Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Strix 1080 fläktljud

Tjena
En fläkt på mitt strix 1080 ha börjat låta. Som ett "grind" ljud så antar att det är lagret. Finns det nå hemmamek man kan göra? inga svenska affärer verkar kunna ta hem nya fläktar och jag köpte kortet i andrahand när de va 4 månader gammalt. Ska försöka få tag på förra ägaren å be om kvitto annars vet ja int hur jag ska lösa det. Än så länge så låter det mest när jag *inte* spelar. om nu fläkten kommer kapsejsa helt borde väl kortet fortfarande hantera värmen någorlunda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av sniffsmurf:

Tjena
En fläkt på mitt strix 1080 ha börjat låta. Som ett "grind" ljud så antar att det är lagret. Finns det nå hemmamek man kan göra? inga svenska affärer verkar kunna ta hem nya fläktar och jag köpte kortet i andrahand när de va 4 månader gammalt. Ska försöka få tag på förra ägaren å be om kvitto annars vet ja int hur jag ska lösa det. Än så länge så låter det mest när jag *inte* spelar. om nu fläkten kommer kapsejsa helt borde väl kortet fortfarande hantera värmen någorlunda?

Brukar funka rätt bra att montera bort plastkåpan med fläktarna så flänsen blottläggs & sedan montera på 2st 120mm fläktar eller liknande med lite buntband/stripes, det blir inte vackert men det funkar ofta lika bra eller bättre än stock fläktar, en nackdel är tjockleken på kortet kan bli väl grovt. Annars kan du ju kolla ifall du hittar något som detta på ebay eller amazon eller andra sajter

https://www.gpufanreplacement.com/collections/asus-graphics-c...

https://www.amazon.com/inRobert-PLD09210S12HH-Cooling-Graphic...

Länkarna är mer som en idé, ingen aning hur de grejerna sen lirar.

| R9 3900x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB@3800c16 | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 1,5TB nvme, 1TB sata, 6TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Man kan alltid börja med att olja fläkten. Om den nu inte tar i chassit den sitter på...

<><> Jagar defekta grafikkort och bärbar! PMa... <><>

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Att smörja lagret kan hjälpa om det görs i tid så det inte hinner slitas.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

@mrqaffe: om man ska smörja lagret vad är då bäst att använda?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av sniffsmurf:

@mrqaffe: om man ska smörja lagret vad är då bäst att använda?

En tunn olja, det är inte särskilt kritiskt vad man använder, jag har använt Biltemas teflonspraj https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-m... för det var det jag hade hemma för jag har det till cyklarna, har funkat bra, det viktigaste är att lagret inte kläggar ihop med damm eller går torrt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.