Permalänk

Köpråd ultrabred skärm

Jag funderar på att skaffa en skärm för arbete men är inte så insatt i vad man bör tänka på.

Har i dagsläget 2st 27" skärmar men skulle vilja banta ner till en ultrabred istället. Arbetar i många olika program samtidigt. Jag har en HP ZBook G3 som är ansluten till en docka. Det jag funderar lite över är om den klarar av upplösningen av en ultrabred eller om allt kommer att dras ut på bredden?

Jag har sneglat lite på den här;
https://www.dustin.se/product/5011079417/c49j890dku

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om dina 27" kör 1440p så förlorar du ju skärmyta på att "uppgradera". Om du jobbar med många program samtidigt blir ju detta en nedgradering.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Kapar den här tråden istället för att starta en ny..

Jag har idag två 32" 1440-skärmar, och känner som @robertsson att det vore nice att kunna ersätta dom med en ultrabred.
Jag har alltså idag två (med ett mellanrum) 1440 x 2560 = 1440 x 5120. Rent fysisk handlar det om (i teorin) 395 x 1390 cm.

Den primära skärmen är en Samsung Odyssey G7, så den är "minimum" i spec. så att säga.
Jag är precis som @robertsson, både jobbar, spelar, video-, och fotoredigerar på samma skärm.

Hypotes; skulle jag bli minst lika nöjd eller mer med en Samsung 49" ultrabred?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Jag har idag två 32" 1440-skärmar, och känner som @robertsson att det vore nice att kunna ersätta dom med en ultrabred.
Jag har alltså idag två (med ett mellanrum) 1440 x 2560 = 1440 x 5120. Rent fysisk handlar det om (i teorin) 395 x 1390 cm.

Den primära skärmen är en Samsung Odyssey G7, så den är "minimum" i spec. så att säga.
Jag är precis som @robertsson, både jobbar, spelar, video-, och fotoredigerar på samma skärm.

Hypotes; skulle jag bli minst lika nöjd eller mer med en Samsung 49" ultrabred?

Om du spelar och det då inte är äldre spel som inte lirar felfritt i ultrawide så tycker jag helklart du ska göra bytet.
Gick från 3 x 1080p som jag hade i 8 år till en 49" 5120 x 1440 och är toknöjd. Det är tillräckligt brett för att ge en grym upplevelse och där det inte känns som du har skygglappar på, men samtidigt mycket smidigare i alla mån än 3 skärmar för spel.

Frågan är bara om du kommer sakna den fysiska storleken från de två 32 tummarna, de måste ju vara rätt så mycket större ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"