Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Testpilot: Arlo Video Doorbell – smart dörrklocka med kamera

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Arlo Video Doorbell – smart dörrklocka med kamera

Kenneth "Yoshman" Jonsson sätter tänderna i en färsk kamerabestyckad ringklocka, men växelspänning och lagar är besvärliga.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Monteringen av dörrklockan är inte mer komplicerad än att skruva fast snäppfästet med två skruvar.

Alltså väldigt enkel att ta med sig också... Vad säger Arlos garanti gällande ersättning vid stöld?

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av filbunke:

Alltså väldigt enkel att ta med sig också... Vad säger Arlos garanti gällande ersättning vid stöld?

Det är definitivt inte omöjligt att få med sig dörrklockan, men ett visst skydd finns ändå då skruvarna bara kan nås när dörrklockan plockas bort från fästet. För att få bort dörrklockan utan att bryta sönder något måste man ha ett verktyg likt de som används för att plocka ur SIM-kort ur telefoner, fast modell lite större.

Är metallprylen i övre högra hörnet som används för att lossa dörrklockan

Dörrklockan är i praktiken svårare att stjäla jämfört med kameror, fördelen med kameror är att man där kan välja att placera dem på en höjd eller position som är svårare att nå.

Stöld av sådana här enheter lär inte skilja sig från stöld av något annat: det är just stöld och eventuell ersättning får man från sin hemförsäkring.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Yoshman:

Det är definitivt inte omöjligt att få med sig dörrklockan, men ett visst skydd finns ändå då skruvarna bara kan nås när dörrklockan plockas bort från fästet. För att få bort dörrklockan utan att bryta sönder något måste man ha ett verktyg likt de som används för att plocka ur SIM-kort ur telefoner, fast modell lite större.

Dörrklockan är i praktiken svårare att stjäla jämfört med kameror, fördelen med kameror är att man där kan välja att placera dem på en höjd eller position som är svårare att nå.

Stöld av sådana här enheter lär inte skilja sig från stöld av något annat: det är just stöld och eventuell ersättning får man från sin hemförsäkring.

Det är inga problem att hitta vad som gäller för deras amerikanska kunder:

What do I need to know about the Arlo Theft Replacement program?

Men jag kan inte hitta om de gör några som helst utfästelser gällande svenska kunder. Vore ju intressant att veta.

Och tar man det via hemförsäkring så blir det ju troligtvis en ordentlig självrisk (lite beroende på vad för försäkring man har), vilket egentligen innebär att om man får den stulen så är det bara att slösa med ens tid...

Edit: tex Folksam bas och medel tar 1800kr i självrisk, stor 900 kr. Kan ju inte på något vis räknas som inbrott så även om man har godkänt larm så blir det en självrisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003

En sak att tänka på som svensk som redan har en strömmatad ringklocka. Våra ringklockor går normalt på 6V och de här komplicerade behöver (som det står i recensionen) mer spänning. 16-24V. De flesta ringklocketransformatorer har möjlighet att ändra spänningen ut. 6-12-18-24V.

Jag var på väg att köpa en ny transformator innan jag tittade ordentligt på den jag redan hade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008

Jag kör med en Ring Video Doorbell 2 som jag är riktigt nöjd med.

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

VARFÖR GÖR INGEN TILLVERKARE EN DÖRRKLOCKA FRÅN INSIDAN, MED TITTÖGA SOM KAMERA??
varför ska man ha en stor klump utanför sin dörr som alla kan sparka av eller slå sönder?

i7-3930k 4.7 Ghz @ 1.3Vcore, Corsair H80, Asus GTX 980 x2, 16GB Corsair Vengeance 2133Mhz 9-11-10-30, Asus Rampage IV GENE, C:Samsung 840 120Gb, Speldisk: 120Gb Intel 530, lagring: 2x 2TB Raid1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av swecop:

VARFÖR GÖR INGEN TILLVERKARE EN DÖRRKLOCKA FRÅN INSIDAN, MED TITTÖGA SOM KAMERA??
varför ska man ha en stor klump utanför sin dörr som alla kan sparka av eller slå sönder?

MENAR DU SOM DEN HÄR? https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-dorrkloc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Gäller garantin efter att kvicksilvret krupit ner under -20?

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av filbunke:

Det är inga problem att hitta vad som gäller för deras amerikanska kunder:

What do I need to know about the Arlo Theft Replacement program?

Men jag kan inte hitta om de gör några som helst utfästelser gällande svenska kunder. Vore ju intressant att veta.

Och tar man det via hemförsäkring så blir det ju troligtvis en ordentlig självrisk (lite beroende på vad för försäkring man har), vilket egentligen innebär att om man får den stulen så är det bara att slösa med ens tid...

Edit: tex Folksam bas och medel tar 1800kr i självrisk, stor 900 kr. Kan ju inte på något vis räknas som inbrott så även om man har godkänt larm så blir det en självrisk.

Sökte på detta, vad jag kunde se har Arlo enbart detta erbjudande inom USA för kunder som kör prenumeration på "Arlo Elite" (toppnivån av prenumerationstjänsten).

Detta är ett ännu ett exempel på varför jag tycker "smart tryckknapp" (som är väsentligt billigare, t.ex. Arlo Audio Doorbell eller helt enkelt bara en vanligt ringklocka) kombinerat med en separat kamera känns vettigare. Dels har man mycket bättre styrning över vad som hamnar i bild (betydligt enklare att faktiskt följa svensk lag) och dels kan man långt oftare placera en kamera där den är bättre skyddad.

Sen får man ha lite sans i det hela. Saker kan alltid bli stulet, men det hindrar inte de flesta från att förvara både bilar, motorcyklar, cyklar, möbler, etc utomhus och i väldigt nära 100 % av fallen går det hur bra som helst. Kameror/dörrklockor kan kännas lättare att ta med sig, men undrar hur stort problem det är i praktiken.

Har ingen statistik så min känsla kan vara helt galen här, anekdotiskt kan jag nämna att ett par stycken i mitt grannskap (i "stan", inte här på landet) har kameror utanför dörren på höjd där jag når dem utan stege eller liknande och de har än så länge inte blivit stulna. Arlos magnetfästen är kanske lite väl inbjudande, så dessa ser jag som något man nog bör använda inomhus alt. vid placering så eventuellt tjuv behöver stege. Är man så motiverad att man bär runt på en stege lär prylen vara borta oavsett, det är när man råkar ut för sådana som också cykeln ryker även när det är låst med minst två lås.

Skrivet av FattarNiInte:

Gäller garantin efter att kvicksilvret krupit ner under -20?

Garantin gäller. Däremot har de listade temperaturerna påverkan då de flesta (alla?) Arlos enheter har inbyggd temperatursensor, enheten stänger av sig om det blir för kallt eller för varmt. Arlo Video Doorbell har speciell notifiering för "det är för kallt, så stänger ned" och "det är för varmt, stänger ned".

Största risken med kyla är nog kondens i elektroniken, men det borde vara ett litet problem här då det är viss värmeutveckling -> väldig osannolikt att relativ fuktighet når 100 % inuti själva enheten.

När jag läste på om denna produkt hittade jag en kanadensare som provkört Arlo Video Doorbell i -15°C till -20°C. När man börjar närma sig den nedre gränsen blev det eftersläpning i video och ibland kunde tvåvägsljudet klippas. Däremot påpekades att själva ringfunktionen fungerade fint ända ned till avstängning.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag blir nyfiken.på varför man skulle välja en dörrklocka med kamera alls? Varför inte helt enkelt ha övervakningskamera istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Bara så att det blir rätt:

Tillstånd för kameraövervakning söks numera från Datainspektionen, inte länsstyrelsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@Hanton: nej det ska enbart vara ett öga på utsidan av dörren! på insidan kan hårdvaran sitta!

i7-3930k 4.7 Ghz @ 1.3Vcore, Corsair H80, Asus GTX 980 x2, 16GB Corsair Vengeance 2133Mhz 9-11-10-30, Asus Rampage IV GENE, C:Samsung 840 120Gb, Speldisk: 120Gb Intel 530, lagring: 2x 2TB Raid1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av swecop:

@Hanton: nej det ska enbart vara ett öga på utsidan av dörren! på insidan kan hårdvaran sitta!

Det finns, exempelvis här:

https://www.prylstaden.se/titthalskameror-dorrhalskameror

3950X, X470, 2080 Ti, 4K