Kolla verklig storlek (GB) på surfplatta

Permalänk
Medlem

Kolla verklig storlek (GB) på surfplatta

Kompisens unge hade sönder en av mina gamla surfplattor, och jag sa att det är lugnt, den har bara legat och skräpat ändå.

Men han ville kompensera mig. Så han har köpt en från Wish. Den har nu kommit och det står att det ska vara 10 GB ram och den ska vara på hela 512 GB. Men det är "bara" 384 GB ledigt.

Men vad är bästa sättet för att se hur stor den verkligen är, för är ju väldigt skeptisk till att operativsystemet i den skall ta upp 128 GB när den är ny.

Funderar på att göra en fabriksåterställning för att se om det hjälper, men vet inte.

Kram
Cicci

Permalänk
Medlem

Kan du ge lite mer fakta om den? Märke, modell, operativ-version etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ladda upp svårkomprimeringsbara filer som mediafiler tills det är stopp och se hur mycket som laddades in - ladda tillbaka dessa igen till en ny mapp och sedan kontrollera dem mot originalet med sha256, md5 eller binär jämförelse att filerna är intakta och inga bitar i dessa bytts ut. sedan kan det finnas dolda partitioner, återställningspartitioner mm som också förbrukar plats men är inget du kan se i filsystemet.

Risken är kanske som en del kina USB-minnen med typ 128 GB redovisat - när man skriver förbi gränsen 32 GB så börja det skriva data i början igen och totalhavererar filsystemet.

det där att man låter en bit av lagringen fungerar 'korrekt' så undviker man misstänksamhet vid en inspektion och en prov (och installation av ett OS) eftersom det är så få som verkligen prova att fylla upp _hela_ minnet och se att all data där är korrekt.

Permalänk

En gammal surfplatta gick sönder. Den gamla surfplattan hade troligen 4G ram och 16GB minne som var standard förr.
En ungdom förstör din surfplatta och letar upp en surfplatta på ett billigt ställe som har 512GB lagring + 10GB ram.
Kollar man på bättre nyare surfplattor som denna för 8000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...
Så har den 6GB ram + 128GB lagringsutrymme.
Slutsats, det är något mycket konstigt med den surfplattan du fick. Jag tror inte ett dugg på specifikationerna.

Även om det är en windowsplatta som någon skrev, så är de med denna specifikation riktigt dyra. Beroende av modell så runt 20 000kr.

*edit*
Jag själv tror såklart på att specifikationen är fake och inte nog med det så skulle jag inte använda surfplattan då de kan ha installerat spionprogram som tar dina lösenord till det ena och andra. Likaså kan de ha full kontroll över kameran och spela in allt som är framför denna. Det sista är inte troligt, jag bara talar om riskerna med att köpa prylar från skumma ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Kan du ge lite mer fakta om den? Märke, modell, operativ-version etc.

Det står "MediaTek" när man startar den.
Modellnummer: P10
Android-ver. 10.0
Kernel-version: 3.4.67
Versin: ZH960_vEN7103_TB_20191216
Anpassad build-version: vEN7103

Den har 2 SIM-kortsplatser. Plus plats för ett minneskort.

Permalänk
Medlem

@ciccipop: Ser ut vara en Jlinksz eller Mediatek ZH960 baserat på versionnummret, vars specifikationer som förväntat är fejk. Den verkar ha 1GB RAM och 16GB lagring enligt denna tråd. Möjligtvis att det finns lite olika modeller, men det verkar mest bara vara låtsassiffrorna som ökat de senaste åren och inte själva hårdvaran.