Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Hur koppla PS4 Pro för bästa ljud och bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

Hur koppla PS4 Pro för bästa ljud och bild?

Hej!

Då jag och sambon snart ska flytta (och därmed koppla in all elektronisk utrustning i ett nytt vardagsrum) så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på många gånger tidigare. Då både min TV, PS4 Pro och förstärkare har HDMI och optiskt ljud; hur bör man koppla ihop dessa för att få bästa möjliga ljud och bild? Jag kör ett 5.1 surroundsystem kopplat till min förstärkare. Spontant tänker jag: HDMI från PS4 till TV, optisk ljudkabel från PS4 till förstärkaren. Men det går ju även att koppla såhär:
- HDMI från PS4 till TV, optisk ljudkabel från TV till förstärkare
- HDMI från PS4 till förstärkare, HDMI ut från förstärkare till TV
- HDMI och optisk kabel från PS4 till förstärkare, HDMI ut från förstärkare till TV

TVn är en LG 55 UJ670V och förstärkaren är en Pioneer VSX-934. Frågan är alltså, blir det någon bild- och/eller ljudförsämring att antingen köra både ljud och bild via HDMI från PS4 till TVn och sedan optiskt ljud till förstärkaren, eller att köra ljud och bild via HDMI från PS4 till förstärkaren och sedan HDMI ut till TVn, än att köra bild via HDMI direkt till TVn och ljud via optisk kabel direkt till förstärkaren? Blev lite rörigt där, men hoppas ni förstår hur jag tänker..

Tack så mycket för hjälpen på förhand!

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Ren förstatanke är att ljud över HDMi är digitalt.

Har svårt att tänka mig att ljud över optik är särskilt annorlunda i sin kvalitet.

Ps4 -> förstärkare -> tv över hdmi borde fungera utmärkt

Dator 1: Ryzen 9 3900x | Asus X570 ROG Strix Gaming-F | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | Fractal Design Node 804
Dator 3: i5 2500 | Asus P8Z77-M | 8GB DDR3 | Fractal Design r3
Laptop: Macbook Pro 2017 | i5 7360U | 8GB DDR3

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Adam93: Försämringen som kan uppstå är vilka ljudformat som skickas igenom vilka sladdar och vilka apparater. Pioneer VSX-934 är från 2019 och en moderna förstärkare som bör klara allt som ska klaras här. Därför bör det inte vara några problem med att du kör det hela som det är tänkt.

PS4 Pro ->HDMI->Pioneer VSX-934->HDMI->TV

Går du genom TV:n är det upp till TV:n vad den skickar genom ARC, vilket lär vara klassisk Dolby Digital eller stereo som "bästa" ljudformat. Samma sak med optisk kabel i de här fallen, även om det öppnar för klassisk dts-ljud, ifall det nu har relevans för hur du använder PS4:n

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

@Laxpudding, @MaxieTheHatter: Tack så mycket för hjälpen! Så låter det alltså som att jag med gott samvete kan fortsätta med att köra enbart HDMI från PS4 till förstärkare och HDMI från förstärkare till TV i vetskap om att jag får ut både bästa möjliga ljud och bild med min koppling

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Adam93:

@Laxpudding, @MaxieTheHatter: Tack så mycket för hjälpen! Så låter det alltså som att jag med gott samvete kan fortsätta med att köra enbart HDMI från PS4 till 0förstärkare och HDMI från förstärkare till TV i vetskap om att jag får ut både bästa möjliga ljud och bild med min koppling

Om der strular med HDMI kan du köra optiskt. Då får du mest som regel bara stereoljud eller fusk surround. Skillnaden ligger i själva formatstöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Buddaz112:

Om der strular med HDMI kan du köra optiskt. Då får du mest som regel bara stereoljud eller fusk surround. Skillnaden ligger i själva formatstöd.

Så du menar att optiskt inte ger riktigt surroundljud?

@Laxpudding: Såg nu precis att det är en Pioneer VSX-933 som jag har, alltså inte 934 som jag skrev från början. Aningen äldre modell, men verkar stödja samma codecs och format som 934?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Adam93:

@Laxpudding: Såg nu precis att det är en Pioneer VSX-933 som jag har, alltså inte 934 som jag skrev från början. Aningen äldre modell, men verkar stödja samma codecs och format som 934?

Skillnaden är att optisk ej hanterar de nya flashiga HD formaten. Används mer inom stereo för att sända ljud digitalt. Medan HDMI hanterar större mängd information. Rent ljudmässigt om du hör bättre än vad FLAC genererar till musik då kanske du är stålmannen.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Adam93: Det är runt 2014-2016 som det är mer osäkert för förstärkarna och vilka bild- och ljudformat de klarar, likt HDR och 4K-signal. För en 2018-modell bör inte vara problem.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Adam93:

En tv får inte pga DRM/ HDCP vidarebefordra surroundljud som kommer in i den via hdmi utan DRM, om tvn följer reglerna och det gör de flesta så kommer du alltså inte att få ut DD/DTS ljud från den via toslink om annan signalkälla än dess tuner används.
Det var därför ARC kom till hdmi för från början gick det inte alls att få ut surronndljud via tvn om den inte var den ursprungliga signalkällan och många kopplade ju inte via en hembiodekoder som det egentligen är tänkt utan satte signalkällorna i tvn occh drog ut ljudet från den i stället.

Optisk utgång är så "äkta" det kan bli, det är inget virtuellt surround inblandar ens i analoga system som Dolby surround och Dolby pro logic utan de är äkta men de är inte digitala men är absolut äkta då ljudet kan positioneras i mixningen och dekodern kodar av det och placerar det på rätt ställe.
Yamaha cinema dsp är däremot ett system som kan kallas oäkta för det är inte baserat på bara inspelningen, det finns också många underliga system i samband med datorer och kanske speciellt "spelljud" som är så oäkta och ofta dåliga det bara kan bli.

Toslink skulle utan vidare tekniskt sett klara av alla använda digitalljudformats bitrates som används idag men det är svårt om inte omöjligt att få in DRM så därför har många prylar gått över till hdmi även för ljud, helt enkelt ett sätt att tvinga in DRM.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011

@Buddaz112: Aha, där ser man, tack för infon!

@Laxpudding: Åh, bra att veta! Tack så mycket!

@mrqaffe: Oj, det där visste jag inte överhuvudtaget, tack! Men menar du att TVn bara inte kan vidarebefordra riktigt 5.1 surroundljud via toslink, men att man fortfarande får surround ut om man streamar exempelvis Netflix via webOS?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Adam93:

@Buddaz112: Aha, där ser man, tack för infon!

@Laxpudding: Åh, bra att veta! Tack så mycket!

@mrqaffe: Oj, det där visste jag inte överhuvudtaget, tack! Men menar du att TVn bara inte kan vidarebefordra riktigt 5.1 surroundljud via toslink, men att man fortfarande får surround ut om man streamar exempelvis Netflix via webOS?

Jag vet inte hur apptv funkar i det fallet men tunerdelen kan i vart fall mata ut Dolby digital via toslink om det finns i sändningen man tar emot. Exakt vilka kopieringsskydd och artificiella begränsningar man har på apparna varierar nog.
Hursomhelst är det ju tekniskt ett ganska löjligt "skydd" från början och antagligen var det väl ungefär som med Apples egna kontakter, vissa företag tjänar helt enkelt pengar på licensen för hdmi men inte från Toslink som är en gammal standard nu, den är väl ungefär så gammal att det inte finns giltiga patent längre och det var dessutom enbart Toshiba som uppfann det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur apptv funkar i det fallet men tunerdelen kan i vart fall mata ut Dolby digital via toslink om det finns i sändningen man tar emot. Exakt vilka kopieringsskydd och artificiella begränsningar man har på apparna varierar nog.
Hursomhelst är det ju tekniskt ett ganska löjligt "skydd" från början och antagligen var det väl ungefär som med Apples egna kontakter, vissa företag tjänar helt enkelt pengar på licensen för hdmi men inte från Toslink som är en gammal standard nu, den är väl ungefär så gammal att det inte finns giltiga patent längre och det var dessutom enbart Toshiba som uppfann det.

Ah, då förstår jag! Bra att veta hur som helst, tack för informationen!