Smart kamera för object detection

Permalänk

Smart kamera för object detection

Hej! Letar efter en smart övervakningskamera för att kunna detektera föremål och t.ex bil, helst under 1000kr. Är lite dålig insatt vilka funktioner som behövs för att stödja det här. Räcker det med att den stödjer RTSP? Man vill ju inte köpa en kamera som sedan visar sig inte va kompatibel. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vill du att kameran ska kunna tala om för dig när den ser en bil i bilden, eller menar du att känna av nummerplåten?

Permalänk
Medlem

Kamerorna i sig har aldrig tillräckligt med kraft för objekt identifiering. RTSP tillhandahåller bara en ström. Helst vill man ha ONVIF stöd idag, så kommer den vara enkelt att installera och vara kompatibel även med framtida produkter.

För själva objekt identifieringen behöver du en dator, som fångar upp video strömmen(t.ex. RTSP) och analyserar med hjälp av t.ex. Tensorflow mjukvara. Och helst ihop med ett grafikkort som accelerator, då det snabbt blir CPU tungt, framförallt med högre upplösningar.

Google Coral och Intel Neural Compute Stick 2 kan också vara några billigare alternativ, båda med sina egna begränsningar och möjligheter. Alla dessa lösningar måste du bygga själv, och snickra ihop mjukvaran, och ta fram antingen färdlärda modeller, eller lä

Sen må de finnas färdiga molnlösningar, så att du skickar upp video strömmen till tillverkarens moln och de analyserar bilderna uppe i molnet, men då är det alltid någon typ av månads/abonnemangskostnad utöver deras hårdvara du behöver. Inlåsning, men kanske det enklaste i dagsläget att komma igång med, om man vill ha en färdig produkt.

Har nog tyvärr inte konkreta exempel på vad som är prisvärt i dessa prisklasser, tror inte det finns så mycket vettigt om jag ska vara ärlig.

Men om du vill labba så är kanske en Nvidia Jetson Nano Dev v3 kit + raspberry Pi camera ett roligt projekt.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln verkar beskriva ungefär vad du vill göra
https://josiahvorst.com/image-processing-made-easy-home-assis...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Vill du att kameran ska kunna tala om för dig när den ser en bil i bilden, eller menar du att känna av nummerplåten?

Inget avancerat utan vill bara att den ska kunna tala om när den ser en bil / fordon i bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Inget avancerat utan vill bara att den ska kunna tala om när den ser en bil / fordon i bilden

Hur gick det med detta? Konfigurerade Frigate i helgen i kombination med HA och en android-mobil. Funkar alldeles utmärkt och som påpekat är det väldigt mycket mindre resursintensivt i kombination med en Google Coral, dock fullt tillräckligt att köra med CPU för ett fåtal kameror.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

dahuas kameror runt 900kr sträcket har ai för person och bil som funkar mycket bra,
sedan tycker jag dock det är bättre att köra en Ai nvr med billigare kameror särskilt om du ska ha många.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

det är denna kameran.
https://www.aliexpress.com/item/1005002382684234.html?spm=a2g...

ger denna bilden i närmast kolmörker (utan att det "laggar" vid rörelse)

detekteringen fungerar väldigt bra, jag testade att köra den fristående under två dagar, den gav inga falsklarm men klarade ändå att rapportera dom gånger jag visste det skulle gå förbi en människa.
(den fixar även fordon, dock har jag inte testat det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.