Funkar det att använda LVM med rasberry pi 4?

Permalänk
Medlem

Funkar det att använda LVM med rasberry pi 4?

Hej

Jag håller på att lära mig Linux. Jag är inne på ämnet LVM(Logical Volym Manager). Detta är ju till förr att t.ex förena partitioner eller fysiska hårddiskar till virtuella hårddisk utrymmen.

Jag känner mig ganska säker på att det går att använda USB stickor med LVM. Har någon annan testat detta?
Läraren jag lär mig av informerar att man kan använda sandisk(SD minne) för att göra detta så då borde USB fungera också tänker jag.
Fanns även en tråd om hur man använder ett USB minne med LVM: Länk

Så vet någon om dom kört LVM på rasberry pi? Har detta fungerat bra ?

Kör Linux också via viritual box, både Centos och Ubuntu. Kanske går lägga till hårddiskar där så man kan lära sig genom virtual box istället.

Mvh Lars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

hej Lars, Lars här

https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/7159/can-the-...

En googling på LVM o Raspbian ger lite besked...tydligen har inbyggd support för LVM kommit o gått. Men det kan läggas till i en befintlig Rpi om jag tolkar ovan tråd korrekt

Raspian är väl en förenklad Debian i grunden

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Raspian är väl en förenklad Debian i grunden

Det stämmer bra, bygger på Debian Stable så det ska gå bra att använda LVM, paketet heter lvm2_2.03.02-3_armhf.deb, men jag tror inte det finns med i distributionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

hej Lars, Lars här

https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/7159/can-the-...

En googling på LVM o Raspbian ger lite besked...tydligen har inbyggd support för LVM kommit o gått. Men det kan läggas till i en befintlig Rpi om jag tolkar ovan tråd korrekt

Raspian är väl en förenklad Debian i grunden

Med vänlig hälsning Lazze

Ja det låter ju bra. Jo ja var inne på den där tråden också. Jag tolkade det också som dom var possetiv till att det fungerade men fick inget konkret svar. Jag tar och köper ett usbminne och testar helt enkelt.

Skrivet av serafim:

Det stämmer bra, bygger på Debian Stable så det ska gå bra att använda LVM, paketet heter lvm2_2.03.02-3_armhf.deb, men jag tror inte det finns med i distributionen.

Okej, ja då kan det hända att jag får installera LVM helt enkelt. Ska inte vara några problem

Tack för era svar.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag får det tyvärr inte och fungera.

Det enda utrymmet på rasberry pi som är under 2 gig är usb-minnet.

$sudo lvmdiskscan | grep sda1
/dev/sda1 [<1,87 gib]

$lsblk -l | grep USB
Name MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda1 8:1 1 1,9 0 part /media/ubuntu/USB DISK

$sudo pvcreate /dev/sda1
Cant open /dev/sda1 exlusively. Mounted file system?

Så fattar inte varför det inte går.

Om man klickar på denna länk och scrollar typ längst ner : Länk

Där står det "If you were able to follow those steps successfully, congratulations on initializing a physical volume! If not, be sure that your new drives or partitions are formatted but NOT mounted prior to using the pvcreate command. Otherwise, you will see the following error:

[root@rhel ~]# pvcreate /dev/sdb /dev/sdc
Can't open /dev/sdb exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sdc exclusively. Mounted filesystem?"

Men vad menar han med det? Jag menar det går ju att trycka Eject på USB minnet så då borde det inte vara mounted men då hittar man den inte alls haha.

Har ni någon teori?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag får det tyvärr inte och fungera.

Det enda utrymmet på rasberry pi som är under 2 gig är usb-minnet.

$sudo lvmdiskscan | grep sda1
/dev/sda1 [<1,87 gib]

$lsblk -l | grep USB
Name MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda1 8:1 1 1,9 0 part /media/ubuntu/USB DISK

$sudo pvcreate /dev/sda1
Cant open /dev/sda1 exlusively. Mounted file system?

Så fattar inte varför det inte går.

"If not, be sure that your new drives or partitions are formatted but NOT mounted prior to using the pvcreate command. "

Du måste avmontera /dev/sda1 innan du använder pvcreate eftersom pvcreate inte fungerar utan exklusiv access till minnet:

$sudo umount /dev/sda1
$sudo pvcreate /dev/sda1

Permalänk
Medlem

@serafim:

Tack. Ska testa imorgon.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

"If not, be sure that your new drives or partitions are formatted but NOT mounted prior to using the pvcreate command. "

Du måste avmontera /dev/sda1 innan du använder pvcreate eftersom pvcreate inte fungerar utan exklusiv access till minnet:

$sudo umount /dev/sda1
$sudo pvcreate /dev/sda1

Skrev det där. Och resultatet.

"Physical volume /dev/sda1 successfully created"

Så då funkar det.

Sedan körde jag vgcreate också och detta fungerade också.

Skapade även ett filsystem (ext4).

Så då har jag nog fått svar på frågorna.
Svar ja, det går att använda lvm på en rasberry pi.
Svar ja, det går att lägga till ett usbminne i lvm och använda utrymmet för lvm.

Visa signatur

Citera så får du svar :)