Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Intel NUC eller m-ITX som vardagsrumsdator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Intel NUC eller m-ITX som vardagsrumsdator.

I samband med research kring Home Assistant med Node Red tittade jag på Intel NUC och m-ITX som alternativ till RPi4. Jag tittar gärna på högupplösta filmer på TV via datorn men på grund av problem med diverse kringutrustning har det slutat med att jag tittar bara på Netflix på TV eller vid datorskärmen om jag måste.

1. optiska HDMI kablar - Avbrott vid kontakterna oavsett märke

2. vanliga HDMI - För lång sträcka

3. DLNA liknade lösning - Text försvinner och ljudet fungerar inte

4. Krångel med överföring till HDD - För lång tid, jag hinner äta upp popcornen.

5. NAS med Plex ansåg jag onödig då det endast uppfyllde ett behov. Jag har även gjort ett försök med Plex med min dator och surfplatta men det laggar otroligt mycket.

Dold text

Därför funderar jag på vad som egentligen uppfyller mina krav/behov i rangordning där 1-2 är krav och 3-4 önskemål.
1. Home Assistant
2. Låg energiförbrukning då det ska stå 24/7

3. Bluray, 4K och HDR
4. ev. använda VR. På denna punkt kan jag nog göra på min nuvarande burk även om det är roligare att göra det i fåtöljen i TV-rummet.

RPi4 är överlägsen med dess lilla storlek, energisnål, lätthanterlig HA vad jag förstått och BILLIG. Nackdelen är SD-kortet då det kan behövas bytas ut regelbundet.
Intel NUC är överlägsen med dess stabila funktion och rimligt prissatt. Man kan samtidigt täcka fler användningsområden utöver HA. Är denna begränsad till mina krav?
m-ITX Fungerar det ens med HA? Det är så mycket information. Är det Linux som gäller på en burk med HA? Då fungerar ju inte 4K HDR!

Att tillägga så kör jag idag
Philips Hue Bridge v2
4 st E14 Color
1 st E27 Color
8 st GU10 White Ambiance
1 st Ensis Pendelarmatur
3 st Ledstrip
2 st Hue Play
1 st Hue Plug
4 st Sonos högtalare
1 st UNIFI AP AC
1 st Unifi POE Switch

Önskar att lägga till
Surfplatta vid dörren för HA
Dörrsensor
Vattensensor
USG
Sensorer
Rullgardiner
Kameror
Lampor
Väderstation

Ni på SweClockers kanske har andra åsikter eller förslag?

Tillägg

🖥️ - Gigabyte X570 AORUS MASTER - AMD Ryzen 9 3900X - Sapphire Radeon RX 5700 XT - G.Skill 3600MHz CL16 Trident 64GB - Corsair Force MP600 1TB - Corsair RM750X 750W - Dark Rock Pro 4-
📱 - Xiaomi Mi A3
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av fecko:

I samband med research kring Home Assistant med Node Red tittade jag på Intel NUC och m-ITX som alternativ till RPi4. Jag tittar gärna på högupplösta filmer på TV via datorn men på grund av problem med diverse kringutrustning har det slutat med att jag tittar bara på Netflix på TV eller vid datorskärmen om jag måste.

1. optiska HDMI kablar - Avbrott vid kontakterna oavsett märke

2. vanliga HDMI - För lång sträcka

3. DLNA liknade lösning - Text försvinner och ljudet fungerar inte

4. Krångel med överföring till HDD - För lång tid, jag hinner äta upp popcornen.

5. NAS med Plex ansåg jag onödig då det endast uppfyllde ett behov. Jag har även gjort ett försök med Plex med min dator och surfplatta men det laggar otroligt mycket.

Dold text

Därför funderar jag på vad som egentligen uppfyller mina krav/behov i rangordning från 1 till 4. 1-2 är krav och 3-4 önskemål.
1. Home Assistant
2. Låg energiförbrukning då det ska stå 24/7

3. Bluray, 4K och HDR
4. ev. använda VR. På denna punkt kan jag nog göra på min nuvarande burk även om det är roligare att göra det i fåtöljen i TV-rummet.

RPi4 är överlägsen med dess lilla storlek, energisnål, lätthanterlig HA vad jag förstått och BILLIG. Nackdelen är SD-kortet då det kan behövas bytas ut regelbundet.
Intel NUC är överlägsen med dess stabila funktion och rimligt prissatt. Man kan samtidigt täcka fler användningsområden utöver HA. Är denna begränsad till mina krav?
m-ITX Fungerar det ens med HA? Det är så mycket information. Är det Linux som gäller på en burk med HA? Då fungerar ju inte 4K HDR!

Ni på SweClockers kanske har andra åsikter eller förslag?

Gällande RPi4 och sd-kort så går det problemet att lösa genom att installera till ett usbminne eller ännu bättre en extern ssd kopplad då via usb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

@filbunke: Det hade jag missat! Jag kikar på lösningen. Har du några förslag på hur jag kan kringgå problemet med uppspelning av högupplösta filmklipp från min nuvarande dator till TV? Allt körs via ethernet.

🖥️ - Gigabyte X570 AORUS MASTER - AMD Ryzen 9 3900X - Sapphire Radeon RX 5700 XT - G.Skill 3600MHz CL16 Trident 64GB - Corsair Force MP600 1TB - Corsair RM750X 750W - Dark Rock Pro 4-
📱 - Xiaomi Mi A3
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Skulle inte överdriva slitage på SD-kort med den användningen, köp något bra märke och oroa dig inte över det, det lär hålla ett antal år utan problem och då vill du ändå köpa rpi7 eller så...

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av filbunke:

Gällande RPi4 och sd-kort så går det problemet att lösa genom att installera till ett usbminne eller ännu bättre en extern ssd kopplad då via usb.

Skulle du köra på 120 GB SSD 2.5'' och 1 TB SSD 2.5'' eller bara 1 TB SSD 2.5''? Jag inbillar mig att det skulle vara smart att dela upp i två läger, där ena har program och den andra har lagring.

📱 - Xiaomi Mi A3
🧩 - Prusa MK3S MMU2S