Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Hur får jag bättre WiFi i huset?

Tjo!

Sitter idag med en en D-linkrouter som börjar bli trött.
D-linken dir-655 sitter där mitt fiber kommer in i huset och ifrån min D-link har jag två kablar, den ena går till min gamingdator och den andra
går upp på övervåningen på huset där jag har en Asus rt-ac87u som driver min Nvidia shield, Homey(Smartahem hub), Philips HUe hub och en kabel till min LGtv.

Önskar mig väl lite bättre WiFi i hela huset men vad är bästa vägen att gå?

Flytta ner min Asus och köra på nån nu router där uppe med WiFi 6?

Eller bara köpa nån billig router och sätta där nere?

Rubrik förtydligad från "Smart lösning." /Vzano, Mod
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@mattemaz: Flytta ner Asus routern och komplettera sedan med accesspunkter för att få bättre wifi.
2 router i samma nätverk är ingen bra lösning, såvida inte router 2 står inställd som accesspunkt.

Om du kör någon enhet på kabel även på 2:a våningen så kopplar du först in en switch och går sedan med därifrån med kabel till önskade enheter och till en accesspunkt för wifi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MacAllan:

@mattemaz: Flytta ner Asus routern och komplettera sedan med accesspunkter för att få bättre wifi.
2 router i samma nätverk är ingen bra lösning, såvida inte router 2 står inställd som accesspunkt.

Om du kör någon enhet på kabel även på 2:a våningen så kopplar du först in en switch och går sedan med därifrån med kabel till önskade enheter och till en accesspunkt för wifi.

Japp. Och stäng av Wifi på ASUS-routern i sådana fall.

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

*Rubrik förtydligad* En tydlig rubrik kommer hjälpa dig att få hjälp.

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Talisker00:

Japp. Och stäng av Wifi på ASUS-routern i sådana fall.

Behövs inte stänga av det, brukar fungera fint med roaming ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MacAllan:

Men funkar det med en vanlig switch till dom enheterna jag kör kabel?
Så som mitt hemlarm och min shield?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mattemaz:

Men funkar det med en vanlig switch till dom enheterna jag kör kabel?
Så som mitt hemlarm och min shield?

Skall inte vara några problem om tjänsterna inte kräver ett speciellt wlan, en switch delar bara upp signalen till fler uttag.
Hemma hos min mamma kopplade jag in en accesspunkt (Lyra) som är ansluten till routern med kabel, från Lyran gick jag sedan med kabel till hemlarmet vilket funkar utan problem.
Vad jag vet så skall larmen ha internet access som vanligt utan något wlan.

Men flyttar du ner Asusroutern så behöver du väl ingen switch på första våningen utan kan direkt från routern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MacAllan:

Skall inte vara några problem om tjänsterna inte kräver ett speciellt wlan, en switch delar bara upp signalen till fler uttag.
Hemma hos min mamma kopplade jag in en accesspunkt (Lyra) som är ansluten till routern med kabel, från Lyran gick jag sedan med kabel till hemlarmet vilket funkar utan problem.
Vad jag vet så skall larmen ha internet access som vanligt utan något wlan.

Men flyttar du ner Asusroutern så behöver du väl ingen switch på första våningen utan kan direkt från routern?

Okej låter ju smidigt.
Kanske är bästa lösningen att flytta ner Asusroutern och köpa mig en switch och nån accesspunkt.

Nån som har några bra tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008

Hört mycket bra om Ubiquiti.

Rota3: Intel Core i5 2500k - Radeon 370X 3GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mattemaz:

Okej låter ju smidigt.
Kanske är bästa lösningen att flytta ner Asusroutern och köpa mig en switch och nån accesspunkt.

Nån som har några bra tips?

Asus Lyra funkar bra, finns både som vanlig och mini, skulle gissa på att du klarar dig bra på ett 3-pack mini.
https://www.inet.se/produkt/5408147/asus-lyra-mini-3-pack-ac1...

Finns ju såklart andra märken också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Okej är det en bra lösning?

Känns som det finns två vägar att gå.

1. Ubiquiti
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4730496
Och en switch
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5300159

Eller

2. Mechnätverk.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4883874

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@mattemaz: Ubiquiti är bra saker, men oftast lite dyrare.
Hade hellre tagit Asus Lyra än TP-Link Deco, Lyra går även att köpa som enstaka noder.

Sen är det bättre att köra noderna som AP (accesspunkt) än en mesh konfiguration.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

@mattemaz: Sätt 40MHz kalaner på 5g och 20MHz kanal på 2.4g. Sätt alla APs på olika kanaler (1,6,11 för 2.4 , 36,40 etc för 5g)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2005

Jag kör med 3 st google wifi puckar. Vart enorm skillnad från att bara ha telias fiber router. Jag bor i 150kvm villa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Denna är bara overkill eller?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271929

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mattemaz:

Med tanke på att du redan har en bra router så klarar du dig förmodligen på 2 - 3 vanliga accesspunkter som är betydligt billigare, visserligen har du inte visat någon planlösning på huset men det borde räcka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Hade jag köpt ny hårdvara idag, och inte köper tokbilliga AP's eller liknande så hade jag nog strävat efter enheter med stöd för wifi6 så man kan ha nytta av dem ett tag.
Vet inte om det är bättre nu, men för ett tag sedan när jag tittade runt så hittade jag inte många AP's med stöd för det dock utan mest routrar och enterprisegrejer. Så själv avvaktar jag lite.

Gigabyte Aorus Master | 32gb DDR4 3466MHZ CL14 | Ryzen 3950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar