Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Söker ett nytt strategi spel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006

Söker ett nytt strategi spel!

Hej!

Jag har inte spelat mycket stratergispel alls, Men när epic store delade ut civilization 6 gratis så passade jag på att ladda ner det och jag har fått mersmak!

Jag tycker civ 6 är riktigt kul, men det är för komplicerat och invecklat så jag skulle gärna ta emot tips på andra stratergispel som inte är lika invecklade. Det jag gillar med civ 6 är statdsbyggandet och att bygga upp en arme för att senare gå ut i krig.

Vilka andra spel finns det där det är mer fokus på att bygga upp en stad, en stor arme och ta över områden likt civ 6? men mindre utav det politiska spelet.

Jag har alltid varit en grafik junky, så om spelet desutom är snygg så är det ett stort plus!

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@jri87:

Testa Dota: Underlords

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Du verkar både gilla och ogilla det komplicerade, så jag nämner Paradoxtitlarna Europa Universalis IV, Crusader Kings II, Stellaris och Hearts of Iron IV, så kan du kolla om de verkar vara något du gillar.

Annars kanske du kan avvakta Age of Empires IV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av CymbalCrasher:

Du verkar både gilla och ogilla det komplicerade, så jag nämner Paradoxtitlarna Europa Universalis IV, Crusader Kings II, Stellaris och Hearts of Iron IV, så kan du kolla om de verkar vara något du gillar.

Annars kanske du kan avvakta Age of Empires IV.

Tack för ditt svar! ska kolla in alla spelen du tipsade om.
Nu när du säger det så är det precis så! :´D Jag både gillar och ogillar det komplicerade:P Är lite för mycket av det i civ 6 bara

tack igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Måttband:

@jri87:

Testa Dota: Underlords

Tack ska kolla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Age Of Empires 2 Definitive Edition.
Solklar favorit hos mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Paradox-spel är iofs oerhört komplexa. Civ 6 är rena arkadspelet i jämförelse...

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Sins of a solar empire och Stellaris om du gillar rymd-strategi.

Sins är lite simplare och Stellaris är komplext och sandbox

-=[ i9 10900K ]=-
-=[ ASUS GTX1080Ti Turbo @+140/400MHz ]=-
-=[ 2x8GB CL14 Samsung B-die ]=-=[ 2x1TB NVMe ]=-
-=[ Lian Li O11 Dynamic ]=-=[ ASUS Rog Strix Z490-E ]=-
-=[ ASUS PG278QR ]=-=[ EVGA 750W Gold ]=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av P.E:

Age Of Empires 2 Definitive Edition.
Solklart favorit hos mig.

Age Of Empires 2 är faktiskt det enda stratergi spelet som jag spelat riktigt mycket. Jag kollade lite gameplay på Definitive Edition, Men jag känner mig lite färdig med Aoe 2.

tack endå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av cyklonen:

Paradox-spel är iofs oerhört komplexa. Civ 6 är rena arkadspelet i jämförelse...

Åfan 😅

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Pontooz:

Sins of a solar empire och Stellaris om du gillar rymd-strategi.

Sins är lite simplare och Stellaris är komplext och sandbox

Tack ska kolla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jri87:

Hej!

Jag har inte spelat mycket stratergispel alls, Men när epic store delade ut civilization 6 gratis så passade jag på att ladda ner det och jag har fått mersmak!

Jag tycker civ 6 är riktigt kul, men det är för komplicerat och invecklat så jag skulle gärna ta emot tips på andra stratergispel som inte är lika invecklade. Det jag gillar med civ 6 är statdsbyggandet och att bygga upp en arme för att senare gå ut i krig.

Vilka andra spel finns det där det är mer fokus på att bygga upp en stad, en stor arme och ta över områden likt civ 6? men mindre utav det politiska spelet.

Jag har alltid varit en grafik junky, så om spelet desutom är snygg så är det ett stort plus!

Tack på förhand

1. https://cdkey.se/command-conquer-the-ultimate-collection-orig... (finns billigare men jag har köpt här flera ggr utan problem)
2. Ladda ner Origin och aktivera nyckeln
3. Njut av 17 spel från strategivärldens ”mecka”

Min favorit - Command & Conquer Generals Zero Hour

Sen kom EA och dödade hela franchisen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019

frostpunk

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Nucky:

1. https://cdkey.se/command-conquer-the-ultimate-collection-orig... (finns billigare men jag har köpt här flera ggr utan problem)
2. Ladda ner Origin och aktivera nyckeln
3. Njut av 17 spel från strategivärldens ”mecka”

Min favorit - Command & Conquer Generals Zero Hour

Sen kom EA och dödade hela franchisen

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Savage_Gray:

frostpunk

Ska kolla! Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans inom Svea Rikes gränser.
Registrerad
Apr 2014

EU4 är skitkul. Det är dock som @cyklonen säger att Paradox-spel är normalt riktigt komplicerade. Det krävs att man har intresset och viljan att lära sig spelet. Man behöver dock inte lära sig allt, jag har ca 190 timmar i spelet och kan absolut inte varenda grej. Jag har polare som har över 700 timmar i spelet och de är riktigt duktiga och kan absolut inte varenda grej i spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Universe
Registrerad
Jul 2001

Frostpunk
They are Billions

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Total War: Warhammer 2

66% rabatt på Steam just nu med.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.