstant. Lite som en photosphere kanman väl säga. Det enda som kan väljas här är hur mycket av omrvärlden som ska presenteras i ruten. Förutsättningarna är här annorlunda än för filmproduktion och därför kan man inte tillämpa tankesättet från film på samma sätt.

I spel så kommer samma bredd och höjd visas på skärmen oavsett upplösning så länge du har samma aspect ratio.
Om man däremot ändrar aspect ratio så blir resultatet att mer eller mindre del av spelvärlden visas på skärmen. Det är inte någon illusion utan så ser det ut.
Det är inte säkert att mina ord räcker som förklaring här. Det teoretiska konceptet kan vara svårt att hänga med på. Men jag kan visa det med bilder.
Jag sätter ihop en bild här nedan som visar det hela lite tydligare:

Dold text

I de tre exemplen kan du se exakt lika mycket i höjdled i alla tre bilderna. Jämför gärna själv.
Man ser alltså inte mer i höjdled när det mindre breda 16:9-formatet används. Nä det är samma över hela brädet oavsett vilken upplösning eller vilken aspect ratio som används.
Däremot ser man mer av spelet på bredden om en bredare aspect ratio används vilket ju enkelt syns i bilderna.
Och skulle jag ha lagt in 4:3 också så skulle man faktiskt rakt av ha sett mindre på sidorna - men precis lika mycket i höjdled som de andra.
Det här är alltså inte en illusion utan man ser precis lika mycket i höjd för alla aspect ratios. Men mer i sidled ju bredare aspect ratio man har.

Såhär fungerar typ alla grafikmotorer för 3Dspel.
Enstaka undantag finns, men det är alltså ovanligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta handlar om geometri. För bildskärmar bestäms relativa begrepp som "bred" utifrån en de facto-standard för bildskärmar. Standarden sedan ca 15 år tillbaka är 16:9 som kallas för "Wide" eller "bred" eftersom den relativt ännu äldre de facto-standarder som 4:3 och 5:4 är just ett bredare bildförhållande.

En 21:9-ish-formad skärm är ännu bredare relativt 16:9 och därför kallas det för "ultrabred". Detta är alltså det kontext med vilken man jämför bildförhållande hos skärmar avsedda för datorbruk.

Det bildskärmsbranschen däremot inte utgår från är bland annat:

  • Höjden på din volvo efter att du sågar av taket

  • Sjuttioelva specialformat för fotografisk film

  • Tjockleken på folks skallar

Jag jämförde min Samsung S10+ med min 77" TV och det är inte helt uppenbart att den förstnämnda är bredare men om du säger det så vem är jag att säga emot

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Samsung S10+ har ett bredare bildförhållande om du håller den på ett visst sätt och smalare om du håller den på ett annat sätt. Det handlar om en relativ jämförelse med andra bildformat. Inte om den absoluta jämförelsen med storleken på en godtycklig TV, Volvo, valfri kändissröv etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Samsung S10+ har ett bredare bildförhållande om du håller den på ett visst sätt och smalare om du håller den på ett annat sätt. Det handlar om en relativ jämförelse med andra bildformat. Inte om den absoluta jämförelsen med storleken på en godtycklig TV, Volvo, valfri kändissröv etc.

Dessvärre är det svårt att hålla TVn vertikalt för att jämföra så jag får väl tro dig. Ser fram emot kommande recension av kändisrövar