Technicolor router status/eci symbol lyser rött

Permalänk

Technicolor router status/eci symbol lyser rött

hej, har senaste dygnet haft problem med min technicolor router, det finns inget wifi, status symbolen lyser bara rött. Har provat stänga av och på, fabriksåterställa och även ringt telenor och dom säger att en tekniker kan komma och titta på routern i slutet av veckan. har funkat ibland efter fabriksåterställningen i ca. 5-10 minuter med en hastighet på ca. 0.09 mbits sedan slutat fungera igen. har fiber. hjälp uppskattas så sjukt mycket, är ingen ''teknik'' expert heller så detta är väldigt svårt och jobbigt för mig.
mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malphitechampion:

hej, har senaste dygnet haft problem med min technicolor router, det finns inget wifi, status symbolen lyser bara rött. Har provat stänga av och på, fabriksåterställa och även ringt telenor och dom säger att en tekniker kan komma och titta på routern i slutet av veckan. har funkat ibland efter fabriksåterställningen i ca. 5-10 minuter med en hastighet på ca. 0.09 mbits sedan slutat fungera igen. har fiber. hjälp uppskattas så sjukt mycket, är ingen ''teknik'' expert heller så detta är väldigt svårt och jobbigt för mig.
mvh!

Technicolor är oftast inte mycket att skryta på stan med, men mer än 0,09mbit/s skall du ju få kan man tycka.

Låt teknikern titta på den, och kan inte han lösa det, så kasta ut den och köp en annan router.

Jag höll också på med en Technicolor router, dock med ett helt annat ärende, men det slutade med att jag köpte en Netgear R7000 istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: då får det bli så... väldigt segt att behöva vänta tills på fredag för att ''kanske' få internet dock, tror du en ny router skulle fixa problemet? isåfall är det bara att koppla allt likadant som jag kopplat till gamla routern?

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla en sladd direkt till väggen...

Permalänk

@pacc: vad menas?

Permalänk
Medlem

@Lifooz: då får det bli så... väldigt segt att behöva vänta tills på fredag för att ''kanske' få internet dock, tror du en ny router skulle fixa problemet? isåfall är det bara att koppla allt likadant som jag kopplat till gamla routern?

Eftersom din router lyser rött så indikerar den att något allvarligt är fel med den.
Därför så bör teknikern byta ut routern mot en enhet som fungerar.

Men.

En Technicolor är en Technicolor, och de har sina begränsningar genom programvara tillhandahållen från operatören.

De är begränsade för att Karl Andersson 87, inte skall råka ändra något som inte skulle ha ändrats.

Men för folk som du och jag, så är de bara slöseri med tid.

Men som sagt, du får göra som du vill, antingen köper du en ny router direkt, eller så väntar du på att teknikern kommer och ger dig en annan Technicolor, den sistnämnda är förvisso gratis.

Och ja, du kommer se på den nya routern vilken kabel som skall sitta var.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han menar att om du har en dator och kopplar sladden direkt i din mediaomvandlare/fiberuttaget i väggen, så kan du se att det inte är mediakonverteraren.

Men det har jag svårt att tro då du får internet ibland, hade det varit den så hade du inte fått något alls, men om du har mediaomvandlare så kolla på den så att inte den också lyser rött.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk

@Lifooz: tack som fan för svar!, kommer nog köpa ny router efter natt skiftet så får prova det, ingen tid med att vänta på tekniker o technicolor verkar inte vara en bra router så skulle inte vilja ha en sådan igen

Permalänk
Medlem

@Lifooz: tack som fan för svar!, kommer nog köpa ny router efter natt skiftet så får prova det, ingen tid med att vänta på tekniker o technicolor verkar inte vara en bra router så skulle inte vilja ha en sådan igen

Hehe, inga problem.
Försök hålla dig över tusenlappen när du köper ny router.

Då har de oftast lite mer krut under huven, vilket betalar av sig i form av att man slipper trubbel och låga hastigheter.

För min del blev det en Netgear R7000, och den levererar vad jag ville.

/Lifooz

Visa signatur