Tips för att kyla ner i bilen utan AC

Permalänk
Medlem

Tips för att kyla ner i bilen utan AC

*Diskussion utbruten till egen tråd* /Vzano, Moderator

Någon som har något tips för att kyla ner lite i en bil som saknar AC?
Finns det någon smidig liten maskin man kan fylla med vatten eller liknande som går på 12v uttaget?

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Det är nog raggarAC som gäller, nedvindade rutor och en arm ut för att styra in lite fläkt. Tror inte en kylbag i bilen kommer göra någon nytta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips för att kyla ner lite i en bil som saknar AC?
Finns det någon smidig liten maskin man kan fylla med vatten eller liknande som går på 12v uttaget?

Det är nog billigare att köpa en bil med fungerade AC i det fallet. Går att installera AC på i stort sett alla bilar dock, men det gäller ju att hitta någon som vill installera/fylla. Innan det kom som standard från fabrik brukade bilfirmorna installera AC som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är nog billigare att köpa en bil med fungerade AC i det fallet. Går att installera AC på i stort sett alla bilar dock, men det gäller ju att hitta någon som vill installera/fylla. Innan det kom som standard från fabrik brukade bilfirmorna installera AC som tillval.

Haha, bilen är precis nyköpt och väldigt fin annars, skitnöjd, tänkte mest om ni visste några knep för att göra livet lite lättare för min stackars hund!!

Såg att det finns såna här grejer och tänkte om det kanske kan funka, det är ju typ 2 kvm som ska kylas liksom xD

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5123451

https://www.amazon.co.uk/dp/B07PH1N3DT/ref=as_li_tl?ie=UTF8&l...

Skrivet av Valonen:

@Chromatic: Det är nog raggarAC som gäller, nedvindade rutor och en arm ut för att styra in lite fläkt. Tror inte en kylbag i bilen kommer göra någon nytta.

Haha okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha, bilen är precis nyköpt och väldigt fin annars, skitnöjd, tänkte mest om ni visste några knep för att göra livet lite lättare för min stackars hund!!

Såg att det finns såna här grejer och tänkte om det kanske kan funka, det är ju typ 2 kvm som ska kylas liksom xD

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5123451

https://www.amazon.co.uk/dp/B07PH1N3DT/ref=as_li_tl?ie=UTF8&l...

Haha okej!

Vad är det för bil? Är det en modell som har AC som tillval från fabrik är det ju bara att köpa från skroten och installera AC i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är det för bil? Är det en modell som har AC som tillval från fabrik är det ju bara att köpa från skroten och installera AC i princip

2004 Toyota Yaris, den har AC som tillval, men jag är inte så bra på bilar och när jag googlar vad det kan kosta att montera en AC i en bil så snackar man om typ 40.000 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

2004 Toyota Yaris, den har AC som tillval, men jag är inte så bra på bilar och när jag googlar vad det kan kosta att montera en AC i en bil så snackar man om typ 40.000 kr...

Kostar nog i storleksordningen 5000 kr + installation och påfyllning. Med tanke på vad det är för bil är det nog något att räkna in i nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kostar nog i storleksordningen 5000 kr + installation och påfyllning. Med tanke på vad det är för bil är det nog något att räkna in i nästa köp.

Japp, räknar med att få ut ca 20000 mil på denna bilen men dom 2-3 månaderna på sommaren kommer bli tuffa!

Ska nog iaf köpa mig en sån där liten fläkt man kan sätta fast, allt hjälper <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, räknar med att få ut ca 20000 mil på denna bilen men dom 2-3 månaderna på sommaren kommer bli tuffa!

Ska nog iaf köpa mig en sån där liten fläkt man kan sätta fast, allt hjälper <3

Planerar du att köra så mycket med bilen, så köp någon mindre bil från 2000-2005 som du kör i de typ två månaderna det är varmt. Du hittar säkert något som går igenom besiktningen och har AC för 5000-15000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Planerar du att köra så mycket med bilen, så köp någon mindre bil från 2000-2005 som du kör i de typ två månaderna det är varmt. Du hittar säkert något som går igenom besiktningen och har AC för 5000-15000 kr.

Köra mycket? Kanske 1000 mil om året, haha xD
Men ja, det är tufft nu när det är 33 grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Köra mycket? Kanske 1000 mil om året, haha xD
Men ja, det är tufft nu när det är 33 grader!

Det är mycket om du tänkt köra den i 20 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är mycket om du tänkt köra den i 20 år till.

Jovars, får se om en fläkt kan hjälpa iaf!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kostar nog i storleksordningen 5000 kr + installation och påfyllning. Med tanke på vad det är för bil är det nog något att räkna in i nästa köp.

Berätta gärna var du hittar nån som eftermonterar ac i bil för 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Berätta gärna var du hittar nån som eftermonterar ac i bil för 5k.

Nu missuppfattade du nog 5000 kr i begagnade och nya delar + arbetskostnad skrev jag.

Permalänk

@Petterk: känns rätt lågt räknat ändå eller?
Vem installerar begagnad förångare eller kondensor?

Permalänk

Mellan 20-40k för färdig installation låter rätt rimligt.
Vet inget om denna bilen, men vissa bilar måste man riva hela främre inredningenför att komma åt förångaren, vissa bilar måste fronten osv, bort för att komma åt kondensorn.
En bil jag hjälpte att byta rör in i kupen var man tvungen att släppa motorn på för att komma åt.

Permalänk

@devildenied: om allt skall att göras om inget är förberett så är det rätt mkt saker som ska inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu missuppfattade du nog 5000 kr i begagnade och nya delar + arbetskostnad skrev jag.

Nu skjuter du från höften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

@Petterk: känns rätt lågt räknat ändå eller?
Vem installerar begagnad förångare eller kondensor?

Skrivet av devildenied:

Mellan 20-40k för färdig installation låter rätt rimligt.
Vet inget om denna bilen, men vissa bilar måste man riva hela främre inredningenför att komma åt förångaren, vissa bilar måste fronten osv, bort för att komma åt kondensorn.
En bil jag hjälpte att byta rör in i kupen var man tvungen att släppa motorn på för att komma åt.

Skrivet av devildenied:

@devildenied: om allt skall att göras om inget är förberett så är det rätt mkt saker som ska inhandlas

Använd redigera.

Skrivet av SUMITOMO:

Nu skjuter du från höften.

Eftersom vi vet vilken bil det är så nej det handlar om något kring den summan. Du kan få en ny kompressor för straxt under 3000 kr, förångare för för 900 kr, kondensor för 700 kr. Du kan ta ett helt system från en skrotbil där du vet att ACn fungerar om du kommer överens med skroten också.

Dessutom handlade det om billigast möjliga, vilket varför beg diskuterades. Att testa och fylla ett redan monterat system kostar 1500-2000 kr. Montering av färdigt kitt kostar ca 10000 kr av de som erbjuder detta. Billigast möjligast så räknar jag inte med att Yarisägaren gör det hos en av verkstäderna som tar 10000 kr för arbetet och att han gör en del av arbetet själv, men jag poängterar att det såklart inte är värt det.

Finns gott om bilar där det är värt att spendera 20000-30000 kr för att efterinstallera de färdiga kit:en där det säkert också är mer arbete än på en Yaris. Tjänsten finns för de som vill.

Permalänk

Tagit bort, för att känner mig barnslig och inte orkar konflikt

Permalänk
Medlem

Kör du så lite som 1000mil om året kan du leasa en liten bil med AC eller till och med klimat för en billig peng i månaden.

Att köra en ny bil med allt vad det innebär för under 2000 i månaden är väldigt billigt. Du slipper massa utgifter och ofta drar de inte mycket soppa heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: 2000 kr/mån är nog en hel del dyrare än att äga en Toyota Yaris från 2003 dock

Enliters Toyota Aygo med vinterdäck och försäkring kostar ca 2500 kr/mån med privatleasing. En Yaris av TS generation kostar väl 10000-35000 kr i inköp beroende på skick, och sen 200 kr/mån i försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha, bilen är precis nyköpt och väldigt fin annars, skitnöjd, tänkte mest om ni visste några knep för att göra livet lite lättare för min stackars hund!!

Såg att det finns såna här grejer och tänkte om det kanske kan funka, det är ju typ 2 kvm som ska kylas liksom xD

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5123451

https://www.amazon.co.uk/dp/B07PH1N3DT/ref=as_li_tl?ie=UTF8&l...

Haha okej!

Har också provat varianten med bil med AC - därefter utan AC efter och vid nästa bilbyte var fungerande AC en av de viktigaste punkterna att kolla (och att det fungerar) när man tittar på ny (begagnad) bil - då det verkligen var knuten näve och muttrande "aldrig mer en bil utan AC" efter att man haft en bil utan AC igen - för har man haft det en gång så vill man inte vara utan detta!!

En bil-AC ofta mer än dubbel kylkapacitete gentemot en 10000 BTU (2.5 kW) portabel AC hemma, så nej att fläkta genom en lite kub med uppblött läskpapper som dina länkar pekar på kommer inte att ge den kylverkan du önskar.

Bilar utan originalmonterad AC är ändå bättre på sommaren än en bil med originamonterad trasig AC - bilar utan AC stänger av vattnet till värmepaketet i fläktventilationen när man har max kallt medans bilar med trasig AC så har man inte funktionen med avstängning av varmvatten från motorn in i fläktpaketet och "kalluften" kan värmas 10 grader genom fläktpaketet bara för att det läcker så mycket värme från värmepaketet även när man vill ha det så kallt som möjligt - normalt tar nämligen AC om den extravärmen som läcker förbi och håller luften sval.

Att bygga om kostar för mycket pengar (och då är jobbet under instrumentbrädan och få ut fläktpaketet och allt tillbaka igen det som dricker tid och därmed pengar - är ofta 2-dagars jobb @ 1300:- timmen ) att alternativet att byta din nuvarande bil till modell med AC förmodlogen ä billigare - dock kolla att AC verkligen fungerar vid begagnatköp. Fungerar det inte så pruta priset 10 papp eller AC skall vara reparerad (med kvitto från akuriserad AC-rep) innan köpet.

Permalänk
Medlem

Om det är specifikt hunden du tänker på, så finns det kylmattor för djur, som antagligen då går att lägga in i bilen där hunden ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Karaff: 2000 kr/mån är nog en hel del dyrare än att äga en Toyota Yaris från 2003 dock

Enliters Toyota Aygo med vinterdäck och försäkring kostar ca 2500 kr/mån med privatleasing. En Yaris av TS generation kostar väl 10000-35000 kr i inköp beroende på skick, och sen 200 kr/mån i försäkring.

Det finns väl ett antal små bilar som kostar gott och väl under 2000kr i månaden.

En beg bil ska försäkras, skattas, besiktigas, servas varje år (man bör byta olja årligen även om man inte kör mycket), man ska köpa däck, serva bromsar, oväntade fel etc. Dessutom drar äldre bilar ofta mer bränsle.

Ser man till totalen är dessa små leasingar inte dumma, du kör ju en ny, säker bil, med garantier, assistans etc.

Övertalade morsan och farsan som alltid kört billiga begagnade bilar förr.

Nu är de inne på sin 3e leasing.

Även min bror. Samt ett antal kollegor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om det är specifikt hunden du tänker på, så finns det kylmattor för djur, som antagligen då går att lägga in i bilen där hunden ska vara.

Gör nog ganska marginell skillnad i en 80° varm bil...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt att kolla på någon form av vattenavdunstningsbaserad kylning? Jag har själv haft måttlig framgång med att rikta en fläkt mot blöta handdukar. Borde rimligen finnas mer seriöst byggda lösningar att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kanske kan vara värt att kolla på någon form av vattenavdunstningsbaserad kylning? Jag har själv haft måttlig framgång med att rikta en fläkt mot blöta handdukar. Borde rimligen finnas mer seriöst byggda lösningar att köpa.

För att göra någon som helst skillnad i en solvarm bil så handlar det om att transportera bort värme i kilowattklassen, det finns ingen enkel lösning på detta... Tyvärr. Förutom att vädra ur bilen innan man åker sen köra med full fläkt och lite öppna fönster.

Har haft många bilar utan AC 😉

Som någon sa.. ALDRIG MER.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Gör nog ganska marginell skillnad i en 80° varm bil...

Ja, om du tänker lämna hunden i en stängd bil så visst. Om man förbereder innan man åker och vädrar ur, kör med fläktarna på max ett tag, så blir det nog inte 80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det finns väl ett antal små bilar som kostar gott och väl under 2000kr i månaden.

En beg bil ska försäkras, skattas, besiktigas, servas varje år (man bör byta olja årligen även om man inte kör mycket), man ska köpa däck, serva bromsar, oväntade fel etc. Dessutom drar äldre bilar ofta mer bränsle.

Ser man till totalen är dessa små leasingar inte dumma, du kör ju en ny, säker bil, med garantier, assistans etc.

Övertalade morsan och farsan som alltid kört billiga begagnade bilar förr.

Nu är de inne på sin 3e leasing.

Även min bror. Samt ett antal kollegor.

Beror ju på hur mycket du lägger på beg. TS ligger nog kring 1000 kr/mån med försäkring, skatt, underhåll, besiktning och däck samt om man räknar in inköpspris om du slår ut det över 3 år.

De man kan leasa kring 2000 kr/mån kostar också 100000-130000 kr i inköp ny. Ska man bara ha bilen i tre år så visst, men det har inte med tråden att göra direkt. I.a.f. inte billigaste möjligaste sättet för TS att få AC För nästa köp dock, så visst, men det låter som TS tänkt använda bilen i 10-20 år.